Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Persoonlijke perikelen > Tweegesprekken

Tweegesprekken Hier kun je een tweegesprek aanvragen om samen een onderwerp te bespreken, geen discussie.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 april 2018, 18:01   #281
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik zag ergens de vraag of ik een liefhebber van Mooji ben, maar kan het niet meer terug vinden, ik antwoord hier..

Ik vind Mooji fijn vertellen. Hij is volgens mij ook empathisch en invoelend, en hij gaat liefdevol met mensen om.
Het lijkt alsof hij tot mensen doordringt, ik kan niet zeker weten of dat ook zo is, en vooral weet ik niet of het inzicht blijvend is, maar wat ik op de YouTube-klips zie, is Mooi..
Ik luister regelmatig naar Mooji..
Dat snap ik. Maar ik was wat verrast van je mogelijke waardering voor Mooji. Hij is namelijk heel erg een 'leraar' (leraar - leerling verhouding) en hij is van de bhakti weg (Bhakti yoga) dat is de weg van devotie en de overgave.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 16 april 2018, 18:04   #282
katerie
Inventaris

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@Rob: Ik zag ergens de vraag of ik een liefhebber van Mooji ben, maar kan het niet meer terug vinden,
was in topic van 'Marie's gedachtenwereld'. Zie los bericht (link)

Citaat:
Ik vind Mooji fijn vertellen. Hij is volgens mij ook empathisch en invoelend, en hij gaat liefdevol met mensen om.
Het lijkt alsof hij tot mensen doordringt, ik kan niet zeker weten of dat ook zo is,...
Is zo, ik heb hem in levende lijve meegemaakt in India in de winter van 05-06. Toen was hij nog niet zo bekend en kon je nog in zijn buurt komen. Hij reed toen glimlachend als een Sinterklaas wuivend op zijn scooter door de stad Tirruvanamalai.
Oud 16 april 2018, 21:46   #283
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat snap ik. Maar ik was wat verrast van je mogelijke waardering voor Mooji. Hij is namelijk heel erg een 'leraar' (leraar - leerling verhouding) en hij is van de bhakti weg (Bhakti yoga) dat is de weg van devotie en de overgave.
Ik heb echt niets tegen leraren Rob.

Ik sta er voor open voor innerlijke sturing, maar ik geloof niet in devotie aan een ander mens, en ook niet in overgaven aan een ander mens in die zin.
Ik geloof in devotie en overgave aan het leven/ het goddelijke.
Inspiratie vanuit een ander mens is prachtig, maar het blijft voor mij bij inspiratie, en geen volgeling zijn.
Ik vind Mooji inspirerend. Hoe hij verder doet is het zijn weg, ik zie alleen wat hij zegt, en wat hij uitstraalt, en dat is Mooi.

Waar ik altijd in opstand kom trouwens, is niet tegen 'leraar zijn', maar tegen opdringerigheid, en onderdrukking, en als iemand zich zelf promoveert met de titel leraar, en dat hij dat door strotjes opdringt, heb er niets mee.
Mooji doet dat niet, men volgt hem graag,
Ik vond Osho ook inspirerend, Krishnamurti ook, Ouspensky ook, en nog zo veel mensen...dus jouw wending nu vind ik typisch..
Je manipuleert weer naar de kant dat ik leraars niet accepteer, terwijl dat niet zo is.
Opdringerige ego-trippers vind ik geen leraars. No way!

Trouwens, blind volg ik wel het goddelijke, en dat lijkt me voldoende.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 16 april 2018, 21:56   #284
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb echt niets tegen leraren Rob.

Ik sta er voor open voor innerlijke sturing, maar ik geloof niet in devotie aan een ander mens, en ook niet in overgaven aan een ander mens in die zin.
Ik geloof in devotie en overgave aan het leven/ het goddelijke.
Inspiratie vanuit een ander mens is prachtig, maar het blijft voor mij bij inspiratie, en geen volgeling zijn.
Ik vind Mooji inspirerend. Hoe hij verder doet is het zijn weg, ik zie alleen wat hij zegt, en wat hij uitstraalt, en dat is Mooi.

Waar ik altijd in opstand kom trouwens, is niet tegen 'leraar zijn', maar tegen opdringerigheid, en onderdrukking, en als iemand zich zelf promoveert met de titel leraar, en dat hij dat door strotjes opdringt, heb er niets mee.
Mooji doet dat niet, men volgt hem graag,
Ik vond Osho ook inspirerend, Krishnamurti ook, Ouspensky ook, en nog zo veel mensen...dus jouw wending nu vind ik typisch..
Je manipuleert weer naar de kant dat ik leraars niet accepteer, terwijl dat niet zo is.
Opdringerige ego-trippers vind ik geen leraars. No way!

Trouwens, blind volg ik wel het goddelijke, en dat lijkt me voldoende.
Ik snap wat je schrijft.
Ik had dat zo niet bedacht dat je Mooji inspirerend zou vinden.

Dat ik zou manipuleren vind ik dan weer overdreven. Maar goed ...
Je hebt wel meer bijzondere wendingen die ik niet kan volgen.

Groet!
Oud 16 april 2018, 22:15   #285
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Ik snap wat je schrijft.
Ik had dat zo niet bedacht dat je Mooji inspirerend zou vinden.

Dat ik zou manipuleren vind ik dan weer overdreven. Maar goed ...
Je hebt wel meer bijzondere wendingen die ik niet kan volgen.

Groet!
Oh, oké. Mischien begreep ik je niet goed. Ik dacht dat jij mij onderuit wilde halen. Eerst een belangstellende vraag, en dan iets ontmaskeren.
Vergissing.

Voor mij is Mooji in de lijn van mijn voorkeuren trouwens, ik vind het best vanzelfsprekend.
Hij is een beetje in de categorie Osho, vind je niet?
Oud 16 april 2018, 22:29   #286
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh, oké. Mischien begreep ik je niet goed. Ik dacht dat jij mij onderuit wilde halen. Eerst een belangstellende vraag, en dan iets ontmaskeren.
Vergissing.

Voor mij is Mooji in de lijn van mijn voorkeuren trouwens, ik vind het best vanzelfsprekend.
Geen punt.

Ik ben een grote Osho liefhebber. Heb hem lange tijd verslonden. Die drang heb ik bij Mooji niet zo. Ik ben ook behoorlijk wars van die Indiase devotie. Komt misschien nog, want ik ben inmiddels me aan het verdiepen in het mantra zingen.
Oud 17 april 2018, 00:16   #287
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Geen punt.

Ik ben een grote Osho liefhebber. Heb hem lange tijd verslonden. Die drang heb ik bij Mooji niet zo. Ik ben ook behoorlijk wars van die Indiase devotie. Komt misschien nog, want ik ben inmiddels me aan het verdiepen in het mantra zingen.
Ik weet niet zo veel over de achtergrond van degene die ik op YouTube aanklik, ik ervaar dat eigenlijk als een voordeel.
Ik typ soms een woord in, en ik krijg een hele rits satsangs te zien, van verschillende sprekers.
Ik luister een paar, en dan springt er iemand voor mij uit, en luister ik dan van degene een paar klips achter elkaar, om een wat ruimere indruk op te doen.
Degene die ik vergeet, ook al heb ik er een paar van geluisterd, vergeet ik ook. Ik vergeet zelfs hun naam. Een paar Hansjes gehad, maar het blijft niet hangen.
Wat blijft, blijft.
Mooji is zeker gebleven.

Osho( eigenlijk Baghwan), Ouspensky, en J.Krishnamurti zijn voor mij, aan het begin van mijn zoektocht, bakens licht geweest.
Aan het begin ervoer ik als in het duister tasten, en liet ik het simpelweg aan mijn intuïtie over.
Ze leiden me echt de weg toen. Dus ergens laat ik dat wel toe hoor..Als ik nu dit schrijf, voel ik hun aanwezigheid, en voel ik dankbaarheid..

Alles wat ik de laatste jaren lees, of luister, voelt vluchtiger/ lichter. Het betekent voor mij niet minder, soms is dat juist meer, want nu doe ik ook bewust mee.

Wat een weg zeg!
Als ik op terug kijk voel ik medeleven met de Miha die zo ploeterde. Maar het voelt nu los van mij..
Ik ervaar het nu ook echt dat ik eruit ben, en toch weer een nieuw begin.
Alsof ik een blok cement heb moeten los bikken, om uiteindelijk een onbreekbare vaas tevoorschijn te zien komen. Als ik het niet door heb, wordt ze weer met stof bedekt.

Mantra zingen, ook een tijdje gedaan. Een kennis, van een kennis, die Vasudeva verafgode.
Wij gingen voor het gezang, tot dat ze het door had dat wij geen volgelingen zouden worden.
Flauw!
Ik vond dat ohmnamashrivasudeva leuk klinken, ik hoefde niet perse te weten wat ik zong, mijn zieltje werd er blij van.
Dat ik niet wilde weten wat ik zong, en dat Vasudeva mij niet kon boeien, vondt ze toch niet zo leuk, dus ging ik
wand-klimmen in plaats van zingen.
Ik tegen de rots, en vogeltjes die ieder zoals ze gebekt was zong. Kon ik alsnog mee neuriën..
Oud 17 april 2018, 05:43   #288
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mantra zingen, ook een tijdje gedaan. Een kennis, van een kennis, die Vasudeva verafgode.
Wij gingen voor het gezang, tot dat ze het door had dat wij geen volgelingen zouden worden.
Flauw!
Ik vond dat ohmnamashrivasudeva leuk klinken, ik hoefde niet perse te weten wat ik zong, mijn zieltje werd er blij van.
Dat ik niet wilde weten wat ik zong, en dat Vasudeva mij niet kon boeien, vondt ze toch niet zo leuk, dus ging ik
wand-klimmen in plaats van zingen.
Ik tegen de rots, en vogeltjes die ieder zoals ze gebekt was zong. Kon ik alsnog mee neuriën..
De Vasudeva van Blue Star bedoel je? Ik ben een tijd geleden op miraculeuze wijze tegen een Indiaas harmonium aangelopen. Om er op te leren spelen heb ik les genomen en dat bleek bij een leerling van die Vasudeva te zijn. Misschien dat je vriendin / kennis wat fanatiek was, maar het clubje lijkt me redelijk toegankelijk en open. Ik ben er geen lid van, overigens.

Dat zijn verschillende ervaringen. Je kunt gewoon zingen zonder te weten wat je precies zingt. Die ervaring ken ik. Maar ik ben dan van het onderzoek, ik wil meer van de teksten weten, van de inhoud, van de achtergrond, van de muziek, etc.

Maar wand klimmen is ook leuk ...
Oud 17 april 2018, 05:56   #289
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal weer eens iets van Mooji moeten bekijken om er iets van te kunnen zeggen. Maar ik vond Osho altijd vlijmscherp en Mooji is toch een stuk 'liever', zachter, 'zweveriger' (?).
Oud 17 april 2018, 15:39   #290
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
De Vasudeva van Blue Star bedoel je?
Ik zie dat nu BlueStar erbij staat inderdaad.
Ik praat over 20 jaar geleden, toen hij niet zo een grote aanhang had. Ik heb een paar 'lezingen' bijgewoond, super fijn.
Ja, hij is het, zie ik nu de foto..

De dame met wie wij een korte tijd mantra's hebben gezongen, (mijn partner vond ook leuk om mee te gaan), vond ik super lief, en geduldig.
Ik merkte zelf dat haar wens was om dezelfde drive te delen, maar met de nadruk op Vasudeva, en toen heb ik bewust afstand van genomen.
Ze was niet (echt) opdringerig, ze hield zich netjes in, maar ik wilde haar ook niet het enthousiasme ontnemen. Paar jaar later begreep ik dat ze zelf gestopt was, ergens een beetje teleurgesteld, het kostte haar te veel energie, steeds achter V. aan hollen. Vroeg me soms af of ze niet erg verliefd op hem was..

Ik ben simpelweg geen 'volgeling'-material, toen niet, en nu helemaal niet.
Ik weet dat alles, binnen ieder mens, aanwezig is, dus waarom van een ander verwachte om het aan te reiken.

Hopelijk begrijp je me niet verkeerd, er is echt niets mis mee met een ander mens volgen, maar het is niet mijn ding.

Trouwens, een kleinigheid, iemand die overal mee ging, vertelde me, toen ik hem vroeg of V. altijd zo glimlacht, dat Vasudeva zich soms erg heftig kon uiten, als hij ergens door geirriteerd werd, en dat hij later zei: het was maar een grapje hoor, ik speelde het..
Ik vroeg of hij het geloofde, de man glimlachte, en zei dat hij niet gek is..
Tja, dat kan ik ook hoor

Jaren later zag ik dat Vasudeva ook veel naar Roemenië ging, onder de naam van BlueStar.
Leuke gezelschap, echt. Fijne mensen, gemoedelijke, en erg relaxed. Niets mis mee.

Wat betreft de inhoud, ik had ook graag de vertaling willen weten altijd, en dat had ze ook apart bij. Mantra zingen is fijn hoor, ik ga straks een YouTube op zetten. Maar eerst de vertaling uitzoeken uiteraard

Oorspronkelijk was de bedoeling om algemene matras te zingen...
Maar goed, toen ze te veel alleen maar over Vasudeva wilde zingen nam ik afstand.
Zo is het eigenlijk gegaan.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon