Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 april 2015, 12:31   #1
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard Als je verlicht wilt worden...

Als je verlicht wilt worden, neem dan je schaduw mee.
http://www.theoptimist.nl/als_je_ver...e-schaduw-mee/

Door dit artikel net gelezen te hebben ga ik terug bidden vandaag in het kleine kerkje van mijn dorp!

citaat:

"iedereen kan bidden, op een eenvoudige manier, vanuit het hart. De drie basisgebeden komen hierop neer: help me, bedankt, en ik geef me over. Er is geen godsdienstige overtuiging voor nodig om hulp te vragen uit een bron of kracht buiten je gewone ego, of om dankbaarheid uit te drukken voor wat je in je leven hebt gekregen. Of om de kunst van openhartige overgave te beoefenen door ?Het zij zo? te zeggen als je liever zou roepen: ?Nee!?

Ter aanvulling. 13 jaar geleden vertrok ik uit een relatie en kreeg achteraf een email waarin mijn ex-lief zich verbaasde over mijn gebrek aan dankbaarheid voor wat ik van het leven gekregen heb.
Ik heb dat toen is voorgelegd aan een ziener en de babbel erover ging zo:

Ziener: Dat kan ze naar ons allemaal schrijven... Waar is onze dankbaarheid, met al wat we bereikt hebben ? Wij hebben zo veel bereikt, waar is onze vreugde ? Nee, we zitten nog altijd in onze strijd die te maken heeft met een periode toen we ?t niet gekregen hadden. Daar bewust van worden geeft u een kans om meer vreugde te krijgen in wat ge nu bereikt hebt. Als ge ?t bekijkt, dan ziet ge dat ze allemaal maar blijven sakkeren; een ?chip? in hun kopke...
Da?s hun oude gewoontepatroon, al hebben ze nu alles, alles !
Ze hebben niet meer te klagen! Maar waar is hun gelach, hun vreugde ?
Waar is de vreugde van waaruit ze andere vreugde zouden kunnen geven ?
Die is er niet...
Mensen zijn zo verslaafd aan negatieve taal, aan gejammer en geklaag.
Het kan zijn dat ge, moest ge kunnen toveren en mensen daardoor uit het diepste van hun hel zou kunnen halen, en dat ge ze opheft naar het hoogste van wat een hemel te bieden heeft, dat ze in al die witte wolkskes, rijstpap en andere zaligheden, nog altijd zouden geluiden uiten dat gejammer en lijden was vanuit die hel.
En waarom ? Als ge ze vanuit het ?ne naar het andere zou brengen, dan hebben zij zelf de weg niet gegaan. Als ze zelf de weg gaan, dan zullen ze in het middelpunt tussen hemel en hel, getransformeerd zijn...
Puppetji: Dan zijn ze ?gelouterd?...
Ziener: ge snapt het... En automatisch, als ze dan tot hun hemel zouden komen, dan spreken ze de taal van het lijden niet meer, maar de taal die past in de hemel !
Puppetji: Dat kan niemand voor hen doen...
Ziener: Nee, als ge het zou kunnen, zou het uiteindelijk niet zoveel veranderen. Ge zou er ??n ding mee veranderen... dat ge den hemel onzuiver maakt !
Hahaha !

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon