Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 juli 2016, 08:21   #11
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Het is niet zo moeilijk. Denken is een functie, daar kun je gewoon mee stoppen. Als het goed is doe je dat ? s nachts ook al.

Als je denkt ben je aan het (polariteiten) kennen. Als je niet denkt ben je alleen maar aan het zijn. Meer mogelijkheden zijn er niet.

Het gekende verlaten wil niets anders zeggen dan niet denken. Er zit alleen een addertje onder het gras. Maar die heb ik in mijn vorige reactie al benoemd. Het zijn zou je het innerlijk zien kunnen noemen. Vanuit het zijnde zie je hoe het werkelijk is en niet langer wat je mind ziet.
Het is niet zo moeilijk. Denken is een functie, daar kun je gewoon mee stoppen. Als het goed is doe je dat ? s nachts ook al.

Moest het zo gemakkelijk zijn de wereld zou er heel wat beter uitzien...
Het probleem geldt vooral voor zij die willen zien...
Niet voor de hersenloze rondlopende massa die nooit het kuddegedrag overstijgt...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2016, 11:25   #12
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Waarom moet de wereld er beter uit zien? Dat is ook maar een gedachte waarmee je de wereld verdeelt in slechter en beter.

De hersenloze massa gebruikt nu juist w?l hun hersens.
Dat is het punt nu juist.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2016, 11:55   #13
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Waarom moet de wereld er beter uit zien? Dat is ook maar een gedachte waarmee je de wereld verdeelt in slechter en beter.

De hersenloze massa gebruikt nu juist w?l hun hersens.
Dat is het punt nu juist.
Inderdaad, maar ze gebruiken ze verkeerd omdat hen dat zo aangeleerd werd...

Maar daar is het punt niet...

Het punt is waarom zij die zoeken het zo moeilijk hebben om het eindpunt van hun zoektocht te vinden en steeds onvoldaan blijven en het gevoel hebben dat ze verder moeten doorzoeken... Christus, Mohamed, sience... en zoveel anderen zouden ons de oplossing geven... Maar steeds blijft het knagen en steeds is het alsof er iets ontbreekt...
Je zou filosofisch inderdaad kunnen zeggen dat we van de ??n, twee hebben gemaakt en dat dus de ??nheid in onszelf, en daarmee een deel van onszelf verloren is gegaan...

En je kunt blijven proberen om het met het verstand uit te klaren, maar bij elke gevonden oplossing duiken meer nieuwe vragen op dan de oplossing ons nader bij het eindpunt blijkt te brengen...

En dan zeg ik; als het nu eens het verstand zelf is die de oorzaak van alle ellende is.
Ok? dat blijkt hier allemaal zo uit de lucht gegrepen, maar het is niet zo maar lukraak geschreven.
Waarom, volgens de overlevering, verloren Adam en Eva, de eerste mensen het aardse paradijs of waarom waren ze ervan overtuigd dat ze het verloren hadden? wat scheidde hen van het dierenrijk? Was dat nu juist niet het verstand???
Wat betekende het te eten van de appel van de boom van wijsheid, de boom van kennis van goed en kwaad??? Bestond goed en kwaad dan daarvoor niet???
En wat is het eigenlijk dat ze juist verloren of dachten verloren te hebben... Was het hun onschuld? Was het het goddelijke???
Maar wat is God en daar de dieren ons verstand niet hebben, en dus niet naar God zoeken... Wat hebben de dieren wel bewaard dat wij verloren hebben???
Dieren, sommigen vanaf het allereerste begin van hun bestaan weten wat ze moeten doen... Wie of wat leidt hen???
Oud 9 juli 2016, 12:11   #14
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Ik ga niet alles uitleggen, Marie. Het is de bedoeling dat je zelf zaken ziet.

Het is helder en klaar dat het denken de schepper is van goed en kwaad.
Het bijbelverhaal is juist: toen het dier evolueerde naar mens ging deze denken. Dat was het moment dat goed en kwaad ontstond. Maar dan ook alleen in het denken. Goed en kwaad bestaan niet wezenlijk. Zij zijn identiek in hun natuur.

Wat jij doet is oordelen (kiezen). Stop toch eens met die flauwekul. Goed en kwaad is het gekende. Tracht het gekende te verlaten en je ziet het zijnde weerspiegelt in alles wat je niet bent. (maar dat heb ik al geschreven, je hebt het kennelijk niet begrepen of zo?)
Oud 9 juli 2016, 14:43   #15
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Ik ga niet alles uitleggen, Marie. Het is de bedoeling dat je zelf zaken ziet.

Het is helder en klaar dat het denken de schepper is van goed en kwaad.
Het bijbelverhaal is juist: toen het dier evolueerde naar mens ging deze denken. Dat was het moment dat goed en kwaad ontstond. Maar dan ook alleen in het denken. Goed en kwaad bestaan niet wezenlijk. Zij zijn identiek in hun natuur.

Wat jij doet is oordelen (kiezen). Stop toch eens met die flauwekul. Goed en kwaad is het gekende. Tracht het gekende te verlaten en je ziet het zijnde weerspiegelt in alles wat je niet bent. (maar dat heb ik al geschreven, je hebt het kennelijk niet begrepen of zo?)
Wat ik doe is juist niet meer kiezen, maar mij laten leven... Misschien dat we op dezelfde golflengte zitten, maar het anders uitdrukken. Ik zoek niet meer; ik heb gevonden en ik weet waarom.
Het enige dat ik probeer is aan anderen uit te leggen waarom zij er misschien nog niet gekomen zijn en wat het is dat hen tegen houdt...
Het kan wel zijn dat ik te anecdotes en totaal ondoordacht overkom en dat het geheel van wat ik meedeel zo verloren gaat...
Oud 9 juli 2016, 16:18   #16
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wat ik doe is juist niet meer kiezen, maar mij laten leven... Misschien dat we op dezelfde golflengte zitten, maar het anders uitdrukken. Ik zoek niet meer; ik heb gevonden en ik weet waarom.
Het enige dat ik probeer is aan anderen uit te leggen waarom zij er misschien nog niet gekomen zijn en wat het is dat hen tegen houdt...
Het kan wel zijn dat ik te anecdotes en totaal ondoordacht overkom en dat het geheel van wat ik meedeel zo verloren gaat...
Je spreekt jezelf in ??n reactie tegen. Als jij niet kiest, waarom dan aan anderen iets uitleggen? Als jij niet kiest, waarom dan dat ageren tegen het denken?

Als je niet kiest, dan ontbreekt er niets en dan knaagt er niets. Je reacties zijn strijdig met het zuivere gewaarzijn. Dat kan er op duiden dat je het mentaal hebt doorgevoerd, maar niet wezenlijk doorgevoerd.

Je wijst het verstand aan als de oorzaak van alle ellende. Niet beseffend dat je daarmee het verstand veroordeelt. Veroordelen is kiezen. Wat ik zie is dat je het verstand tot vijand uitroept. Het denken is per definitie duaal van aard. Dat kan vastgesteld worden, net zoals je het hele denken kan onderzoeken. Er valt zelfs heel wat aan te onderzoeken. Hetgeen totaal wat anders is dan onderworpene zijn van het denken.
Oud 9 juli 2016, 22:54   #17
Sterrenstof
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Ja, maar dat is logisch zou JC zeggen. Niet-weten leidt tot niet-kennen. Wie het gekende verlaat ziet het zijnde weerspiegelt in alles wat je niet b?nt.

Je kan het ook andersom zeggen. Weten (je denken) leidt tot kennen (van de polariteiten). In dit kennen zie je jezelf weerspiegelt. (ik ben dit, ik ben dat)

Dat houdt dus in dat zelfkennis geen kwestie is van heel veel denken.
Ergo: des te dommer je bent, des te beter! (heb ik even geluk)

Terug naar mijn eerste alinea. Wie het zijnde weerspiegelt ziet, ziet ook dat er eigenlijk geen binnen of buiten is. Dan is het door het zien duidelijk dat binnen (het zijnde) hetzelfde is als buiten (dat wat je niet b?nt)

Waaruit weer automatisch volgt dat we de wereld niet zien zoals deze is, maar dat we de wereld zien analoog aan ons innerlijk zien. Er zijn dus 2 posities van zien die in elkaar kunnen schuiven. Waarmee direct duidelijk wordt dat je zowel het zijnde als het niet zijnde b?nt.

Verhip?zit ik toch weer te denken. Wat een rotgewoonte.
Zodra we met ons denken ont-dekken, dat denken slechts volgend ipv leidend is, ligt het universum aan onze voeten, omdat we dan weten niets te weten. .....
...... Upside-down ;)
Sterrenstof is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2016, 07:40   #18
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterrenstof Bekijk bericht
Zodra we met ons denken ont-dekken, dat denken slechts volgend ipv leidend is, ligt het universum aan onze voeten, omdat we dan weten niets te weten. .....
...... Upside-down ;)
Klopt. Het denken kan alleen achteraf zaken vast stellen en overdenken.
Zou je het andersom doen dan blijf je uitsluitend in het mentale gedeelte.
En zelfkennis gaat er nu juist over om dat mentale gedeelte te verlaten.
Oud 11 juli 2016, 09:36   #19
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterrenstof Bekijk bericht
...... Upside-down ;)
Niets weten of misschien alles weten... al is het maar 'alles' dat wij, in onze huidige levensvorm op dat ogenblik nodig hebben...
Oud 11 juli 2016, 23:26   #20
Sterrenstof
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Niets weten of misschien alles weten... al is het maar 'alles' dat wij, in onze huidige levensvorm op dat ogenblik nodig hebben...
Ook al ervaren we het met ons denken soms anders, we krijgen altijd precies d?t, wat we nodig hebben..... Alles is een "les in Liefde"....
Sterrenstof is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon