Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 oktober 2015, 19:02   #111
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ieder mens 'is'. Niemand kan immers zeggen dat hij niet 'is'.
Daarom is 'zijn' niet zo veel bijzonders.
De meeste mensen hebben er geen weet van omdat het 'zijn' altijd wel iets waarneemt. Al is het maar de eigen gedachten.

Bovenstaande is geen geloof, maar iets wat door iedereen controleerbaar is.
Het 'zijn' hoeft ook niet gerealiseerd. Het is er immers al.

Ego doorzien is een heel andere kwestie en staat los van 'zijn'.
Hoewel het duidelijk is dat het 'zijn' mijn 'zijn' is.
Oke dan is het mij duidelijk dat wij elkaar niet Zien en dat er geen contact is in het Zien waar het hier op dit forum om gaat.
Het is iig voor mij nu duidelijk waar die tweestrijd vandaan komt, je kan niet anders kijken dan vanuit dualiteit.
Dank voor het laten Zien.
Weer wat onderzocht en kan afstrepen.
Van mij zul je geen last meer hebben met het aanreiken daarnaar toe, je intentie ligt daar niet.
Ik ervanuit ging dat daar je intentie lag, waar Waarheid zich laat Zien.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2015, 19:44   #112
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Ik had toch al geen last van je, Moi.
Ik wilde je slechts van dienst zijn.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2015, 20:11   #113
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Ik had toch al geen last van je, Moi.
Ik wilde je slechts van dienst zijn.
Dat was nou precies mijn intentie, helaas kan ik je nu nog niet ontmoeten in Waarheid, wellicht komt dat ooit nog, het enige verschil nu is dat ik je Zie, helaas jij mij niet.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en wens je Alles niet enkel de illusie.
Er gaat uiteindelijk niets verloren, (enkel het sterven voordat je dood gaat/Bewustwording), kijk je aan voorbij, het vasthouden aan dit, wat niet is heeft je aandacht, (denkende dat dat het is).
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 20 oktober 2015, 00:06   #114
Ben
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Romantisch escapisme zou Rob zeggen. Maar er zijn wijzen geweest die daadwerkelijk dieper doorpakten en hun bevindingen dusdanig omschreven dat wetenden het zouden begrijpen. Niks geen geheimtaal dus, maar bestemd voor ingewijden.
Nog even Theo en je bent Pindar de 2e..

Gedegen zelfonderzoek heeft maar weinig te maken met taal, en dieper doorpakken al helemaal niet meer.
En wetenden en ingewijden behoren meestal tot enge geisoleerde clubjes, gedegen zelfonderzoek is nergens van en hoort nergens bij.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 20 oktober 2015, 00:10   #115
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Nog even Theo en je bent Pindar de 2e..

Gedegen zelfonderzoek heeft maar weinig te maken met taal, en dieper doorpakken al helemaal niet meer.
En wetenden en ingewijden behoren meestal tot enge geisoleerde clubjes, gedegen zelfonderzoek is nergens van en hoort nergens bij.
Je komt er nog wel eens, Ben.
Oud 20 oktober 2015, 00:18   #116
Ben
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Je komt er nog wel eens, Ben.
Een wortel voor de knol.. no thanks, ik ben zonder honger, sorry Theo.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 20 oktober 2015, 00:20   #117
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Een wortel voor de knol.. no thanks, ik ben zonder honger, sorry Theo.
Begrijpelijk dat je geen honger hebt.
Oud 20 oktober 2015, 00:35   #118
Esradha
Mandataris

Esradha's schermafbeelding

Standaard

Ik krijg hier een beetje het gevoel van 'de beste stuurlui staan aan wal' en 'teveel kapiteinen op een schip'. Vooral de ander gedienstig zijn, ik zou zeggen, vaar zelf het schip.

Voordat ik me bij de stuurlui ga voegen met mijn bericht, ga ik mijn schip het bed in varen, goedenacht.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 20 oktober 2015, 00:42   #119
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Slaap lekker, Esradha.
Oud 14 juli 2017, 18:01   #120
katerie
Mandataris

katerie's schermafbeelding

Standaard If you are miserable you chose to

Kijk,
Citaat:
If you are miserable you must have chosen to be miserable.

Let me backtrack a little to what we discussed in our last session. If indeed the whole world is an illusion and was made to attack God as the Course says (W-pII.3.2:1), and to be a distraction and a smokescreen to hide what is really happening in our minds, then literally there is nothing outside us. I quoted earlier the important Course principle, "ideas leave not their source." The idea of a separated world has not left its source in our minds. This means effect and cause are not split off; effect and cause are united?just as in Heaven, God is the first Cause and Christ, His Son, is the Effect. "Ideas leave not their source." This same principle also operates within the dream. The effect, the world, is totally unified with the cause, the idea in the mind?which literally means there is no world outside our minds. The tremendous importance of this is that if there is nothing outside us, then anything we think, perceive, or feel could have come only from within our minds. This is another way of realizing why you must understand the Course's metaphysics if you are going to practice this Course. This is not some abstract intellectual concept that you play around with. This is the heart and soul of what A Course in Miraclesteaches. You cannot understand forgiveness, let alone the practice of it, let alone what it means to hear the Holy Spirit, unless you really understand what the underlying metaphysics is. There is literally no world outside our minds.

That is why I can't blame you for anything that I feel. If I am miserable, anxious, guilty, sick, or depressed, and there is nothing outside me, then where did these thoughts and feelings come from? They can only have come from within me, because there is nothing and no one else?which means I put them there. I am making myself sick and depressed?it is not a virus that is giving me a fever, it is not your raucous shrieking that is giving me a headache, it is not the food I ate last night that is giving me an upset stomach. This is extremely important.

Now if I have made myself miserable?if I have given myself these thoughts?there must be a reason. The Course tells us what that reason is: I make myself sick so I don't experience the Love and the peace of God. Sickness is a cover for guilt. I forget that the guilt is in my mind, project it out, and voila my body is sick. Then the scientists in the world explain to me how and why I became sick. The world is very good and very shrewd at telling us why we are not well?on any level. Whether it is a traditional physician, a New Age physician, or any other variety of physician, they are all very good at saying why we are not well. Whether it is our karma, the way our mothers carried us in the womb, the way we were given birth to, the environment we grew up in, whatever it is, there is always an explanation for our being sick, emotionally or physically. And all of these explanations will be wrong, because all of them begin with the premise that there is a world out there that impinges upon us. When you understand that there is no world out there, you won't get caught in that mistake.

Thinking the Holy Spirit does things for you in the world, and makes things better for you in the world is the same mistake. How can He make things better for you in a world that doesn't exist? He makes things better for you in your mind?simply by being in your mind. That is why you need a miracle that takes you away from the world back into your mind where His Love is. That Love is the answer to all problems.

Foundation for a course in miracles / Rules for Decision
bron:

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon