Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 januari 2017, 01:30   #1
Anne
Jubilaris

Standaard Anne

Hallo allemaal,

Mijn nickname is Anne.

Ik heb zo'n 30 jaar geleden een eerste 'uitkomst' beleefd. Noem het adwaita, mysterio mystica, satori oid. Ik zal eerlijk vertellen dat ik nadien wat afgetobd heb. Toentertijde was internet nog niet zo beschikbaar.

Ik ga meteen een bijdrage leveren, voordat ik alle topics uit ten treure gelezen heb.

grt, Anne
Anne is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2017, 02:04   #2
katerie
Mandataris

katerie's schermafbeelding

Standaard

Ai oei ai, je weet niet waar je aan begint.

Dit is het forum der waanzin.
Waanzinnig ernstig, waanzinnig hilarisch, waanzinnig diepgaand, waanzinnig absurd, waanzinnig nietszeggend, waanzinnig gekwetter, waanzinnig vol met ego's, waanzinnig vol met egolozen, waanzinnig gedegen zelfonderzoek.

Welkom tot de waanzin.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2017, 02:16   #3
Anne
Jubilaris

Standaard

Oud 11 januari 2017, 03:35   #4
katerie
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht

Komter bij in dit bij wijlen super gezellige waarheidscircus.
Rond kerst was het weer groot feest onder de waarheidlievende vrienden!
Getuige:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht

... dit forum is niet verworden tot wat het is, het was altijd al zo gezellig hier. Als ik mij goed herinner is dit forum zelfs vanuit het begin gestoeld op afzeiken en is de situatie daarna nooit meer veranderd.

Wat mij vooral opvalt, en daarom zou ik als oprechte zoeker, tenzij ik onbewuste zelfmoordneigingen zou hebben, mij ook nooit op dit forum begeven, er zijn mij teveel mensen die van alles beter weten voor de ander zonder zichzelf in ogenschouw te nemen.
De een is nog verlichter dan de ander waarna zij vervolgens elkaar de kop in slaan vanwege, niet bestaande, zelf geschapen tegenstellingen.
Als oprechte zoeker loop je de kans verpletterd te worden in de onderlinge strijd van deze verlichten, die zichzelf heel belangrijk vinden en nog nooit van luisteren en/of samenwerking hebben gehoord en/of hoe men een zoeker dient te benaderen om de kans op bewustwording te vergroten.
Oud 11 januari 2017, 09:49   #5
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Ha die Anne,

Mocht je w?ten, dan heb je dit forum niet nodig. Mocht je niet w?ten dan wordt je hier niet wijzer. Maar wij voeren wel dagelijks de dualiteitsshow op, anders zou er niets (!) te beleven zijn. Zoals je aan mijn nick ziet, hoef je aan mij iig niets te vragen!
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2017, 13:04   #6
Anne
Jubilaris

Standaard

O ... Nou ja kziewel kweetniet en kater ie. Ik zet de klapdeur wel open en dan rollebollen de ego's wel in en uit. Tsja, die Descartes h?. Ik besta, dus dat zullen we weten ook
Oud 11 januari 2017, 13:20   #7
katerie
Mandataris

Standaard

Citaat:
...en kater ie.
Ha, da's een goeie die splitsing van mijn nickname.
Ja, ik heb wel een soort (levens)kater.
Op dit forum spoel ik em door.

Citaat:
Tsja, die Descartes h?. Ik besta, dus dat zullen we weten ook
Die van Descartes heb ik geherformuleerd als: ?Ik denk, dus ik denk dat ik echt besta,? of nog duidelijker: ?Ik denk, dus ik tuimel in de dualistische valkuil van een echt bestaande ?ik? in een onafhankelijk bestaande wereld.

't schijnt dat die dualistische verwarring ten diepste ontstaat door identificatie: het toekennen van een zelfstandige identiteit aan ervaringen in het oorspronkelijke gewaarzijn. We kennen een onafhankelijk bestaan toe aan onze ervaring van een ik-bewustzijn en vormen zo onze identiteit, die door boeddhisten ego genoemd wordt. En we kennen een onafhankelijk bestaan toe aan onze zintuiglijke ervaringen en vormen zo een schijnbaar objectieve werkelijkheid buiten en onafhankelijk van ons bewustzijn.

Het belangrijkste instrument bij dit voortdurende identificatieproces is onze conceptuele geest: de voortdurende gedachtestroom over de werkelijkheid, nam tok, idee?n over objecten. Het ik-bewustzijn en de conceptuele gedachtestroom zijn vicieus: ze houden elkaar in stand. De befaamde uitspraak van de filosoof Descartes, ?Ik denk dus ik besta? (Latijn: Cogito ergo sum), is hier een mooie illustratie van.

Enne... Natuurlijk is de uitweg uit deze illusie niet gelegen in het ophouden met denken, maar in het loslaten van onze identificatie ermee, in het ophouden met geloven dat onze gedachten betrekking hebben op een echte werkelijkheid en op mijzelf als een echte entiteit in die werkelijkheid. Dat betekent overigens weer niet dat je moet gaan geloven dat je niet bestaat. De werkelijkheid ligt tussen ?echt bestaan? en ?niet bestaan? in. Ze kan daardoor niet begrepen worden door de dualistische geest. Ze kan alleen direct ervaren worden door het tijdloze vormloze oorspronkelijke gewaarzijn.

Herformuleren dus die Descartes!
Oud 11 januari 2017, 13:47   #8
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Hallo allemaal,

Mijn nickname is Anne.

Hallo Anne, van harte welkom op dit forum.

Ik heb twee vragen voor je.
De persoon die de nicknaam Anne gebruikt, jij dus, is een vrouw of een man?
De persoon die de nicknaam Anne gebruikt, jij dus, schrijft nu voor het eerst op dit forum?

Op dit forum komt vaak voor dat men ineens een ander naam gebruikt, en het zou ook mogelijk zijn dat een man een vrouwelijke nicknaam gebruikt, om het toneelstuk
op te leuken, daarom mijn vragen.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2017, 14:22   #9
Anne
Jubilaris

Standaard

Ik ben een vrouw. Je had gelijk, ik heb eerder deze nick name gebruikt om niet meteen mijn sekse door te geven.

Maarreh ... Kunnen we ook nog wel een staartje van maken hoe sekse verhoudt tot ik. Laten we de al dan niet sekseloosheid van het zelf even voor wat het is. :-D

@ katerie ... Dank je ...
nam tok ... is dit Thais? Thais boeddhisme?
Oud 11 januari 2017, 14:35   #10
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Ik ben een vrouw. Je had gelijk, ik heb eerder deze nick name gebruikt om niet meteen mijn sekse door te geven.
Ik begreep je tweede zin niet direct. Ik ken Anne, of Anna alleen als meisjesnaam.
Google heeft me helderheid verschaft:
"Anne is in Nederland traditioneel een (Friese) jongensnaam, een vorm van de Germaanse naam Ane.
In de 20e eeuw werd Anne als meisjesnaam populair.
Hier gaat het om de Franse vorm van de Bijbelse naam Anna.
Tegenwoordig wordt Anne, ook in Friesland, vaker aan meisjes gegeven."
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon