Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 februari 2013, 15:54   #21
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Muhealth Bekijk bericht
De enige hoop voor mij zelf en anderen zit hem in de uitspraak van Gurdief dat een gevangene pas bevrijdt kan worden wanneer hij zich allereerst BESEFT dat hij gevangen zit.
Maar dit is slechts een begin.
Ja, dat klopt. Het is slechts een begin.
Ik ben heel intens hier mee bezig geweest, en nog. Een paar jaar geleden voelde het voor mij alsof ik helemaal vast kwam zelfs, en toen besloot ik ook om bewust op te geven. Fysiek trad ook de ''slaap'' in. Ik wilde gewoon blijven aangaan, en ging zo goed als ik kon niets uit de weg, om echt mezelf te kunnen leren kennen. Ik aanschouwde alles wat in mij, en in mijn leven trad, en keek continue naar mijn toestand van ''slaap''.
In het boek van Ouspensky werd genoemd dat je soms niet meer verder kan, en ook niet meer terug kan. Alsof je vast zit tussen twee rijen stoelen. Zo voelde dat voor mij ook.
Nu zie ik weer openheid en mogelijkheden. Alsnog, besef ik hoe diep ik nog steeds door suggesties, illusies, en ik nog steeds gestuurd word door verwachtingen, en zie hoe sterk de drang om mijn behoefte te bevredigen bij mij leeft. Ook al heb ik bijna alles uit mijn leven weggeschrapt, de uiterlijkheden dan, innerlijk is er niets veranderd. Ik leef nog steeds als een robot, mijn 'Ik' heeft de leiding.

Voor mij is het een zeer grote uitdaging om mijn geest te blijven onderzoeken, en vooral om manieren te vinden om aan de ge?ndoctrineerdheid, de mechanische te ontsnappen. Gurdjieff noemde ook dat wij als robots leven, en zo ervaar ik het ook. Door de stroming van mijn behoeften en mijn verwachtingen voel ik me mee gesleurd.
Wat nog treffender voor mij is, is om uiteindelijk meester over mijn driften, mijn behoeften, en vrij van mijn verwachtingen te zijn. Vanuit het punt bezien waar ik me nu bevind, lijk mij dat bijna onmogelijk: Vrij zijn!
Desalniettemin, blijft mij deze weg aantrekken, en blijf ik moedig doorgaan.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 15 februari 2013, 16:25   #22
Mihaela
Singularis

Standaard Gurdjieff

Ik las laatst een leuk boekje : Maria onder hypnose. (Richard Bach. De auteur van Jonathan Livingston Seagull). Het boek werd me aangeraden door iemand die jaren met groepen bezig is die voornamelijk oefeningen doen vanuit de leer van Gurdjieff.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 15 februari 2013, 18:05   #23
glans
Voormalig lid

glans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De enige hoop voor mij zelf en anderen zit hem in de uitspraak van Gurdief (is dit goed geschreven?) dat een gevangene pas bevrijdt kan worden wanneer hij zich allereerst BESEFT dat hij gevangen zit.
Maar dit is slechts een begin.
en?
meneer gurdjieff heeft er maar niet bij verteld dat juist het idee van bevrijding de illusie is?
hij heeft ook vergeten te vertellen dat vrijheid helemaal niet bestaat?
dat het besef een gevangene te zijn zal duren tot de laatste ademtocht staat waarschijnlijk ook nergens vermeld..of wel?
of is dit besef ook gewoon maar illusie?
de boef!!!
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 15 februari 2013, 18:24   #24
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
en?
meneer gurdjieff heeft er maar niet bij verteld dat juist het idee van bevrijding de illusie is?
dat het besef een gevangene te zijn zal duren tot de laatste ademtocht staat waarschijnlijk ook nergens vermeld..of wel?
de boef!!!
Je bent lekker op dreef Glans ....
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 15 februari 2013, 18:26   #25
Guy
Kasuaris

Standaard

Citaat:
en?
de boef!!!
Als vrijheid niet bestaat, hoe kan gevangenschap dan bestaan? Je kunt beseffen dat dat illusies zijn. En je kunt beseffen dat jij liefde, licht en leven bent. En dat de reden is van je bestaan. Maar je mag 'm inruilen tegen willekeurig welke gedachte ook maar, die je meer aanspreekt en waarin je jezelf beter kunt herkennen. Het is niet aan ons om hem voor je te verzinnen.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 15 februari 2013, 18:26   #26
Guy
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Nou jij nog.
Oud 15 februari 2013, 19:15   #27
glans
Voormalig lid

glans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
zo voelt het niet...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Als vrijheid niet bestaat, hoe kan gevangenschap dan bestaan?
dat kan ook niet.
dit heb ik ooit lang geleden anders verwoord.
je kan alleen vrijheid ervaren bij de gratie/aanwezigheid van gevangenschap.
zonder grenzen is er ook geen vrijheid.
grenzen zijn 'nodig' om vrijheid te ervaren.
kweetniet of je zo bedoelt, maar zo snap ik het zelf iig nog een beetje.
Citaat:
Je kunt beseffen dat dat illusies zijn. En je kunt beseffen dat jij liefde, licht en leven bent. En dat de reden is van je bestaan. Maar je mag 'm inruilen tegen willekeurig welke gedachte ook maar, die je meer aanspreekt en waarin je jezelf beter kunt herkennen.
ik herken mezelf nergens in.
Citaat:
Het is niet aan ons om hem voor je te verzinnen.
dit begrijp/waardeer ik.
op dit moment krijgt een ander van mij ook geen ruimte om ook nog maar iets voor mij te verzinnen.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 15 februari 2013, 19:53   #28
Guy
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me een buitengewoon pijnlijke ervaring. Ik herken mezelf daar wel in. Maar pijn leidt tot groei en inzicht. En daardoor kijk je weer anders naar pijn. Tenzij je er midden in zit natuurlijk. Dan zie je dat niet zo. Dan is een liefdevolle komend vanuit een wel misschien iets waar je op dit moment meer behoefte aan hebt. Bij deze. Take care.
Oud 15 februari 2013, 19:59   #29
Guy
Kasuaris

Standaard

Citaat:

dit begrijp/waardeer ik.
op dit moment krijgt een ander van mij ook geen ruimte om ook nog maar iets voor mij te verzinnen.
Dat is heel goed. Top! Echt dat meen ik. Eis ruimte voor jezelf op. Je (aan allen) bent het waard. En jij bepaalt of, en wanneer en wie, je daarin toe laat. Echte liefde betekent jezelf en de ander de ruimte bieden die jij/hij/zij nodig heeft. Het gaat juist om het cree?ren van die ruimte. Althans, mijn heilige overtuiging. Ik vind het mooi, dat wou ik maar even zeggen. Ik geniet van het proces waarin je zit. Het heeft zijn eigen, unieke schoonheid, maar is toch zo herkenbaar.
Oud 16 februari 2013, 02:06   #30
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Dat is ook logisch h?, "cocktail Glans" heeft immers een unieke samenstelling!

Citaat:
Ik ben... de bloem die bloeit
ik ben... de plant die verwelkt
Ik ben... de kat die spint
ik ben... de beer die klauwt
Ik ben... de verfrissende wind
ik ben... de meedogenloze storm
Ik ben... de koesterende nacht
ik ben... de sombere duisternis
Ik ben... de stralende zon
ik ben... de brandende hitte

Ik ben....

Met bovenstaande woorden heb ik mezelf de ruimte gegeven om iets voor (over) mezelf te "verzinnen"...
Tine is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon