Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 oktober 2017, 11:20   #21
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Belg is het verdict.
Aha...
Mihaela is nu online   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2017, 11:25   #22
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
. Dit doorzien maar ook werkelijk ervaren dat woorden je niets kunnen doen noem ik een sub-realisatie en heeft dus niets met volledige realisatie te maken het verhaaltje gaat over woorden. Zo zijn er nog genoeg van die (sub) realisaties. Zoals gedachten, gevoelens, kennis over goed en kwaad.........enz. Bij iedere realisatie wordt de geest een rustiger.
Een rustiger geest is een stabielere bodem
voor zelf-onderzoek.
Oud 16 oktober 2017, 12:00   #23
Fer
Vicaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer
"Op het pad naar volledige realisatie doen zich vele schijnbare sub-realisaties voor. ."
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer
"In de afgelopen drie duizend jaar zijn er maar heel weinig mensen aan deze opsluiting ontsnapt."

Dus je hoort er niet in het rijtje, als het schijnbaar is..
Begrijp ik je verkeerd​?
Schijnbaar omdat op het moment dat de realisatie intreed je weet dat het nooit echt geweest is. Er is hier vast wel eens iemand op dit forum die gezegd heeft dat het ego lijkt op een ui, ieder schilletje die je van die uit af pelt is een sub-realisatie, de ui wordt kleiner en het ego verliest zijn macht meer en meer. Na het laatste schilletje...........hier kan ik dus niet verder. Maar weet dat dit niet aan mij is, ik mag er nu en dan aan proeven (dat vond ik mooi van Dorje) Nee voor het laatste deel is er iets anders nodig en Nisargadatta noemde dit 'Divine Accident' het goddelijke ongeluk.

Maar het draait helemaal niet om mij het draait om jou. Op het moment dat je je geïrriteerd voelt zijn er kansen. Die moet je niet voorbij laten gaan door je op mij te richten. Wat kan iemand het schelen wat ik wel of niet gerealiseerd heb? Het gaat om jou! Maya (godin van de begoocheling, een woord met minder lading) wil niet dat je onderzoekt waarom woorden zon irritatie kunnen geven.
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2017, 12:12   #24
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
In de afgelopen drie duizend jaar zijn er maar heel weinig mensen aan deze opsluiting ontsnapt. Sommige die aan deze gevangenis zijn ontsnapt, misschien de wijzere, hebben hun mond gehouden en hebben een normaal leven geleefd. Anderen, mezelf inbegrepen, hebben gevoeld dat het delen meer geschikt zou zijn. Beide zijn goed nog slecht.
Citaat:
Sommige die aan deze gevangenis zijn ontsnapt.
Citaat:
mezelf inbegrepen,.
Luisteren Fer, je steekt jezelf een verlichte veer in je egocentrische kont, door jezelf in hezelfde rijtje te zetten met de paar Buddha's, verlichten, en geilumineerde van de afgelopen drieduizend jaar.
Ik maak je daar attent op, en dan inneens draai je zo om, dat het niet over je lachwekkende ego gaat, maar om mij.
Citaat:
.
Maar het draait helemaal niet om mij het draait om jou. .

Je hebt nog niet bij je blunder stilgestaan.
Doe zulk goedkope trukjes met en ander joh, s
Oud 16 oktober 2017, 12:23   #25
Fer
Vicaris

Standaard

Citaat:
Luisteren Fer, je steekt jezelf een verlichte veer in je egocentrische kont, door jezelf in hezelfde rijtje te zetten met de paar Buddha's, verlichten, en geilumineerde van de afgelopen drieduizend jaar.
Ik maak je daar attent op, en dan inneens draai je zo om, dat het niet over je lachwekkende ego gaat, maar om mij.

Je hebt nog niet bij je blunder stilgestaan.
Doe zulk goedkope trukjes met en ander joh, s
Maar waarom wekt het dan zoveel irritatie op als het toch maar gaat om mijn lachwekkende ego en geblunder?
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2017, 12:34   #26
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Maar waarom wekt het dan zoveel irritatie op als het toch maar gaat om mijn lachwekkende ego en geblunder?
Je blaast je ego op, ik laat je dat weten, en je vraagt aan mij wat dat met mij doet.
Als ik een hondenbezitter zie voorbij lopen, zonder dat hij de net gelegde drol van zijn hond opraapt, ga ik die sukkel ook erop attenderen. Zo jij ook met je ego.
Je blijft rondjes draaien om je opgeblazen opmerking, steeds iets anders van proberen te maken, en zelf het bij mij afschuiven.
Je draait om het drol, en vraagt aan mij of ik het zelf niet de drol gelegd heb!!
Daaagggg!!!

Als je eerst verantwoordelijkheid neemt voor je opgeblazen uiting, kunnen wij verder communiceren, en kijken wij wat het met mij doet..

Ben je hulpverlener Fer, getraind om steeds bij de ander terug te ketsen?
Je doet me aan R. denken, ook zo een...
Oud 16 oktober 2017, 12:35   #27
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar weet dat dit niet aan mij is, ik mag er nu en dan aan proeven (dat vond ik mooi van Dorje) Nee voor het laatste deel is er iets anders nodig en Nisargadatta noemde dit 'Divine Accident' het goddelijke ongeluk.
We proeven er allemaal van, de ene al wat bewuster dan de andere, maar dat betekent nog niet dat je wijs geworden bent, het betekent gewoon dat je geproefd hebt, niet meer en niet minder. En dat je dit proeven wilt delen, daar kan ik inkomen.
Je kan dan weten wat je allemaal zegt, dat je bewustzijn bent, en dat alles verschijnt in jou, ik weet dit ook, so what? Dit weten is nog maar het begin, tegen dat het gevoeld wordt tot in de bones, ben je hier op het forum al lang weg. Dan heb je geen virtuele realiteit meer nodig om je rolletje uit te spelen.

Citaat:
Maar het draait helemaal niet om mij het draait om jou.
Aaarghhh... ik hoor mezelf spreken. Confronterend Miha, echt waar.

Ik ga het toch nog 1 keer doen: het gaat niet om Miha, het gaat altijd om jou. In zelfonderzoek gaat het altijd om de onderzoeker, ook al weet je ergens dat die niet bestaat, het is pas gerealiseerd als hij weg is, en dat is nog lang niet het geval. Hij is weg bij momenten, prima, het is een begin (en dan hoop ik voor jou dat zelfs dat geen Makyo is).

Het gaat altijd om "jouw" kansen. Als je mensen op hun kansen gaat wijzen, ik doe het ook soms, als een soort van verdediging, omdat iedereen het hier doet, dan verlaat je jezelf, je ware zelf, en vernauw je je tot ego die een ander ego er op wijst dat hij zwart ziet. Niks mis mee, maar als je dan je eigen ego niet mee in rekening brengt, dan gaan de poppen aan het dansen, ook al zijn het maar verschijningen in wat je werkelijk bent, je voedt de illusie dan. Dan creeer je een illusie die een andere illusie gaat helpen uit de illusie te geraken.
Oud 16 oktober 2017, 12:37   #28
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
.

Aaarghhh... ik hoor mezelf spreken. Confronterend Miha, echt waar.

.
Mooi toch, wij hebben dus wat aan elkaar op het forum. Niet zoals wij ons wensen, maar zoals het doeltreffend is.
Oud 16 oktober 2017, 12:38   #29
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat Miha, het goed met je voor heeft.

Trek die veer toch uit je kont, zegt ze, wat mooiers kan ze zeggen?

Sorry, Miha, ik wil niet voor jou spreken, maar ik vond deze woorden wel erg passen.
Oud 16 oktober 2017, 12:40   #30
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooi toch, wij hebben dus wat aan elkaar op het forum. Niet zoals wij ons wensen, maar zoals het doeltreffend is.
Juist, voorlopig toch even.

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon