Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 mei 2013, 17:57   #51
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Nadje, als ik op jouw linkje klik, krijg ik bovenstaande tekst te zien. Ik zorg er bij deze voor dat-ie in mijn topic terecht komt. Dat vind ik handig, kan ik 'm rustig lezen en op me in laten werken.

Ik heb dergelijke stellingen vaker gehoord/gelezen, maar ze zijn voor mij zo abstract! Zodanig abstract dat ik er (nog?) weinig mee kan. Ik vind wat jij zegt over 'het denken' enorm herkenbaar. En okay, en ik WEET dat ik mijn denken niet alleen gebruik voor dat waar het voor bedoeld is.

Maar dan verder: hoe kan ik over op dat diep(er)gaande zelfonderzoek z?nder erover na te denken, kan je me dat er dan nog even bij vertellen?! Vast niet, uit de aard van de zaak bezien kan dat waarschijnlijk niet, omdat je je dan nog steeds op het rationele vlak begeeft??
Oh jawel hoor. Dat kan ik je wel vertellen. Kwestie van kijken en erbij blijven. Denken komt er niet aan te pas.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2013, 19:12   #52
Pionne
Jubilaris

Pionne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje
Oh jawel hoor. Dat kan ik je wel vertellen. Kwestie van kijken en erbij blijven. Denken komt er niet aan te pas.

D?nken
niet? Of oordelen niet? Met denken heb ik altijd het idee dat je het nooit helem??l kunt stoppen. Zo kom je dat ook tegen als je probeert te mediteren, toch? Althans, de meeste mensen, zo heb ik begrepen!

Naar mijzelf kijken zonder te oordelen lukt me steeds beter. Met mildheid naar anderen kijken ??k.

(Verder ben ik er --hier op het forum bij jullie-- nog aan het inkomen. Aftasten. Soms denk ik, misschien lok ik rollende ogen uit. Maar ten eerste zou me dat niet moeten uitmaken, en ten tweede: jullie hebben voor een bepaalde 'weg' of filosofie gekozen, en daar hoort ook mildheid bij, naar groentjes als ik! )

Dankje voor je antwoorden overigens!
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2013, 19:21   #53
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht

D?nken
niet? Of oordelen niet? Met denken heb ik altijd het idee dat je het nooit helem??l kunt stoppen. Zo kom je dat ook tegen als je probeert te mediteren, toch? Althans, de meeste mensen, zo heb ik begrepen!

Naar mijzelf kijken zonder te oordelen lukt me steeds beter. Met mildheid naar anderen kijken ??k.

(Verder ben ik er --hier op het forum bij jullie-- nog aan het inkomen. Aftasten. Soms denk ik, misschien lok ik rollende ogen uit. Maar ten eerste zou me dat niet moeten uitmaken, en ten tweede: jullie hebben voor een bepaalde 'weg' of filosofie gekozen, en daar hoort ook mildheid bij, naar groentjes als ik! )

Dankje voor je antwoorden overigens!
Graag gedaan. Denken laat zich niet stoppen. Dat is ook mijn ervaring. Maar ik ben niet mijn denken en ik hoef er ook niks mee en ik hoef er ook niet van af. Mildheid betrachten is goed, maar ook weer niet teveel mildheid. Daar tussen een beetje balanceren denk ik.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon