Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 februari 2013, 23:18   #21
Hans
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Dat voel ik niet zo. En ik verwachtte deze reactie. Ik had het niet over wijzen in die zin eigen schuld dikke bult. Mensen hebben van schuldig zijn en zich schuldig voelen een taboe gemaakt. Als ik iemand min of meer opzettelijk pijn doe ben ik op dat moment schuld aan en niemand anders. Een ongeluk ligt misschien weer anders en wordt wat ingewikkelder. Maar ook dan kun je je schuldig voelen en het is beter om dat te herkennen dan weg te stoppen.

Het kan juist zeer bevrijdend werken je schuld of je schuldig voelen te herkennen voor iets als je een ander serieus hebt pijn gedaan. Ook al kon je niet anders en had je op dat moment het inzicht niet, om het anders te doen.
Je kunt beter je schuld doorleven en dan de verantwoording nemen het achter je te laten en nu wel de juiste beslissingen nemen, waardoor je het achter je kunt laten en de energie dusdanig ombuigen dat je ervan geleerd hebt. Want blijven hangen in je schuldgevoel brengt je ook niet verder.

In die zin zie ik ook een verschil tussen je schuldig voelen, het schuldig zijn maar ook de verantwoording nemen voor wat er gebeurd is en daar in de toekomst iets mee te doen. Niet voor niets voelen mensen zich vaak bevrijd als ze wel hun schuld hebben herkent en de consequenties moeten aanvaarden. En voor de toekomst betere beslissingen te nemen. Alhans als het inzicht er is. Soms moet je daar gewoon doorheen. Dan geef je mensen ook een kans met een schone lei te beginnen en de energie weer rustig te laten worden.

Er is helemaal niets mis met zich schuldig te voelen, als je er maar niet in blijft hangen. Want dan maak je je weer schuldig aan slachtoffer worden van je eigen schuldgevoel. Vergeven werkt in feite hetzelfde, en dat zal ook heel erg moeilijk zijn. Begrjipelijk. Want in beid gevallen moet jezelf onder ogen komen, en in beide gevallen dreigt het gevaar van jezelf slachtoffer te maken. Het is soms een behoorlijke beproeving, daar doorheen te moeten.
Ik bedoelde het anders denk ik,....
Niet eventueel schuld naar jezelf toe, maar naar een ander heb ik het over.
Als ik mijn ouders de "schuld" geef aan mijn gemis, en ook nog eens een keer dat van hen wilt horen kom ik van een koude kermis thuis.
Of ze zich nu schuldig voelen of niet zal niks veranderen aan mijn gemis van toen, enkel zien dat zij de bron waren van bepaalde dingen zal mij eerder in staat stellen om verder te komen met mijn gemis.

Dat bedoelde ik met bron of schuld, in schuld zie ik geen bult en in de bron zie ik dan die vergeving waar je over sprak, wat weer wat anders is dan goedkeuren.

Tis maar wat je aan woorden hangt,.....
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2013, 01:14   #22
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Ik bedoelde het anders denk ik,....
Niet eventueel schuld naar jezelf toe, maar naar een ander heb ik het over.
Als ik mijn ouders de "schuld" geef aan mijn gemis, en ook nog eens een keer dat van hen wilt horen kom ik van een koude kermis thuis.
Of ze zich nu schuldig voelen of niet zal niks veranderen aan mijn gemis van toen, enkel zien dat zij de bron waren van bepaalde dingen zal mij eerder in staat stellen om verder te komen met mijn gemis.

Dat bedoelde ik met bron of schuld, in schuld zie ik geen bult en in de bron zie ik dan die vergeving waar je over sprak, wat weer wat anders is dan goedkeuren.

Tis maar wat je aan woorden hangt,.....
Het gaat ook niet om de schuldige aanwijzen, maar het kind kan het wel enorm helpen als zijn gevoelens erin herkent worden.

Los ervan of de ouder zich wel of niet schuldig voelt. En het schuldig of ook alleen maar verantwoordelijk voelen en het dan los kunnen laten hebben die ouders juist wel nodig om de energie weer te laten stromen. Je kunt dan beide met een schone lei beginnen en als je basis goed was komt er een enorme hoeveel heid energie vrij die alles wegspoelt. En het is waanzin wat er dan gebeurt, een relatie die nooit meer goed leek te komen is opeens gezuiverd en mooier dan ooit. En dit zijn waar gebeurde verhalen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2013, 04:32   #23
Vagebond
Donataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Kweet het nog,

Vond wel dat de ban terecht was, maar ook dat anderen op hun manier moeite voor jou deden, maar ik hield dat wat langer vol, of mijn bedoelingen kwamen duidelijker(positiever) voor jou over, dat kan ook.
Voor mijn gevoel was het toen beter voor iedereen als je had kunnen blijven, maar omdat dat dus schijnbaar niet lukte zal dat dan ook wel niet het beste zijn geweest,......

Ik vond je toen wel een beetje van uitersten, zacht/slim en soms ineens furieus/grof, maar goed,...dat was toen voor jou en mij.

Deze ontmoeting stemt me zeker niet negatief in ieder geval!

Dat je me jaren op handen gedragen hebt snap ik alleen niet zo goed, hoe bedoel je dat?
Hans je was helaas een roepende in de woestijn. Er was geen hond die in staat was te horen wat je zei. Het mooiste voor ons allemaal zou geweest zijn wanneer ik had kunnen blijven. Dat ik niet kon blijven zegt alles de groep mensen die daar de dienst uitmaakten.

Die ban was alleen maar terecht voor diegenen die angstig waren en tgt niet bereid zichzelf onder ogen te komen.

Het waren in mijn ogen farizee?rs van het ergste soort, maar goed dat ben ik, en wie ben ik niet waar?

Ps: je nam het voor me op en zei wat je zei wat je zei., dat heeft veel voor me betekent that's all.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2013, 09:33   #24
Ogenblik-sem
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Die ban was alleen maar terecht voor diegenen die angstig waren en tgt niet bereid zichzelf onder ogen te komen.

Het waren in mijn ogen farizee?rs van het ergste soort, maar goed dat ben ik, en wie ben ik niet waar?
Wie ben jij?????

Had je niet meteen kunnen zeggen dat wij n?g 'n verlichte in ons midden hebben?!
Die gooien nl. altijd alles op andermans bordje al vertellend dat men 't bij zichzelf moet zoeken.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2013, 12:02   #25
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Wie ben jij?????

Had je niet meteen kunnen zeggen dat wij n?g 'n verlichte in ons midden hebben?!
Die gooien nl. altijd alles op andermans bordje al vertellend dat men 't bij zichzelf moet zoeken.
Sem, moet jij toch kunnen bedenken (weten).

Als ze het gekund had dan had ze het wel gedaan.

Ik heb er ook een bloedje hekel aan dat verlichten dat doen maar ja ik kan niets aan mijn bloedje hekel doen en die verlichten kunnen er weer niets aan doen dat ze doen wat ze doen, toch?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2013, 12:57   #26
Vagebond
Donataris

Standaard

Citaat:
Wie ben jij?????

wie zegt dat ik mezelf had buiten gesloten mbt tot wat ik schreef. Er stonden toch geen namen in het door jou gequoteerde stukje of wel?
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2013, 13:51   #27
Ogenblik-sem
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Sem, moet jij toch kunnen bedenken (weten).

Als ze het gekund had dan had ze het wel gedaan.

Ik heb er ook een bloedje hekel aan dat verlichten dat doen maar ja ik kan niets aan mijn bloedje hekel doen en die verlichten kunnen er weer niets aan doen dat ze doen wat ze doen, toch?
Nee, IK ook niet, toch?
Oud 22 februari 2013, 13:53   #28
Ogenblik-sem
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
wie zegt dat ik mezelf had buiten gesloten mbt tot wat ik schreef.
Niemand toch?
Oud 22 februari 2013, 14:06   #29
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Nee, IK ook niet, toch?
Ja, leg dat maar weer op mijn bordje neer.

Ik geef de microfoon aan Hans volgens mij heeft hij nog wat te zeggen.

Trouwens Sem, ik zie in je teksten zoals hier boven wel eens IK staan, bedoel je daar iets anders mee dan als je ik schrijft?

Nou Hans, tis weer weer voor een muts.

Althans, buitenshuis.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2013, 14:24   #30
Ogenblik-sem
Bibliothecaris

Standaard

Ja Aart 't is goed.

Euh...of was 't nou fout?

O.K. Ik weet 't goed gemaakt.
'T is goedfout en foutgoed.

Goed?