Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 oktober 2017, 12:29   #71
katerie
Mandataris

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
@Miha: Iemand die verder anoniem wenst te blijven, heeft indertijd gevraagd van een ban in jouw geval af te zien.
Ah, dat was jijzelf dus volgens Miha.
Vanwaar die nobele daad haar een hand boven het hoofd te houden, zag en zie je nog kans ze te bekeren?
Oud 12 oktober 2017, 12:59   #72
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Vanwaar die nobele daad haar een hand boven het hoofd te houden, zag en zie je nog kans ze te bekeren?
Citaat:
Van Looro weet ik nog heel goed, een paar jaar geleden. Renoir zette steeds een pikante foto/ filmpje op het forum, met een dame met grote meloenen, en als ze bewoog, gingen de grote meloenen van links naar rechts, en terug... en hij noemde haar Mihaela. De mannen hadden er echt pret.
Dit was uiteraard nadat ik ze van
ego- tripperij beschuldigde, en Renoir wilde me terug pakken, en mijn ego triggeren Of die vent was gewoon geil, en plakte zijn fantasietjes op mij..
Ik heb toen de door mij geschreven stukken text uit de conversatie verwijderd, want ik voelde me niet goed bij.
Dat vond Renoir een grote overtreding, ik kreeg zelf een ban (voor een paar uur).
Ik bleek schuldig gevonden voor niet aan de regels te houden. Je mag je bijdrage aan een conversatie niet zomaar verwijderen na een bepaalde tijd.
Toon/ Looro vond dit niet kunnen, om een vrouw zo grof te behandelen. Hij begreep toen mijn furie..Hij was toen nog vroom.
Heel snel werd de ban opgegeven. Hij zou nu daar spijt van hebben, maar tja.. de onschuldige Mihaela is er nog steeds..

Het is mogelijk dat er nog een paar situaties zijn voorgekomen dat ik bij de Organisatie in opmerking kwam voor een ban, want ik verkeer vaak in een grensgebied met mijn furie.
Dus het zou nog iemand anders kunnen zijn, die achter de gesloten deuren van het forum, mij toch erbij wilde houden. Iemand daar boven is gehecht aan mijn ego..
Ikzelf vind mezelf niet te ver gaan, integendeel...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2017, 13:10   #73
katerie
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Van Looro weet ik nog heel goed, een paar jaar geleden. Renoir zette steeds een pikante foto/ filmpje op het forum, met een dame met grote meloenen, en als ze bewoog, gingen de grote meloenen van links naar rechts, en terug... en hij noemde haar Mihaela. De mannen hadden er echt pret.

Citaat:
Dit was uiteraard ook nadat ik ze van ego- tripperij beschuldigde, en Renoir wilde me terug pakken, en mijn ego triggeren, of die vent was gewoon geil, en plakte zijn fantasietjes op mij..

Pas op, Nisargadatta weet 'wat' hij is ('dat') en was tegelijk verslaafd aan roken.
Het zou dus ook kunnen dat Renoir / Laurens die weet 'wat' hij is tegelijk verslaafd is aan sex.

Citaat:
Toon/ Looro vond dit niet kunnen, om een vrouw zo grof te behandelen. Hij begreep toen mijn furie..Hij was toen nog vroom.
Vrome Toon/ Looro, intussen geëvolueerd tot de dwingende leraar.

Citaat:
Iemand daar boven is gehecht aan mijn ego..
Ja, lijkt zo te zijn. Iemand moet ergens toch nog hoop koesteren jou waarheid zien te vinden.

Citaat:
Ikzelf vind mezelf niet te ver gaan, integendeel...
Ik vind je ook niet te ver gaan hoor.
En 'k moet zeggen: moest jij hier niet meer deelnemen bezocht ik dit forum niet meer.
Moet zijn daar boven dat ze inzien dat je bezoekers trekt en houdt.
Oud 12 oktober 2017, 13:14   #74
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:

.
Het was ook echt hilarisch.. Ik kon zelf ook om lachen, stiekem achter de coulisse. ..
Oud 12 oktober 2017, 13:34   #75
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:

Pas op, Nisargadatta weet 'wat' hij is ('dat') en was tegelijk verslaafd aan roken.
Het zou dus ook kunnen dat Renoir / Laurens die weet 'wat' hij is tegelijk verslaafd is aan sex.
Daarom houdt Renoir je op het forum, omdat jij hem geen ego- tripper vindt.
Nee joh, eigenlijk omdat jij, net als ik, nog steeds probeert..
Duiken in de badkuip.
Trouwens, klopt het dat je steeds rustiger bent?
Citaat:
Vrome Toon/ Looro, intussen geëvolueerd tot de dwingende leraar.
Nu zou hij anders in staan tegenover een ban op mijn naam..

Citaat:
Ja, lijkt zo te zijn. Iemand moet ergens toch nog hoop koesteren jou waarheid zien te vinden.
Ik heb ook de hoop nog niet opgegeven..jij toch ook niet echt? Anders luisterde je niet steeds naar je moneybeach..

Al verlichter dan vorige jaar?

Citaat:
Ik vind je ook niet te ver gaan hoor.
En 'k moet zeggen: moest jij hier niet meer deelnemen bezocht ik dit forum niet meer.
Moet zijn daar boven dat ze inzien dat je bezoekers trekt en houdt.
Ik vind jou ook niet meer te ver gaan, want dit forum is de grens opzoeken eigenlijk. Voor mij is dat iig.
Oud 12 oktober 2017, 15:35   #76
katerie
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Fer:
Jongejonge met iedere nieuwe deelnemer begint het verklaren weer opnieuw.
Niets aan te doen. Het is zoals bij een nieuw schooljaar dat de leraars weer alles opnieuw moeten 'aanwijzen'.

Citaat:
@Fer:
Bij belangstelling lees dan de oudere berichten van dit forum.
Ben ik met je eens!
Zat net nog te lezen in een topic genaamd 'spirituele verlichting' gestart in april 2012 waar ik zat te lachen met deze conversatie:

Citaat:
Ogenblik-sem: rennie, volg de lijn Nissargadatta ~ Ramesh Balsekar ~ Wayne Liquorman ~ en ik zou niks meer hoeven uit te leggen.
Dat je de lijn Nissargadatta - Ramesh Balsekar - Wayne Liquorman niet volgt of kunt volgen is ook weer niks aan te doen.
Ik ben een en al belangstelling voor waar en wat volgens jou Ramesh uit z'n nek lult.'

Rennie: Wat betreft Balsekar, het is lang geleden dat ik deze bevinding heb gedaan en hem daarna dan ook niet meer gelezen, hij heeft tweedehands wijsheid (zoals jij), want het is niet meer dan een vertalertje ( i.c. van Nisargadatta). De bede van die likeurman heb ik niet aanhoort. Dat wat zo driftig aan de weg moet timmeren dat hoef ik ook niet.

bron
Oud 12 oktober 2017, 15:54   #77
katerie
Mandataris

Standaard

Citaat:
Daarom houdt Renoir je op het forum, omdat jij hem geen ego- tripper vindt.
Ik vind hem geen egotripper meer omdat ik verlicht, zelfgeraliseerd ben geworden.
Zie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht

- Verlichten doen dan ook geen moeite om dingen te veranderen. De reden is dat zij nergens belang aan hechten en door niets emotioneel beïnvloed worden.

paradox van zelfrealisatie

- Bij spirituele verlichting heeft het onware zelf zichzelf ontdaan van het onware zelf, maar blijft het toch voortbestaan. Hier zien onverlichte mensen vaak een tegenstrijdigheid in. Aan de andere kant ziet een verlicht persoon hier geen enkele tegenstrijdigheid in. Vanuit zijn perspectief heeft hij alle gehechtheden met zijn verzonnen personage doorgesneden. Dit betekent dat hij altijd vrijwillig kan kiezen of hij zijn 'afgedankte onware zelf' aan wil trekken om de droomstaat te betreden. Dit wordt ook wel de paradox van zelfrealisatie genoemd.
...

Dit artikel is gebaseerd op de boeken van Jed McKenna.
Citaat:
Nee joh, eigenlijk omdat jij, net als ik, nog steeds probeert..
Duiken in de badkuip.
Zo is dat.

Citaat:
Trouwens, klopt het dat je steeds rustiger bent?
Dat klopt, ik heb nog maar weinig doelen.
Zie

Citaat:
-.
Stel je een leven zonder doelen voor. Begrijp je nu dat niemand werkelijk spirituele verlichting kan willen?
Citaat:
Nu zou hij anders in staan tegenover een ban op mijn naam..
nu vloog je de klas uit als het aan Lo T. Nowee lag! Op het matje bij de directeur. De vier edele aanwijzingen van buiten leren.

Citaat:
Ik heb ook de hoop nog niet opgegeven..jij toch ook niet echt? Anders luisterde je niet steeds naar je moneybeach..
Klopt, ik ook niet. Maar het luisteren naar de moneybitch ('beach' = strand) is wel aan het afnemen... Twee jaar non-stop studie van haar werk komt ook is aan zijn einde.

Citaat:
Al verlichter dan vorige jaar?
Ja hoor. Weinig doelen meer. Of dat nou apathie of verlichting of oud worden is moet ik nog wel is gedegen onderzoeken.

Citaat:
Ik vind jou ook niet meer te ver gaan, want dit forum is de grens opzoeken eigenlijk. Voor mij is dat iig.
Zo is dat. Dit forum is om ego uit te dagen.
Oud 12 oktober 2017, 16:28   #78
Dorje
Jubilaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Dus toch...

Citaat:
Paradox van zelfrealisatie

Bij spirituele verlichting heeft het onware zelf zichzelf ontdaan van het onware zelf, maar blijft het toch voortbestaan. Hier zien onverlichte mensen vaak een tegenstrijdigheid in. Aan de andere kant ziet een verlicht persoon hier geen enkele tegenstrijdigheid in. Vanuit zijn perspectief heeft hij alle gehechtheden met zijn verzonnen personage doorgesneden. Dit betekent dat hij altijd vrijwillig kan kiezen of hij zijn 'afgedankte onware zelf' aan wil trekken om de droomstaat te betreden. Dit wordt ook wel de paradox van zelfrealisatie genoemd.
Bron: http://www.spiritueleverlichting.nl/...le-verlichting

Ik had vannacht, toen ik ging verder dromen in mijn bed, een lucide droom, ik wist dat ik droomde, dit ontdeed mij van het geloof het zelf te zijn dat daar in de droom rondliep, maar dat onware zelf bleef wel gewoon rondlopen in de droom. Ik kon er voor kiezen er helemaal in op te gaan (zonder te vergeten dat het een droom-zelf was) en de droom te beleven vanuit dat onware droompersonage, maar ik kon dit ook gewoon loslaten en gewoon toeschouwer blijven, of zelfs heel de droom worden en dus de droom te beleven als mijzelf.

Ik ben dus toch verlicht....

...

In mijn droom binnen de droom toch
Oud 12 oktober 2017, 18:13   #79
katerie
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ik ben dus toch verlicht....
Ben je altijd al geweest. Elk kindeke op aarde geboren straalt licht uit in zijn kribbeke. Maar dan is er een sluier van illusie over je heen gedaald.
Dat is de meest zinvolle 'vergissing' die de mens ooit gemaakt heeft.

'Er is altijd sprake van een paradijselijk begin. Dan wordt er een ‘vergissing’ gemaakt, zoals het eten van de boom van kennis van goed en kwaad. Dat is het ontstaan van de illusie van dualiteit. Dat is het kleine kind dat leert wat het wel en niet mag, en daardoor het gevoel krijgt dat het alleen maar goed is als het aan duizenden onbenullige voorwaarden voldoet. Het gevolg is de verdrijving uit het paradijs in de ellende van de eenzaamheid en de zelfafwijzing.'

Lees er Jan Geurtz maar over na in zijn boek 'Verslaving voorbij'. Daar komt bovenstaand cursief stuk tekst uit wat maar een klein deel is van zijn uiteg over de meest zinvolle 'vergissing' die de mens ooit gemaakt heeft.
Oud 13 oktober 2017, 02:20   #80
katerie
Mandataris

Standaard

Citaat:
@Fer: Bij belangstelling lees dan de oudere berichten van dit forum.
@Fer: ja jong, moet je echt is doen.
Er zijn hier heerlijk hilarische uitlatingen te lezen, zelfs van 6 jaar geleden, zoals deze:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht

Vergis u niet in mij. Ik ken de taal, het jargon van de zogenaamde mystici, verlichten, zelf-geraliseerden, advai-tisten, eenheids-bewustzijn-kunstenaars zeer goed! Ik bezit daar een encyclopedische kennis van.
Alleen... ik gebruik dat jargon niet meer. Ik heb de gouden raad van Nisargadatta gevolgd en dat als "vuil waswater" weg gegooid.

Maar dat betekent wel dat, als iemand 'ex cathedra' een beroemde uitspraak uit dit jargon doet, met de onmiskenbare bedoeling mij duidelijk te maken hoe 'verlicht' of 'zelf-gerealiseerd' hij of zij wel is, ik weet waar hij of zij zijn/haar mosterd gehaald heeft!
En over beroemde uitspraken gesproken...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
... The seeker is the sought, de zoeker is het gezochte.
De zoeker is niet het gezochte...

"er was eens een zoeker. Hij ging van Meester naar Meester en vroeg:
zeg mij welke mantra, zeg mij welk gebed, waar is Het?

Maar hij vond niets, hoe diep hij ook keek.
Geen zelf, geen licht, geen donker, niets, hij vond zichzelf niet.

Er was niemand. Geen God, geen duivel, geen heilige, geen zondige, geen verlichte, niemand.

Er scheen even iets op te lichten, een ik die zocht en weer verdween,
de zoeker was niet het gezochte".

BRON-tekst

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon