Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 februari 2018, 10:17   #151
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
[U]die vind dat hun weg, de 'traditionele advaita', afgekort TA,
Dit is mij idd bekend. Het is hier vaker verteld, dat dit als de beste weg wordt gezien.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2018, 10:21   #152
Iona
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Haha, oke! Dan kan ik jou beter om een goede site vragen.
Dit forum is het enige dat ik dagelijks bezoek. Het heeft met de praktijk van zelfonderzoek te maken zoiets..
Maar ook het tijdschrift Inzicht hebben enkele maanden mijn aandacht gehad.
Het boekje Verlichting in een lege verpakking vond ik verrassend geschreven over wat niet te bevatten en te beschrijven is. En toch is het overal en altijd
en altijd alles wat er is.
Je kunt het niet overzien maar je overziet het voortdurend, lees ik achter op de kaft.
Ook heb ik een tijdje interviews met Patrick Kicken bekeken.
Alles ter inspiratie alert te zijn en te blijven.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2018, 10:25   #153
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Dit forum is het enige dat ik dagelijks bezoek. Het heeft met de praktijk van zelfonderzoek te maken zoiets..
Maar ook het tijdschrift Inzicht hebben enkele maanden mijn aandacht gehad.
Het boekje Verlichting in een lege verpakking vond ik verrassend geschreven over wat niet te bevatten en te beschrijven is. En toch is het overal en altijd
en altijd alles wat er is.
Je kunt het niet overzien maar je overziet het voortdurend, lees ik achter op de kaft.
Ook heb ik een tijdje interviews met Patrick Kicken bekeken.
Alles ter inspiratie alert te zijn en te blijven.
Oke, het tijdschrijft inzicht heb ik een exemplaar liggen meen ik.
Een vriendin van mij heeft het mij gegeven. Ik lees zelf alles
wat los en vast zit. Dank je wel voor je tips.
Oud 7 februari 2018, 12:48   #154
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oke, Mooij is dus zelf een Advaita leraar?
Ja, één van de beste op dit moment.
Heb hem live meegemaakt in India in 2007. Die man heeft wat.
Geen flauwekul zoals hier op het forum verkondigt door de grote drie.

Citaat:
Als dit zo zou zijn als je zegt, dan is het toch nog steeds aan mij om mijn eigen ding te doen? Ik hoef mij er toch niet aan te houden, om niet die dingen te doen en te laten, die hier geadviseerd worden? Ik heb dat ook nooit gedaan als ik dit anders zag. En ook niet als ik vond dat dit te ver ging.
Jij doet precies wat je verondersteld wordt te doen Ulla. Je bent een uniek geprogrammeerd lichaam-geest-organisme.

Citaat:
En wat bedoel je met zwarte lijst? Is er een officiële of heb je die zelfgemaakt aan hand van wat je hier hebt gelezen aan kritiek op het forum? Ik ken hem namelijk niet.
Er is geen officiële zwarte lijst op dit forum, Een algemene lijst is er wel op dit forum. Zie leermeesters (link).
Maar een witte lijst is dat niet, want zo staat er bv. Eckhart Tolle tussen waarvan Laurens op 6 okt. 2015 schrijft..
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Hoe kan zo'n man die winstbejag nastreeft nou jouw belang dienen?
@Ulla: en zo kan je tussen de regels op dit forum een zwarte lijst ontwaren waar ook Mooji op staat, Jan Geurtz en Diederik Wolsak en nog vele anderen.
Tony Parsons staat ook onder leermeesters zie ik net, maar ook daar kan geen goed woord over gezegd worden door Laurens en forumlid Robje die hier nog zelden schrijft wegens te laag niveau voor hem. Zie de waarheid van Rob over Tony Parsons op 1 juli 2014:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik vind het een bovenmenselijke prestatie als het je lukt om langer dan 3 minuten deze meneer en de vragenstelster aan te horen. Dan zul je het op dit forum waarschijnlijk ook goed kunnen uithouden.
Maar aan Tony Parsons heeft een mens wel wat aan Rob. Geen 'doe gedegen zelfonderzoek' aanmaningen zoals op dit forum!
Citaat:
En ook hier werd altijd gezegd, dat je alles zelf moet onderzoeken en
niets moet aannemen voordat je dat niet had gedaan.
Er wordt hier zoveel gezegd op het forum.

Citaat:
Het filmpje wat je hebt gedeeld, wie denkt dat het superieur zou zijn?
Een enkeling, de hele beweging?
Laurens en Rob kan je daar al vast op betrappen. Ben / Guido en professor pastoor Lo T. Nowee spreken zich niet over advaita uit maar aan hun schrijven kan je ook zien dat het 'wetende' sektarische fundamentalisten zijn. Over Jan Geurtz en Diederik Wolsak hebben ze zich al uit gelaten. Inquisiteurs zijn er niets tegen.

Wijziging aangebracht door katerie op 7 februari 2018 om 15:47.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2018, 19:05   #155
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, één van de beste op dit moment.
Heb hem live meegemaakt in India in 2007. Die man heeft wat.
Geen flauwekul zoals hier op het forum.
Oke. Schrijft hij ook boeken of dergelijke ?Hoe kom ik erachter wie hij is, zonder dat je enige privacy hoeft te schenden. Ik ben benieuwd.

Citaat:
Jij doet precies wat je verondersteld wordt te doen Ulla. Je bent een uniek geprogrammeerd lichaam-geest-organisme.
Zolang ik niet blind allerlei aanwijzingen opvolg is maak ik mezelf daar geen zorgen over. Niemand die je verplicht om je aan de witte boekenlijst te houden, de zwarte te houden of andere aanwijzingen op te volgen. Niemand ook die dat controleert of je in je leven lastig valt. Ik ben er altijd zelf nog bij. Er werd wel gehamerd op dat onderzoek doen.

Ik ben vaak wat overenthousiast, als iets heb ontdekt wat voor mij goed werkt en ik vertel daar dan graag over. Blijkbaar komt dat dan soms ook nog als zendingsgedrag over..kreeg laatst de opmerking ergens over. of ik er aandelen in heb..of dergelijke.

Elk fora werkt met een kader, dit ook. En dat is heftig als je dat door wilt voeren met zo een doelstelling. Ik begrijp de opzet, ik heb ooit met iets anders geprobeerd. Iets waarvan ik dacht dat het eenvoudig te zien zou moeten zijn. Hoe duidelijk de opzet ook was, het werd ook niet begrepen, terwijl het niet eens de persoon zelf raakte. Ik zag dit forum ook altijd als een toneel waarop je oefent met het instrument. Wat ik hier zie dat er iemand een plan heeft bedacht om een bepaalde leer heel streng na te streven. Daar kun je van alles van vinden maar betekent nog niet ik zomaar een verdenking blind ga aan nemen. Dat is immers niet de bedoeling, het ene blinde gevolg voor het andere in te ruilen.

Ook al ben ik het met een aantal dingen niet eens, er is niets mis met het aangereikte instrument op zich. Dat kun je ook los zien van de mensen die het aanreiken en van je verdenking.

Citaat:
Er is geen officiële zwarte lijst op dit forum, Een algemene lijst is er wel op dit forum. Zie leermeesters (link). Maar een witte lijst is dat niet, want zo staat er bv. Eckhart Tolle tussen waarvan Laurens op 6 okt. 2015 schrijft..

@Ulla: en zo kan je tussen de regels op dit forum een zwarte lijst ontwaren waar ook Mooji op staat, Jan Geurtz en Diederik Wolsak en nog vele anderen.
Tony Parsons staat ook onder leermeesters zie ik net, maar ook daar kan geen goed woord over gezegd worden door Laurens en forumlid Robje die hier nog zelden schrijft wegens te laag niveau voor hem. Zie de waarheid van Rob over Tony Parsons op 1 juli 2014: Maar aan Tony Parsons heeft een mens wel wat aan Rob. Geen 'doe gedegen zelfonderzoek' aanmaningen zoals op dit forum!
Ik kan me er nog aan herinneren dat schrijvers werden beoordeeld. Als iets een schrijver extra interessant maakt, is het door hem op een zwarte lijst te zetten. Als ik niet zou willen dat bepaalde boeken gelezen zouden worden zou ik eerst ervoor zorgen dat mensen mijn vertrouwen genieten voordat ik schrijvers zou afraden.

Citaat:
Laurens en Rob kan je daar al vast op betrappen. Ben / Guido en professor pastoor Lo T. Nowee spreken zich niet over advaita uit over uit maar aan hun schrijven kan je ook zien dat het fundamentalisten zijn. Over Jan Geurtz en Diederik Wolsak hebben ze zich al uit gelaten. Inquisiteurs zijn er niets tegen.
Ik kan me herinneren dat er ooit en herhaaldelijk is gezegd dat het de enige en kortste weg is. Ik heb ook begrepen dat het als de beste manier wordt gezien. Het is een mening, die je kunt hebben. Ik ben nog steeds van mening dat er meerdere wegen naar Rome leiden en houdt het zelf ook niet bij deze ene. Een kortere heb ik nog niet gevonden.

Wijziging aangebracht door Ulla op 7 februari 2018 om 19:48.
Oud 7 februari 2018, 21:03   #156
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
.

Ik ben vaak wat overenthousiast, als iets heb ontdekt wat voor mij goed werkt en ik vertel daar dan graag over. Blijkbaar komt dat dan soms ook nog als zendingsgedrag over...
Ik weet nog dat ik vroeger, tot nog vijf jaar geleden ongeveer, heel enthousiast aan het vertellen was tegen vrienden , over Pad-werk, later over Osho, en dan Gurdieff's leer, vervolgens over J. Krishnamurti, en nog recenter E.Tolle.
De laatste jaren heb ik ingezien dat het niet toe doet wat je leest, of hoe inspirerend een boek/Guru is.
Het is alleen mijn bereidheid om dat wat Waar is toe te laten.
Dat kan je volgens mij nooit overbrengen, als bij de ander dezelfde drive niet op de voorgrond ligt.
Als iemand werkelijk geïnteresseerd is, onstaat het gesprek, en het gaat vanzelf.
Achteraf gezien vond ik vermoeiend dat uitleggen, want ik merkte altijd een soort van terughoudendheid bij de ander, ook al bleven ze zelf steeds op terug komen.
Ik dacht vroeger dat er aan lag dat ik mogelijk niet goed genoeg uitlegde. Dat kan ook zo zijn geweest, maar nu meen ik te zien dat men niet echt in geïnteresseerd is, niet 'vurig' en aanhoudend. Wel een beetje, omdat het interessant klinkt...
Ik ga bijna nooit meer iets over vertellen, ik zie hier op het forum, waar zogezegd gelijkgestemde elkaar treffen hoe moeizaam het loopt, laat dus staan erover praten met mensen die dit niet als 'roeping' zien...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2018, 21:53   #157
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik weet nog dat ik vroeger, tot nog vijf jaar geleden ongeveer, heel enthousiast aan het vertellen was tegen vrienden , over Pad-werk, later over Osho, en dan Gurdieff's leer, vervolgens over J. Krishnamurti, en nog recenter E.Tolle.
De laatste jaren heb ik ingezien dat het niet toe doet wat je leest, of hoe inspirerend een boek/Guru is.
Dat kan je volgens mij nooit overbrengen, als bij de ander dezelfde drive niet op de voorgrond ligt.
Als iemand werkelijk geïnteresseerd is, onstaat het gesprek, en het gaat vanzelf.
Achteraf gezien vond ik vermoeiend dat uitleggen, want ik merkte altijd een soort van terughoudendheid bij de ander, ook al bleven ze zelf steeds op terug komen.
Ik dacht vroeger dat er aan lag dat ik mogelijk niet goed genoeg uitlegde. Dat kan ook zo zijn geweest, maar nu meen ik te zien dat men niet echt in geïnteresseerd is, niet 'vurig' en aanhoudend. Wel een beetje, omdat het interessant klinkt...
Ik ga bijna nooit meer iets over vertellen, ik zie hier op het forum, waar zogezegd gelijkgestemde elkaar treffen hoe moeizaam het loopt, laat dus staan erover praten met mensen die dit niet als 'roeping' zien...
Ik vergeet het soms, omdat ik het (bijna)helemaal niet gewend ben.
En daar waar ik weet dat ik het niet moet doen doe ik het niet behalve
als ik gevraagd wordt iets toe te lichten.
Oud 10 februari 2018, 16:50   #158
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
...
Helemaal juist, ik heb het ook de laatste jaren pas ingezien. Heb mijn 'Eckhart Tolle - de kracht van het NU' 4 jaar geleden nog aan mijn laatste femme fatale ter inzage gegeven, domoor dat ik ben. Alsof ze er iets zou aan hebben gehad. Ze heeft het boek zelfs nooit vastgenomen. Via haar dansen was ze al in het moment zei ze.
Nu ligt dat boek nog altijd bij haar. Spijt dat ik het meenam naar haar toen. Heb het gekocht in '91 en vond om de 5 jaar er nog is in grasduinen wel interessant omdat ik van in het begin aantekeningen had gemaakt in het boek.
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon