Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 december 2014, 11:24   #11
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Idd voeten staan voor in hoever je al dan niet geworteld bent. :)
Ja, die wist ik, gisteren nog gevonden op http://droominfo.nl/index.php?c=droo...h&droom=voeten
Maar in die link gaat het over eigen voeten zien.
In de droom dat ik beschreef ziet de dromer de voeten van zijn vriend die hem om hulp roept.
Vandaar mijn twijfel. Kreeg de dromer nu een visioen over de voeten van zijn vriend die niet geworteld is, of over zijn eigen voeten via die vriend?
Ik ken de twee mensen in het echt vrij goed. De ?ne droomt elke nacht dat hij achtervolgd wordt, de ander, zijn vriend, slaapt als een roos. Het is die ?ne die elke nacht droomt van achtervolgd te worden die mij deze droom voorlegde.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2014, 11:40   #12
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Het is die ?ne die elke nacht droomt van achtervolgd te worden die mij deze droom voorlegde.
Aha, dat verklaard veel, met misvormde voeten kun je er niet meer tussenuit piepen. De psychiatrische pati?nt staat voor de waan, ergo je moet je overgeven aan de waan.

Eitje.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2014, 12:19   #13
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

@Renoir: Merci!
Het dromen over de ander zijn voeten was in deze droom dan toch indirect over eigen voeten van de dromer.
De psychiatrische pati?nt kon ik ook eerder zelf ook duiden als de niet controleerbare, inderdaad de waan(zinnige), het 'monster' zelfs, waar de alles onder controle trachtende te houden mens zich uiteindelijk moet aan overgeven om... herboren te worden in de geest.

Ik zag het hele plaatje niet meteen, Ik dacht even dat het nog iets over zijn vriend kon zeggen.
Duidelijk nu, iemand die zelf elke nacht droomt van achtervolgd te worden zien ik en jullie niet meteen een visioen krijgen dat een boodschap voor de ander - die rustig slaapt - in kan houden.
thx again.
Oud 6 december 2014, 12:32   #14
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In mijn kennissen kring droomde iemand dat hij opgebeld werd door zijn vriend die huilde van de pijn. De dromer sprong zijn auto in en reed er meteen naar toe. Toen hij aankwam bij zijn vriend zag hij dat zijn vriend zijn voeten totaal vervormd waren en ze nog andere vormen aannamen. De dromer pakte de huiler op en reed naar de spoed van een hospitaal. Op die spoed was het een horror verhaal. Er zat een psychiatrische pati?nt en die begon zich te fixeren op hen beiden. Ineens sprong die psychiatrische pati?nt recht en kapte de voeten af van de vriend-beller in nood. Toen kwam de psychiatrische pati?nt voor de dromer staan en moest die gaan lopen en de dromer hoorde terwijl op de achtergrond zijn vriend met de afgekapte voeten maar blijven brullen van de pijn.
Vanuit een psychologische, Jungejaanse benadering toont dit droomverhaal mij een beeld van hoe de dromer met kritiek en protest probeert om te gaan in een voor hem spannende tijd. De dromer zoekt een manier om zijn kritiek of protest te uiten en tegelijk soelaas te vinden, zichzelf te vinden in de spanningen waarin hij verwikkeld is. Hij overweegt daarbij om zelfs radicale 'stappen' te ondernemen.

De huiler is een beeld voor de anima van de dromer en de psychiatrische patient is een beeld voor de animus van de dromer. Beide beelden zijn krachten van de ziel in een verhouding van het scheppende (animus) en het ontvangende (anima). De spoed van het hospitaal is een beeld voor het herstel van de ziel.
Het huilen van tranen is een beeld voor de vruchtbaarheid van het ontvangende. De tranen bevochtigen de grond maar missen de juiste uitwerking (vorm) om tot groei en ontplooiing te komen. Het gevolg zijn vervormingen en scheefgroei.
De dromer is zich bewust van deze scheefgroei en verkeerd in alarmfase. Hij onderneemt direct en spontaan actie maar heeft pas later oog voor de consequentie van zijn daden.

Om dit alles ongedaan te maken is een radicale ingreep nodig. Het fixeren van de psychiatrische pati?nt is een beeld voor het bewust worden van de oorzaken van de spanningen.
Het afhakken is een beeld voor het consequent opvolgen en uitbouwen van het nodige zelfvertrouwen om zichzelf te blijven in de commotie van de gespannen situatie.
Het zich afwenden van de dromer is een beeld voor rekapitulatie en het verzamelen van moed om zichzelf trouw te blijven en de nodige stappen daarvoor te ondernemen.
Graag gedaan
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2014, 12:52   #15
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
thx again.
Waarvoor?
Ik kletste zo maar wat... ik heb geen moer verstand van droomuitleg.

Dat van Looro is onderbouwd en lijkt me veel zinniger.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2014, 14:16   #16
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@Druppel: welkom van mij ook!

@Looro & moderators: Gaat hier over dromen ook lees ik.
Mag ik een droom voorleggen van een kennis aan Druppel en anderen ter analyse?
Of moet ik daarvoor een apart topic starten?
Ik doe het maar even (shoot or move me if wanted):

In mijn kennissen kring droomde iemand dat hij opgebeld werd door zijn vriend die huilde van de pijn. De dromer sprong zijn auto in en reed er meteen naar toe. Toen hij aankwam bij zijn vriend zag hij dat zijn vriend zijn voeten totaal vervormd waren en ze nog andere vormen aannamen. De dromer pakte de huiler op en reed naar de spoed van een hospitaal. Op die spoed was het een horror verhaal. Er zat een psychiatrische pati?nt en die begon zich te fixeren op hen beiden. Ineens sprong die psychiatrische pati?nt recht en kapte de voeten af van de vriend-beller in nood. Toen kwam de psychiatrische pati?nt voor de dromer staan en moest die gaan lopen en de dromer hoorde terwijl op de achtergrond zijn vriend met de afgekapte voeten maar blijven brullen van de pijn.

Anybody?
We kunnen er natuurlijk allemaal prachtige interpretaties op loslaten, betekenissen aan toekennen en uitleg aan geven, of we kunnen gelijk naar de universele boodschap van iedere droom gaan. En die luidt kort en bondig: Word wakker.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2014, 14:21   #17
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
We kunnen er natuurlijk allemaal prachtige interpretaties op loslaten, betekenissen aan toekennen en uitleg aan geven, of we kunnen gelijk naar de universele boodschap van iedere droom gaan. En die luidt kort en bondig: Word wakker.
En dan ben je blij dat je wakker bent. Ik droomde gisteren dat ik werd klem gereden door een bus. En net toen ik tot een druppel gereduceerd dreigde te worden ging de verlossende wekker.

Deze droom behoeft geen uitleg: wordt bijtijds wakker voordat je door het leven geplet wordt.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2014, 14:33   #18
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Citaat:
thx again.
Waarvoor?
Ik kletste zo maar wat... ik heb geen moer verstand van droomuitleg.

Dat van Looro is onderbouwd en lijkt me veel zinniger.
@Renoir: Je hebt gelijk! Ik trek mijn 'thx' aan jou terug.
Die van Looro is inderdaad veel en veel zinniger!

@Looro: MERCI!
Ik heb je droomduiding aan de dromer doorgegeven. Die me liet weten dat hij het 3 keer gelezen had maar niet zo goed snapt.
Voor mij was het echter heel duidelijk hem goed kennende.
thx again.
Oud 7 december 2014, 14:41   #19
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een shamanistische benadering is het droomverhaal een tunnel om in de ziel af te dalen. In deze anders ontoegankelijke wereld van de ziel is het droomverhaal een middel om de eenheid van de ziel te beleven of om deze te herstellen. Dit gebeurt door onderhandelen met de krachten van de ziel middels droomdieren en krachtvoorwerpen.
De shamaan aan wie het droomverhaal wordt voorgelegd is daarbij de bemiddelaar die mede afdaalt, droomt en de onderhandelingen op zich neemt al of niet met een gunstig resultaat tot gevolg. Ook kan de shamaan de dromer leren om alleen af te dalen in de ziel en zijn aanwijzingen in de droom realiseren.

Wat in dit droomverhaal van de kennis ontbreekt zijn helende krachten. In het droomverhaal komen geen dieren voor waarop een beroep kan gedaan worden om de helende werking op gang te brengen. Er komen ook geen voorwerpen in het droomverhaal voor waaraan de dromer houvast of bescherming kan ontlenen.

Onder leiding van een shamaan zou dit droomverhaal de inleiding kunnen zijn voor het afdalen in de ziel om alsnog een droomdier te vinden of beschermende voorwerpen. Het is duidelijk dat dit droomverhaal nog maar de opening is van de ziel en de dromer geen weet heeft hoe daarin af te dalen. Hij vlucht er van weg.
Met graagte gegeven.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2014, 15:48   #20
agorist
Dignitaris

Standaard

PS : Waar is Druppel?
agorist is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken