Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 juli 2016, 08:57   #21
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterrenstof Bekijk bericht
Ook al ervaren we het met ons denken soms anders, we krijgen altijd precies d?t, wat we nodig hebben..... Alles is een "les in Liefde"....
En ook dat is al kiezen; 'een les in liefde'...
Wat is 'liefde' een woord dat al enorm veel is misbruikt.

Ik veroordeel het denken niet; helemaal niet... Ik veroordeel of ik wijs de mensen op het verkeerde gebruik dat ze, wij, gemaakt hebben en dat ze, wij, blijven maken van het denken...
Het komt er een beetje van op aan dat als je eenmaal de werking die wij van het denken gemaakt hebben doorzien hebt dat vele stukken uit de 'verloren ??nheid', het 'aards paradijs' (?) dan op hun plaats vallen en dat dan inderdaad alles goed is...
Ik heb er jaren over gedaan om tot dat inzicht te komen en de laatste jaren op dit forum heb ik mijzelf, of heeft het forum mij veel geholpen... Ik zie niet in dat ik nu, nu ik voor mijzelf heb uitgemaakt dat ik gevonden heb dat ik nu ga zwijgen. Als je mijn bijdrage hier ziet zijn ze inderdaad in aantal enorm afgenomen...

Het allemaal afdoen alsof het wel vanzelf in de juiste banen zal vallen en alsof alles goed is voor iedereen, terwijl de mensheid met zichzelf enorm in de knoop ligt...
Inderdaad de eenheid moet je in jezelf vinden; maar ik weet hoe ik, dikwijls vruchteloos, gezocht heb en dat ben ik nog niet vergeten...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juli 2016, 01:15   #22
Sterrenstof
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En ook dat is al kiezen; 'een les in liefde'...
Wat is 'liefde' een woord dat al enorm veel is misbruikt.
Dat is geen kiezen, dat is keuzeloos gewaarzijn. Het hoe er mee om te gaan: aanvaarden of verzet, willen of niet-willen komt achteraf. Daar zit pas een keuze, zodra 'het denken' er mee aan de haal gaat. De "les" is er op evolutionair en op kosmosniveau sowieso. Zwarte gaten denken niet, die volgen de wetten van de kosmos. Een "les" is nooit een keuze, die is er gewoon.

Het woord 'liefde' kan misbruikt zijn, doordat de "betekenis" in een 'persoonlijke' vorm wordt gegoten door het denken. Liefde Zelf kan nimmer worden gebruikt, laat staan misbruikt.

Citaat:
Ik veroordeel het denken niet; helemaal niet... Ik veroordeel of ik wijs de mensen op het verkeerde gebruik dat ze, wij, gemaakt hebben en dat ze, wij, blijven maken van het denken...
Het komt er een beetje van op aan dat als je eenmaal de werking die wij van het denken gemaakt hebben doorzien hebt dat vele stukken uit de 'verloren ??nheid', het 'aards paradijs' (?) dan op hun plaats vallen en dat dan inderdaad alles goed is...
Ik heb er jaren over gedaan om tot dat inzicht te komen en de laatste jaren op dit forum heb ik mijzelf, of heeft het forum mij veel geholpen... Ik zie niet in dat ik nu, nu ik voor mijzelf heb uitgemaakt dat ik gevonden heb dat ik nu ga zwijgen. Als je mijn bijdrage hier ziet zijn ze inderdaad in aantal enorm afgenomen...

Het allemaal afdoen alsof het wel vanzelf in de juiste banen zal vallen en alsof alles goed is voor iedereen, terwijl de mensheid met zichzelf enorm in de knoop ligt...
Kun je zien hoe je jezelf tegenspreekt hier?

Citaat:
Inderdaad de eenheid moet je in jezelf vinden; maar ik weet hoe ik, dikwijls vruchteloos, gezocht heb en dat ben ik nog niet vergeten...
Dat is zichtbaar....
Verlichten vergeten vruchteloosheid, zodra ze zien. En weten dat het niet-weten de bron van vruchtbaarheid is ;)
Willen dat het anders is, is de zinloze zucht/Vrucht van de denkende mens, die denkt beter-te-weten..... De vrucht van goed en kwaad is de menselijke 'denk-kennis' als verheven te zien..... Vooral als we gaan denken 'beter' te (zijn gaan) denken dan anderen....

En n?e, dieren zijn niet beter dan mensen..... Ook een gemiddelde goed doorvoedde huiskat speelt met een muis tot de dood er op volgt, puur voor eigen vermaak en niet uit noodzaak....

Het paradijs is daar waar het verschil tussen "goed" en "kwaad" is "opgelost".....
Sterrenstof is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juli 2016, 05:50   #23
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterrenstof Bekijk bericht
Dat is geen kiezen, dat is keuzeloos gewaarzijn. Het hoe er mee om te gaan: aanvaarden of verzet, willen of niet-willen komt achteraf. Daar zit pas een keuze, zodra 'het denken' er mee aan de haal gaat. De "les" is er op evolutionair en op kosmosniveau sowieso. Zwarte gaten denken niet, die volgen de wetten van de kosmos. Een "les" is nooit een keuze, die is er gewoon.

Het woord 'liefde' kan misbruikt zijn, doordat de "betekenis" in een 'persoonlijke' vorm wordt gegoten door het denken. Liefde Zelf kan nimmer worden gebruikt, laat staan misbruikt.

Kun je zien hoe je jezelf tegenspreekt hier?

Dat is zichtbaar....
Verlichten vergeten vruchteloosheid, zodra ze zien. En weten dat het niet-weten de bron van vruchtbaarheid is ;)
Willen dat het anders is, is de zinloze zucht/Vrucht van de denkende mens, die denkt beter-te-weten..... De vrucht van goed en kwaad is de menselijke 'denk-kennis' als verheven te zien..... Vooral als we gaan denken 'beter' te (zijn gaan) denken dan anderen....

En n?e, dieren zijn niet beter dan mensen..... Ook een gemiddelde goed doorvoedde huiskat speelt met een muis tot de dood er op volgt, puur voor eigen vermaak en niet uit noodzaak....

Het paradijs is daar waar het verschil tussen "goed" en "kwaad" is "opgelost".....
Het paradijs is daar waar we terug onszelf zijn en niet meer in de denkbeeldige wereld leven dat ons verstand van de wereld gemaakt heeft. Het verschil tussen 'goed' en 'kwaad' is inderdaad een denkbeeldig verschil. Zeggen dat goed en kwaad hetzelfde zijn of dat het verschil tussen goed en kwaad moet worden opgelost, blijft een denkbeeldige uitdrukking.
Wat is, is en dat moet aanvaard worden... goed of kwaad...

Uw voorbeeld over de kat gaat niet op, want dat is een beredeneerd verhaal van mensen die zeggen dat de kat met de muis speelt om te spelen terwijl het spelen van de kat met de muis gewoon een instinctief gedrag kan zijn om er zeker van te zijn dat ze geen zieke muis opeet en dus zelf ziek kan worden en/of omdat ze gewoon niet meer geleerd heeft van haar voorgangers, door mensen goed doorvoede katten, hoe ze een muis adequaat moet afmaken... En ook dat is een beredeneerd verhaal.

Dat alles goed moet zijn is ook een denkbeeldig verhaal; terwijl wij verleerd hebben om te genieten van het leven wanneer alles 'normaal' verloopt omdat ons verstand ons in een denkbeeldige wereld heeft neergezet. Als alles normaal verloopt zouden we inderdaad gelukkig moeten zijn maar een slachtoffer dat door een roofdier wordt gevangen en gedood staat op dat ogenblik wel direct in het leven maar ik denk niet dat hij op dat ogenblik de lofzang van het leven zal aanslaan.

Alhoewel onderzoek zou geleerd hebben dat (en we spreken hier over de dierenwereld en niet over mensen) slachtoffers die overleven aan een aanval gedurende meerdere minuten na de aanval nog in een bepaalde sfeer van hypnose gevangen zitten waarbij alles, gevoelsmatig, misschien wel eens niet zo slecht voor hen verloopt als wij mensen zouden denken...
Ik heb ook eens een bijna dood gevoel gehad door een vermeende aanval van een hond en de spontane reacties in mijzelf bij die aanval waren eerder extatisch... Ik voelde mij ??n met die hond en was vervuld van liefde voor die hond, zelfs als hij mij naar de keel vloog en zou afmaken...

Het gaat er inderdaad niet over of de ene beter is dan de andere, of ??n toestand beter is dan de andere; maar ik denk dat wij allemaal zoeken om het leven zo goed mogelijk voor onszelf te laten verlopen en dat niemand van ons naar oorlog verlangt of smeekt om ziek te worden of ondragelijke pijn te lijden...
Dat geldt voor de mensen en dat geld voor alles wat leeft...

Vervreemd wordt het wanneer wij, misleid door ons verstand en niet meer wetend hoe echt te leven, niet meer wetend hoe zich over te geven aan het echte leven, wij zelf een leven vol dramma's ondergaan, dramma's die allemaal denkbeeldig zijn of denkbeeldig worden opgewekt, meestal door onszelf... maar wij zien het niet meer en/of wij zijn zelfs niet meer in staat het te doorzien...
Wij hebben in feiten ons eigen leven uit handen gegeven en dat niet aan de voorzienigheid, het zijn, dat is, maar aan vermeende machten en krachten die door de steeds grotere vervreemding van het zelf met het zijn door de mensheid in leven geroepen zijn...

En persoonlijk kan men inzien dat alles goed is zoals het is en persoonlijk kunnen er vele al terug tot dat stadium doorgroeit zijn... De mensheid als geheel is nog verre van dat punt en je kunt zeggen dat dat goed is zoals het is... De evolutie gaat toch zijn eigen gang en dat wij mensen, persoonlijk, daar niets aan kunnen veranderen en verre van mijn gevoel om nog maar eens een paar wereldverbeteraars op te roepen en nog minder om het zelf te zijn, want dat is handelen in de denkwereld die ons verstand er van gemaakt heeft...
Maar ik ben ervan overtuigd dat door 'niet te handelen' maar door het 'zijn', bewust te 'zijn', door het tot inzicht komen van velen de wereld wel zal veranderen en terug in de juiste banen zal geleid worden...

En indien niet; hewel dan is alles goed zoals het is...
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon