Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 december 2014, 15:56   #21
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juul Bekijk bericht
PS : Waar is Druppel?
In de oceaan als ze niet verdampt is .
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2014, 16:07   #22
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
In de oceaan als ze niet verdampt is .
Ziet er zo naar uit, weggeblazen
agorist is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2014, 16:22   #23
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Het is duidelijk dat dit droomverhaal nog maar de opening is van de ziel en de dromer geen weet heeft hoe daarin af te dalen. Hij vlucht er van weg.
Met graagte gegeven.
Alweer met veel graagte ontvangen!
Nagel op de kop alweer. Hij vlucht er inderdaad van weg.

Precies 2 maand geleden antwoordde diezelfde kennis mijn vraag 'waarom zoek je geen professionele hulp? Onderzoek je angsten, leer jezelf onder begeleiding er mee om te gaan, bevrijdt je ervan" met:
- "Mijn angsten, wil ik die wel kennen? Zo weinig mogelijk over nadenken dat is soms de beste remedie."

En nog een andere repliek kortelings van hem die ik nooit zal vergeten:
- "Ik bekijk het als iets slecht in mij dat ik moet proberen weg te krijgen uit mijn hoofd
Hoe moet ik het uitleggen... Gemakkelijk gezegd is het een soort van duivels-uitdrijving
."

Sprak ik de persoon er onlangs nog is enkele keren over aan, hoever hij al gevorderd was met de 'duivels-uitdrijving', of hij al iets ondernomen had.
Antwoord was de ?ne keer: 'Nee, mijn angsten zijn zijn in de loop der jaren uit het niets opgebouwd, ze zullen wel vanzelf in het niets verdwijnen terug". Een een andere keer was het antwoord: 'Ik moet stoppen met die angsten toe te laten dus de enige manier die ik nu nog weet is hard zijn voor mezelf'.

Wow, wat moet er nog meer gebeuren eer zo'n persoon de weg terug naar huis vindt? Hoe ver moet die nog eerst verdwalen, in onwetendheid blijven ronddolen?

Nu ja, deze droom van hem die hij me eergisteren vertelde, eerder zeggende nooit iets meer te dromen of zich te herinneren dan kortweg 'achtervolgd te worden' (elke nacht dus en wakker te schrikken badend in het zweet) leek me wel positief, want is een keer m??r gebeurend in zijn droom OF wat er meer gebeurd zich ook herinnerend.
But still a long way to go.
Misschien komt deze persoon toevallig ooit is een sjamaan tegen zoals diegene waarover je verteld.
Maar dat weet alleen God of dat op zijn levenspad ligt.
thx again.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
@Puppetji: We kunnen er natuurlijk allemaal prachtige interpretaties op loslaten, betekenissen aan toekennen en uitleg aan geven...
Toch super boeiend wat Looro er allemaal over te vertellen! Vind je niet?

Citaat:
@Puppetji.. of we kunnen gelijk naar de universele boodschap van iedere droom gaan. En die luidt kort en bondig: Word wakker.
Jaja, zullen we met zijn allen naar de dromer roepen 'WAKKER WORDEN!'?
Moest het zo simpel maar zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juul Bekijk bericht
PS : Waar is Druppel?
Ja, vraag ik me ook af. Nu we toch aan het roepen zijn, doen we met zijn allen: 'Ohee, Druppel, laat je nog is iets van je lezen?'
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2014, 21:28   #24
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Alweer met veel graagte ontvangen!
Nagel op de kop alweer. Hij vlucht er inderdaad van weg.

Precies 2 maand geleden antwoordde diezelfde kennis mijn vraag 'waarom zoek je geen professionele hulp? Onderzoek je angsten, leer jezelf onder begeleiding er mee om te gaan, bevrijdt je ervan" met:
- "Mijn angsten, wil ik die wel kennen? Zo weinig mogelijk over nadenken dat is soms de beste remedie."

En nog een andere repliek kortelings van hem die ik nooit zal vergeten:
- "Ik bekijk het als iets slecht in mij dat ik moet proberen weg te krijgen uit mijn hoofd
Hoe moet ik het uitleggen... Gemakkelijk gezegd is het een soort van duivels-uitdrijving
."

Sprak ik de persoon er onlangs nog is enkele keren over aan, hoever hij al gevorderd was met de 'duivels-uitdrijving', of hij al iets ondernomen had.
Antwoord was de ?ne keer: 'Nee, mijn angsten zijn zijn in de loop der jaren uit het niets opgebouwd, ze zullen wel vanzelf in het niets verdwijnen terug". Een een andere keer was het antwoord: 'Ik moet stoppen met die angsten toe te laten dus de enige manier die ik nu nog weet is hard zijn voor mezelf'.

Wow, wat moet er nog meer gebeuren eer zo'n persoon de weg terug naar huis vindt? Hoe ver moet die nog eerst verdwalen, in onwetendheid blijven ronddolen?

Nu ja, deze droom van hem die hij me eergisteren vertelde, eerder zeggende nooit iets meer te dromen of zich te herinneren dan kortweg 'achtervolgd te worden' (elke nacht dus en wakker te schrikken badend in het zweet) leek me wel positief, want is een keer m??r gebeurend in zijn droom OF wat er meer gebeurd zich ook herinnerend.
But still a long way to go.
Misschien komt deze persoon toevallig ooit is een sjamaan tegen zoals diegene waarover je verteld.
Maar dat weet alleen God of dat op zijn levenspad ligt.
thx again.

Toch super boeiend wat Looro er allemaal over te vertellen! Vind je niet?

Jaja, zullen we met zijn allen naar de dromer roepen 'WAKKER WORDEN!'?
Moest het zo simpel maar zijn.

Ja, vraag ik me ook af. Nu we toch aan het roepen zijn, doen we met zijn allen: 'Ohee, Druppel, laat je nog is iets van je lezen?'
Zo simpel is het. Er is geen dromer en ook niemand die wakker kan worden. Maar ja, vertel dat maar eens aan iemand die zijn angsten niet onder ogen wil komen. En als je dan toch aan dromenverklaring wilt doen, moet je je eigen verklaring zien te vinden. De verklaringen van anderen zijn totaal niet boeiend nee. Hooguit ter vermaak.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2014, 21:46   #25
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo simpel is het. Er is geen dromer en ook niemand die wakker kan worden. Maar ja, vertel dat maar eens aan iemand die zijn angsten niet onder ogen wil komen.
Dat vertel ik zelf niet maar tegen iemand die blijk geeft van relatieve innerlijke vrede, dus zonder angsten of ze kan hanteren wanneer ze zich aandienen.

Citaat:
En als je dan toch aan dromenverklaring wilt doen, moet je je eigen verklaring zien te vinden. De verklaringen van anderen zijn totaal niet boeiend nee. Hooguit ter vermaak.
Wat bedoel je daar nu mee?
Je vind de Jungiaanse en sjamanistische droom-duiding van Looro dus totaal niet boeiend en hooguit vermaak?
@Looro: lees je dit?

@Nadje: Ik las van de week op een ander forum dit:
Citaat:
Een fenomeen dat zich ongeveer op alle fora voordoet:
Je kan de schrijvers op een forum ruwweg onderverdelen in twee categorie?n: de club van de "constructivisten" - zij die al eens een onderwerp durven opzetten, en de club van de "destructivisten" - zij die zich uitsloven om dat onderwerp, maar vooral de schrijver ervan, in de grond te boren.
Richard M. Weaver (1910-1963), filologie-professor aan de Universiteit van Chicago, spreekt in zijn boek "The ethics of Rhetoric", in dat opzicht, over het gebruik van "Noble rhetoric" versus "Base rhetoric".
Zoals u, bij mijn doorwrochte schrijfsels, wel zal opgevallen zijn, is uw dienaar verslaafd aan "Noble rhetoric".
Laten wij verder een onderwerp, dat enige kwaliteit heeft, beschouwen als "fruit", dan kunnen we de "destructivisten", in hun reactie daarop, beschrijven als "wespen".
Heeft het onderwerp niet veel om het lijf, of is het gebaseerd op een onzinnige premisse, zouden we dit kunnen omschrijven als "stront", en de mensen, die daarop afkomen, om zich te verlustigen in het belachelijk maken ervan, als "strontvliegen".
@Nadje, wat ben jij nu, een wesp of een strontvlieg?
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 8 december 2014, 08:52   #26
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Dat vertel ik zelf niet maar tegen iemand die blijk geeft van relatieve innerlijke vrede, dus zonder angsten of ze kan hanteren wanneer ze zich aandienen.

Wat bedoel je daar nu mee?
Je vind de Jungiaanse en sjamanistische droom-duiding van Looro dus totaal niet boeiend en hooguit vermaak?
@Looro: lees je dit?

@Nadje: Ik las van de week op een ander forum dit:

@Nadje, wat ben jij nu, een wesp of een strontvlieg?
Wat ik ermee bedoel is precies wat ik zeg. Namelijk dat je je eigen dromen moet duiden. Net zoals je bij zelfonderzoek zelf aan de slag moet. Het is leuk om te lezen hoe het bij of voor anderen heeft gewerkt, maar daar heb je zelf geen moer aan. Bij droomduiding is dat precies eender. Zoals gezegd, leuk ter vermaak, maar verder niet boeiend. Of je me daarmee wilt indelen in de categorie wesp of strontvlieg is aan jou.
Oud 8 december 2014, 09:41   #27
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo simpel is het. Er is geen dromer en ook niemand die wakker kan worden. Maar ja, vertel dat maar eens aan iemand die zijn angsten niet onder ogen wil komen. En als je dan toch aan dromenverklaring wilt doen, moet je je eigen verklaring zien te vinden. De verklaringen van anderen zijn totaal niet boeiend nee. Hooguit ter vermaak.
Ik weet zelf hoe moeilijk het is: lezen wat er staat. Het gaat niet om verklaringen maar om benaderingen. Wat je hier meegeeft in je quote is een verklaring. Je verklaart dat er niemand is en die zekerheid waarmee je dat zegt komt van ergens, namelijk uit je redelijkheid.

Die zekerheid komt door een bepaalde benadering van het leven, jouw leven. Daar is niets mis mee want dat is nu eenmaal het soort leven dat wij meestal verkiezen te leven. Maar dat wil niet zeggen dat wij dan ook in overeenstemming leven met de ware natuur, met het leven zelf.

Je doet alsof het simpel is en dat komt door de zekerheid van je benadering. Met diezelfde simpelheid benader je de ander en de wereld. Niets kan jou daar uit weglokken dan de wijsheid die je nog niet gevonden hebt en tot je eigen spreken en handelen hebt gemaakt.
Door vanuit een benadering uit te gaat en niet van een verklaring zou je zien dat er vier bezwaren zijn om in de ziel af te dalen en overeenstemming te vinden. Deze bezwaren laten een mens niet toe om de overeenstemming te vinden met de ware natuur, met het leven.

Angst is het eerste bezwaar dat ons terughoudend maakt; redelijkheid maakt het vervolgens aannemelijk, zekerheid maakt het aangenomen beeld tot een houding en wijsheid maakt deze houding tot een gedragspatroon.
Van deze bezwaren kan ik afstand doen en de waarheid ontdekken van de ware natuur en er overeenstemming in vinden.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 8 december 2014, 09:52   #28
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Ik weet zelf hoe moeilijk het is: lezen wat er staat. Het gaat niet om verklaringen maar om benaderingen. Wat je hier meegeeft in je quote is een verklaring. Je verklaart dat er niemand is en die zekerheid waarmee je dat zegt komt van ergens, namelijk uit je redelijkheid.

Die zekerheid komt door een bepaalde benadering van het leven, jouw leven. Daar is niets mis mee want dat is nu eenmaal het soort leven dat wij meestal verkiezen te leven. Maar dat wil niet zeggen dat wij dan ook in overeenstemming leven met de ware natuur, met het leven zelf.

Je doet alsof het simpel is en dat komt door de zekerheid van je benadering. Met diezelfde simpelheid benader je de ander en de wereld. Niets kan jou daar uit weglokken dan de wijsheid die je nog niet gevonden hebt en tot je eigen spreken en handelen hebt gemaakt.
Door vanuit een benadering uit te gaat en niet van een verklaring zou je zien dat er vier bezwaren zijn om in de ziel af te dalen en overeenstemming te vinden. Deze bezwaren laten een mens niet toe om de overeenstemming te vinden met de ware natuur, met het leven.

Angst is het eerste bezwaar dat ons terughoudend maakt; redelijkheid maakt het vervolgens aannemelijk, zekerheid maakt het aangenomen beeld tot een houding en wijsheid maakt deze houding tot een gedragspatroon.
Van deze bezwaren kan ik afstand doen en de waarheid ontdekken van de ware natuur en er overeenstemming in vinden.

Niet slecht, Looro, helemaal niet slecht.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 december 2014, 10:16   #29
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Correct, ik heb het over verklaring en jij over benadering. Dat laat onverlet dat de benadering een duiding in zich draagt en voor mij is verklaring synoniem aan duiding.
In overeenstemming leven met je ware natuur, het leven zelf, is werkelijk het meest simpele dat er is, tenzij je overal bezwaren ziet.
Oud 8 december 2014, 10:37   #30
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Correct, ik heb het over verklaring en jij over benadering. Dat laat onverlet dat de benadering een duiding in zich draagt en voor mij is verklaring synoniem aan duiding.
In overeenstemming leven met je ware natuur, het leven zelf, is werkelijk het meest simpele dat er is, tenzij je overal bezwaren ziet.
Of tenzij je overal de bezwaren onder de mat veegt en je 'ego'-natuur voor de ware natuur houdt.
Dus in feiten nog zo simpel niet.
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon