Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 oktober 2015, 14:43   #1
Guustflater
Vicaris

Standaard Guustflater

Beste ik ben GuustFlater en die naam is me niet gestolen. Ik kan nogal me erg opwinden in't algemeen over kleine dingen. Zaken waarbij ik het hoofd moet koel houden wordt het met de dag moeilijker te leven met mezelf en mijn omgeving.
Ik heb al verschillende zaken gedaan en gelezen maar het is soms sterker dan mezelf. Tegen het einde van het jaar zoek ik rust in de Stoepa (Hantum) in Frysland. Heeft iemand daar ervaringen opgedaan, dan wil ik ze graag delen.

Mvg,

Guust
Guustflater is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2015, 16:21   #2
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Ha die Guust. Opwinden over kleine dingen is een goed teken!
Dan ben je aan het afbouwen qua opwinden lijkt me.
Dat betekend dat je met zelfkennis bezig bent.
Er is immers niks om je over op te winden.
Het is immers goed dat er reuring is.
Anders zou je niet eens merken dat er wat gebeurd tussen je fysieke geboorte en je fysieke dood.

Qua rust kan ik de stilte aan raden. Gewoon in je zelf!
Oud 28 oktober 2015, 16:28   #3
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Welkom op dit forum Guust.
Ik herken de 'het is soms sterker dan mezelf'.
't leven is niet makkelijk.
geboren worden, X aantal jaar leven en dan sterven, 't ziet er simpel uit,voor een dier is het dat, want dat kan er niet over nadenken. Voor een mens ligt het anders, naargelang de lijnen die in hem liggen wordt hij gedreven naar herboren worden in de geest voor hij fysiek sterft.
Dat betekend door inzicht jezelf vrij maken uit het oude patroon van het ge?mproviseerde zelf (ego), om zo te kunnen opgroeien naar een leven vanuit een aangeboren zelf zijn.

Moge de waarheid omtrent jezelf (en je lijden) via dit forum wat helderder worden.
Oud 28 oktober 2015, 16:48   #4
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guustflater Bekijk bericht
Beste ik ben GuustFlater en die naam is me niet gestolen. Ik kan nogal me erg opwinden in't algemeen over kleine dingen. Zaken waarbij ik het hoofd moet koel houden wordt het met de dag moeilijker te leven met mezelf en mijn omgeving.
Ik heb al verschillende zaken gedaan en gelezen maar het is soms sterker dan mezelf. Tegen het einde van het jaar zoek ik rust in de Stoepa (Hantum) in Frysland. Heeft iemand daar ervaringen opgedaan, dan wil ik ze graag delen.

Mvg,

Guust
Ik heb daar geen ervaring mee, maar misschien is een vreedzame boeddhistische omgeving een inspiratiebron voor je.
Kun je bij het opmerken blijven dat je je opwindt over kleine dingen?
Oud 28 oktober 2015, 17:33   #5
Guustflater
Vicaris

Standaard voorstelling

Ik ben al blij dat ik niet de enige ben die worstel met allerlei zaken.
Dat maakt dat het ons een deel belemmerd om ten volle te genieten van het leven.
Als men dat nog werkelijk kan in deze prestatie gerichte maatschappij en de daarbij horende ongelijkheid.
Ik heb geen burn-out bij mijn weten althans. Maar ook thuis is er geen zen moment voor mij weggelegd. Ouderelijke verplichtingen, werk hier en daar. Ik voel me dan soms volledig leeggezogen waarbij ik naar berg van werk kijk waar geen eind aan komt en een partner die me niet begrijpt. Dat is nog is de kers op de taart. Mensen doen domme dingen in mijn situatie en rust en stilte is waarbij ik echt naar uit kijk.
Guustflater is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2015, 17:50   #6
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat maakt dat het ons een deel belemmerd om ten volle te genieten van het leven.
Als men dat nog werkelijk kan in deze prestatie gerichte maatschappij en de daarbij horende ongelijkheid.
Ik heb geen burn-out bij mijn weten althans. Maar ook thuis is er geen zen moment voor mij weggelegd. Ouderelijke verplichtingen, werk hier en daar. Ik voel me dan soms volledig leeggezogen waarbij ik naar berg van werk kijk waar geen eind aan komt en een partner die me niet begrijpt. Dat is nog is de kers op de taart. Mensen doen domme dingen in mijn situatie en rust en stilte is waarbij ik echt naar uit kijk.
Guust!

Lemmer, dat ligt toch in Friesland?
't Is daar zeker rustiger dan hier op het forum.

Ik weet niets van Boeddha tempels.
Ik ben op de Burubudur geweest op Java maar verder strekt mijn kennis niet.
Daar kwam ik in ieder geval niet tot rust.
Grote klassen met schoolkinderen waren daar debet aan.

Wat moeten kinderen nou in een boeddhistische tempel.....?!

Ga dan naar Lemmer.

HG

Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2015, 18:01   #7
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je kunt je afvragen of het leven wel bedoelt is om te genieten.
Ik heb ronduit een kut leven. En van een kut leven geniet je niet.
Maar ja, wat is het probleem eigenlijk?
Alles is zoals het is.
Oud 28 oktober 2015, 20:26   #8
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Je kunt je afvragen of het leven wel bedoelt is om te genieten.
Tsja, daar komen we op een punt waar de moderne mens mee worstelt.
Vlaanderens bekendste Psychiater Dirk de Wachter zegt daarover:

"Onze levenshouding is genietend: elke dag moet een feest zijn! Maar zo snel als alles gaat hebben we impulsieve beslissingen, drugs en kredieten nodig om niet uit de boot te vallen."

En de Boeddha heeft het genieten van zintuiglijke ervaringen nooit als zodanig veroordeeld: dit verlangen is inherent aan het leven. Maar wel constateerde hij dat veel mensen menen dat hun geluk afhankelijk is van zintuiglijk genot en comfort. Zij raken er aan gehecht en soms ook aan verslaafd. Te denken valt aan roken, alcohol, drugs, seks, koffie, medicijnen, gokken. Ook aan zogenaamd onschuldige middelen kun je verslaafd zijn, zoals aan lekker en veel eten, aan tv-kijken, een dure auto, enz. De Boeddha ontdekte: 'Bijna alle levende wezens zijn de slaaf van verlangen.'
Oud 28 oktober 2015, 22:06   #9
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Tsja, daar komen we op een punt waar de moderne mens mee worstelt.
Vlaanderens bekendste Psychiater Dirk de Wachter zegt daarover:

"Onze levenshouding is genietend: elke dag moet een feest zijn! Maar zo snel als alles gaat hebben we impulsieve beslissingen, drugs en kredieten nodig om niet uit de boot te vallen."

En de Boeddha heeft het genieten van zintuiglijke ervaringen nooit als zodanig veroordeeld: dit verlangen is inherent aan het leven. Maar wel constateerde hij dat veel mensen menen dat hun geluk afhankelijk is van zintuiglijk genot en comfort. Zij raken er aan gehecht en soms ook aan verslaafd. Te denken valt aan roken, alcohol, drugs, seks, koffie, medicijnen, gokken. Ook aan zogenaamd onschuldige middelen kun je verslaafd zijn, zoals aan lekker en veel eten, aan tv-kijken, een dure auto, enz. De Boeddha ontdekte: 'Bijna alle levende wezens zijn de slaaf van verlangen.'

Het leven bestaat nu eenmaal uit polariteiten. Geluk kan niet bestaan zonder ongeluk. Dat vereist diepgaande zelfkennis om daadwerkelijk te zien.

En de Boeddha heeft gelijk. Zintuigelijk genot daar is niks mis mee. Maar check wel steeds of je geen slaaf bent van dat zintuigelijk genot. Zelfs hechting is eigenlijk al te veel.
Oud 29 oktober 2015, 00:19   #10
Puppetji
Voormalig lid

Standaard In verrukking raken

Citaat:
Guust, 'k heb nog even gemijmerd over je deels belemmerd zijn in 'ten volle genieten van het leven'.
Ten eerste kunnen weinig mensen nog genieten, verslaafd aan denken als ze zijn geworden en daarbij heeft het woordje 'genieten' zijn waarde verloren in onze consumptiemaatschappij.
Velen hebben de mond vol van 'genieten van kleine dingen' en terwijl hebben ze slaappillen nodig omdat de mind hen verhindert op een natuurlijke manier in slaap te vallen.

"in verrukking raken" van het leven vind ik dan zuiverder.
Waarom voelen we ons daarin (deels) belemmert?

Eckhart Tolle is een meester in uitleggen van het effect van leven in gedachten, in het constante opgaan in gedachten. Volledige identificatie met denken waardoor je levensenergie volledig kan opbranden.

Of je weer realiseren dat als je stopt met je volledig identificeren met je geconditioneerde geest je het leven kan ervaren in een heerlijke pure vorm. Stilte. Zonder oordeel. Je levende lijf voelen in de stilte. Terwijl je midden in het leven staat.

De ware kracht van het leven (her)vinden door hier en nu je levende lijf te ervaren, gedachten zien opkomen maar je er niet volledig mee identificeren en automatisch reageren. Leren je geest te gebruiken op een frisse, constructieve en creatieve manier en vrijheid en heerlijkheid van het leven ervaren. Bekijk zijn video, hij kan er smakelijk over vertellen!
Zie op youtube > Learn to Live in the NOW with Eckhart Tolle.

PS: je rust in de Stoepa (Hantum) in Frysland is al zeker een stap in de goede richting.

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon