Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 oktober 2015, 11:28   #11
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Guust, 'k heb nog even gemijmerd over je deels belemmerd zijn in 'ten volle genieten van het leven'.
Ten eerste kunnen weinig mensen nog genieten, verslaafd aan denken als ze zijn geworden en daarbij heeft het woordje 'genieten' zijn waarde verloren in onze consumptiemaatschappij.
Velen hebben de mond vol van 'genieten van kleine dingen' en terwijl hebben ze slaappillen nodig omdat de mind hen verhindert op een natuurlijke manier in slaap te vallen.

"in verrukking raken" van het leven vind ik dan zuiverder.
Waarom voelen we ons daarin (deels) belemmert?

Eckhart Tolle is een meester in uitleggen van het effect van leven in gedachten, in het constante opgaan in gedachten. Volledige identificatie met denken waardoor je levensenergie volledig kan opbranden.

Of je weer realiseren dat als je stopt met je volledig identificeren met je geconditioneerde geest je het leven kan ervaren in een heerlijke pure vorm. Stilte. Zonder oordeel. Je levende lijf voelen in de stilte. Terwijl je midden in het leven staat.

De ware kracht van het leven (her)vinden door hier en nu je levende lijf te ervaren, gedachten zien opkomen maar je er niet volledig mee identificeren en automatisch reageren. Leren je geest te gebruiken op een frisse, constructieve en creatieve manier en vrijheid en heerlijkheid van het leven ervaren. Bekijk zijn video, hij kan er smakelijk over vertellen!
Zie op youtube > Learn to Live in the NOW with Eckhart Tolle.

PS: je rust in de Stoepa (Hantum) in Frysland is al zeker een stap in de goede richting.
De man zegt dat ie tot over zijn oren in het werk zit, met daarbij nog nauwelijks te vervullen verplichtingen aan zijn gezin en een vrouw die hem niet begrijpt en dan kom jij met 'in verukking raken'. Dan regaeer je toch echt helemaal alleen vanuit je eigen perceptie. Die man heeft in eerste instantie even rust nodig en moet iets doen om te ontkomen aan zijn dagelijks ritueel.

Hij zegt zich snel op te winden. Is dat niet een teken van overspannenheid, de zaken niet meer aankunnen? Hij nam al het besluit om in een boeddhistisch klooster tot rust en inzicht te komen. Het is niet zo mijn terrein dus ik zal me hier maar niet mee bemoeien. Maar jullie verankerd in je 'wie', kom op dit moet toch beter kunnen. Geef die man eens iets waar die mee verder kan.
Oud 29 oktober 2015, 12:38   #12
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guustflater Bekijk bericht
Ik ben al blij dat ik niet de enige ben die worstel met allerlei zaken.
Dat maakt dat het ons een deel belemmerd om ten volle te genieten van het leven.
Als men dat nog werkelijk kan in deze prestatie gerichte maatschappij en de daarbij horende ongelijkheid.
Ik heb geen burn-out bij mijn weten althans. Maar ook thuis is er geen zen moment voor mij weggelegd. Ouderelijke verplichtingen, werk hier en daar. Ik voel me dan soms volledig leeggezogen waarbij ik naar berg van werk kijk waar geen eind aan komt en een partner die me niet begrijpt. Dat is nog is de kers op de taart. Mensen doen domme dingen in mijn situatie en rust en stilte is waarbij ik echt naar uit kijk.
In zo'n situatie dat er zoveel ineens is, kan het raadzaam zijn om er voor jezelf 1 ding uit te halen wat je voor jezelf gaat onderzoeken, en de rest voorlopig te parkeren. Anders wordt het teveel.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2015, 13:39   #13
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Pup: Hij zegt zich snel op te winden. Is dat niet een teken van overspannenheid, de zaken niet meer aankunnen?
Ja, dat is een teken van het einde van de normaliteit bereikt te hebben in de borderlinetijden waarin we leven. De patienten van Vlaanderens bekendste psychiater Dirk De Wachter zijn de symptoomdragers van een ziektebeeld waaraan de hele maatschappij lijdt, ze zijn de ?kanariepietjes in de steenkoolmijn?.
Guustflater is een potenti?l kanariepietje zoals zo velen.

Citaat:
@Pup: ...Maar jullie verankerd in je 'wie', kom op dit moet toch beter kunnen. Geef die man eens iets waar die mee verder kan.
Ik zou denken dat jij die verankerd bent in het 'wat' beter zou kunnen. Is makkelijk om schrijven dat wij maar wat verzinnen vanuit ons 'wie'.

Geef jij die man dan eens iets waar die verder mee kan h?. Jij staat dichter bij huis of bent thuis, wij niet, wij lopen nog ergens op de velden en bossen in de grote omgeving rond ons dorp verloren en zien de kerktoren niet staan. Jij zit in de kerk, dus klim in de toren en ontsteek zelf een baken of luid de klok voor Guustflater.
Oud 29 oktober 2015, 13:48   #14
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Ja, dat is een teken van het einde van de normaliteit bereikt te hebben in de borderlinetijden waarin we leven.

Ik zou denken dat jij die verankerd bent in het 'wat' beter zou kunnen. Is makkelijk om schrijven dat wij maar wat verzinnen vanuit ons 'wie'.

Geef jij die man dan eens iets waar die verder mee kan h?. Jij staat dichter bij huis of bent thuis, wij niet, wij lopen nog ergens op de velden en bossen in de grote omgeving rond ons dorp verloren en zien de kerktoren niet staan. Jij zit in de kerk, dus klim in de toren en ontsteek zelf een baken of luid de klok voor Guustflater.
Dit alles speelt zich af in de wereld van de 'vermeende' werkelijkheid met een hoeveelheid doeners, en aangezien jij daar je verblijfplaats hebt en Guustflater ook, kun jij hem daarbij helpen.
Wat heeft Guustflater er aan als ik hem vertel dat hij niet bestaat of hem aanraadt daarnaar onderzoek te doen? Hij zit in jouw beleefde werkelijkheid en niet in de mijne.
Oud 29 oktober 2015, 13:55   #15
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Wat heeft Guustflater er aan als ik hem vertel dat hij niet bestaat of hem aanraadt daarnaar onderzoek te doen? Hij zit in jouw beleefde werkelijkheid en niet in de mijne.
Zou jij er wat aan hebben dat ik je vertel dat de vluchtelingen niet bestaan en je aanraadt daar gzoz naar te doen?
Die ziten in jouw beleefde werkelijkheid en niet in de mijne.

Lees maar wat je hoog-ge?erde collega advaita vedantatist Ben erover schrijft:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
De diep gewortelde oplossing is.. dat er helemaal geen vluchtelingen zijn noch landen!
Dat de zogenaamde feiten aan de logica iets anders tonen maakt het 'probleem' niet echter dan het ogenschijnlijk is.
Oud 29 oktober 2015, 14:00   #16
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Zou jij er wat aan hebben dat ik je vertel dat de vluchtelingen niet bestaan en je aanraadt daar gzoz naar te doen?
Die ziten in jouw beleefde werkelijkheid en niet in de mijne.
Heel goed!
Het probleem bestaat ook niet. Als je weet wat je bent kun je uit de twee werelden bestaan/niet'bestaan kiezen, in de film meegaan of eruit stappen.

Wil je op een forum als dit iets uitrichten moet je in de film gaan zitten en dat maakt dat vermoeidheid je kan overvallen want het vertoeven daar is niet natuurlijk.

Oh ik zie dat je het hebt aangevuld met Ben zijn reactie. Het klopt wat hij zegt.
Oud 29 oktober 2015, 14:05   #17
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
@Pup: Als je weet wat je bent kun je uit de twee werelden bestaan/niet'bestaan kiezen, in de film meegaan of eruit stappen.
Wel, begeleid jij Guustflater dan maar met zijn gzoz (info voor guust = gedegen zelfonderzoek).
Jij die verankert zit in het 'wat' bent daar de geknipte persoon voor.
Oud 29 oktober 2015, 14:08   #18
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Wel, begeleid jij Guustflater dan maar met zijn gzoz (info voor guust = gedegen zelfonderzoek).
Jij die verankert zit in het 'wat' bent daar de geknipte persoon voor.
Hij heeft geen vraag omtrent datgene wat hij is, hij zit met een aantal problemen waar hij niet uitkomt. Het is niet mijn wereld en te vermoeiend voor mij omdat ik in zo'n wereld geen geloof heb en zijn geloof moet aannemen. Het is duidelijk dat niet iedereen in gedegen zelfonderzoek ge?nteresseerd is en ik ga iemand die geen hulpvraag in die richting gedaan heeft daarnaar toe buigen.
Oud 29 oktober 2015, 14:33   #19
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Hij heeft geen vraag omtrent datgene wat hij is, hij zit met een aantal problemen waar hij niet uitkomt.
We zullen Guustflater maar wat bijleestijd gunnen. Als hij leest dat hij niet bestaat en heel het leven zich afspeelt in de wereld van de 'vermeende' werkelijkheid met een hoeveelheid doeners zal hij al genoeg te verwerken hebben!

Citaat:
Het is niet mijn wereld en te vermoeiend voor mij omdat ik in zo'n wereld geen geloof heb en zijn geloof moet aannemen.
Waarom schrijf je dat je zijn geloof moet aannemen?

Citaat:
Het is duidelijk dat niet iedereen in gedegen zelfonderzoek ge?nteresseerd is en ik ga iemand die geen hulpvraag in die richting gedaan heeft daarnaar toe buigen.
Een hulpvraag in die richting kan nog komen van Guustflater.
Je weet maar nooit, die ?ne heel ver verdwaalde, nog net niet helemaal verloren, is er net misschien aan toe om het baken in de kerktoren te zien of de klok te horen luiden.
Oud 29 oktober 2015, 14:59   #20
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zullen Guustflater maar wat bijleestijd gunnen. Als hij leest dat hij niet bestaat en heel het leven zich afspeelt in de wereld van de 'vermeende' werkelijkheid met een hoeveelheid doeners zal hij al genoeg te verwerken hebben!

Je kan nog zo hard geloven dat je niet bestaat.
Maar als je werkelijk in de shit komt dan is dat 'ik' opeens weer realiteit.
Mensen met een luxe leven kunnen het gemakkelijk roepen en ook geloven.

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon