Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 maart 2015, 10:58   #31
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dat is toch juist wat ik zeg; het nu moet geleefd worden, hier en nu op aarde en dus met alle aardse problemen die dat meebrengt en wat de ouders van Andreas Lubitz betreft zullen ze nu harde noten te kraken hebben om het hoofd boven water te houden en om niet in een moeras van schuldgevoelens, hulpeloosheid en pijn weg te zinken... Ik wens hen veel sterkte toe. E?n raad, schuldgevoelens lossen niets op, in tegendeel..., maar zelfs dat is gemakkelijker gezegd dan geleefd...
Wat de ouders van Andreas Lubitz nodig hebben is iig zelfkennis.
Daar hebben ze meer aan dan aan sterkte.

Maar er wordt een beetje voorbijgegaan aan dat wat InX naar voren bracht: wat gebeurd er met ons als mens als we met werkelijk schokkende zaken van doen krijgen? Hier op het forum wordt gezapig gekeuveld over zelfkennis en de een weet het nog beter dan de ander.

Doch zelfkennis staat niet los van de praktijk natuurlijk. Velen hier klinken alsof ze met vlag en wimpel het theorie examen autorijden hebben afgelegd, maar nog geen meter daadwerkelijk hebben gereden. Alle theorie die je hier debiteert staat niet los van de praktijk die je dagelijks mee maakt.

En ik begrijp ook wel dat als je prive leventje op orde is, dat het gezapig keuvelen gewoon doorgaat.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2015, 11:01   #32
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Lijkt me onmogelijk of je moet ze persoonlijk kennen?
Ik kan mij alleen verplaatsen in een schokkende gebeurtenis.
Dat zou ik ook niet kunnen als ik ze persoonlijk kende.
En dat verplaatsen kan alleen als je weet wat een schokkende gebeurtenis inhoudt.
Oud 28 maart 2015, 11:06   #33
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ik kan mij alleen verplaatsen in een schokkende gebeurtenis.
Dat zou ik ook niet kunnen als ik ze persoonlijk kende.
En dat verplaatsen kan alleen als je weet wat een schokkende gebeurtenis inhoudt.
Je kunt spreken vanuit jouw ervaring met een voor jou schokkende gebeurtenis.

De situatie van de ouders is jou (en mij) onbekend.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2015, 11:16   #34
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Je kunt spreken vanuit jouw ervaring met een voor jou schokkende gebeurtenis.

De situatie van de ouders is jou (en mij) onbekend.
Dit zijn niet terzake doende opmerkingen , Rob.
Die ouders worden alleen opgevoerd om het inzichtelijk te maken.

Ik kan het ook anders stellen: heb je nog wat aan zelfkennis en blijft die vermeende egoloosheid ook overeind bij een schokkende gebeurtenis?
Oud 28 maart 2015, 11:33   #35
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit zijn niet terzake doende opmerkingen , Rob.
Die ouders worden alleen opgevoerd om het inzichtelijk te maken.

Ik kan het ook anders stellen: heb je nog wat aan zelfkennis en blijft die vermeende egoloosheid ook overeind bij een schokkende gebeurtenis?
Ik reageerde op wat je schreef dat je je kunt verplaatsen in de ouders. Dat is in mijn beleving onzinnig, onmogelijk en onnodig. Het enige wat je kunt doen is vanuit je eigen beleving op een situatie reageren. Van die van de ouders weet je niks, totdat ze jou in hun beleving laten delen.

Ik heb hier al verschillende keren als het over egoloosheid ging vertelt dat ik er niets mee heb. Persoonlijk ben ik in staat tot alle mogelijke menselijke ervaringen, gevoelens en gedachtes. En over de schokkende gebeurtenissen in mijn persoonlijk leven kan ik veel verschillende verhalen vertellen die hebben plaatsgevonden (van groot drama tem uitzonderlijke rust), maar over dat wat nog moet komen kan ik geen zinnig woord zeggen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2015, 11:49   #36
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Ik verplaats mijzelf in de ouders van Andreas Lubitz.
Dat behoort tot de onmogelijkheid opzich, het enige is, dat wat jijzelf erbij 'denkt' te ervaren, dus een interpretatie van wat werkelijk IS voor die mensen.

Citaat:
En dan kan je nog zoveel zelfkennis hebben opgedaan, dan dient zich een realiteit aan die je rationeel wel weg kan poetsen, maar je innerlijk leven doet dat niet.
Zolang het zelf-kennis bevat, Ben je niet en blijft het subjectief.
Dan verwordt het tot Ik Ben..... de gedachte realiteit.
Egoloosheid blijft daarin nog steeds een onbewogen aanwezigheid, waarin al die verhalen hoe verschrikkelijk het ook mag zijn enkel een pijnlichaamlijk gebeuren van het egobewustzijn.

Citaat:
Dat heeft niets met hiernamaals te maken, zo' n kwestie dient zich aan in het Nu. Dan is het gedaan met verhaaltjes verzinnen, dan ben je opeens zelf onderdeel van een verhaal waar je niet om gevraagd hebt. Dan helpen mooie kreten over egoloosheid niet.
Je bent altijd ??n of ander onderdeel van een (verschrikkelijke verhaal)
Zoals ook van een meest euforisch gebeuren(die je dan ook altijd liever wenst), het is zoals mijn moeder vroeger zei: lievere koekies worden er niet gebakken.
Zeker zullen kreten over egoloosheid dan niet helpen en daar zit de subtiliteit en verschuiving van alles, het zijn nml. geen kreten,
Egoloosheid zal op de achtergrond van zo'n moment totaal onberoerd als dragende kracht aanwezig Zijn.
De verblindheid neemt tijdelijk het drama over.
Of voor sommige mensen voor altijd in hun leven.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2015, 12:27   #37
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Wat de ouders van Andreas Lubitz nodig hebben is iig zelfkennis.
Daar hebben ze meer aan dan aan sterkte.

Maar er wordt een beetje voorbijgegaan aan dat wat InX naar voren bracht: wat gebeurd er met ons als mens als we met werkelijk schokkende zaken van doen krijgen? Hier op het forum wordt gezapig gekeuveld over zelfkennis en de een weet het nog beter dan de ander.

Doch zelfkennis staat niet los van de praktijk natuurlijk. Velen hier klinken alsof ze met vlag en wimpel het theorie examen autorijden hebben afgelegd, maar nog geen meter daadwerkelijk hebben gereden. Alle theorie die je hier debiteert staat niet los van de praktijk die je dagelijks mee maakt.

En ik begrijp ook wel dat als je prive leventje op orde is, dat het gezapig keuvelen gewoon doorgaat.
Jij noch ik kan het voor hen oplossen; ze zullen het zelf moeten doen en dus kan ik hen alleen maar sterkte toewensen...
Indien ik hen beter kende en zij mij en indien wij elkaar vertrouwden dan zou ik hen, of wij elkaar, misschien kunnen helpen; nu zijn al mijn voorstellen, evenals de jouwe, enkel woorden in de Wind.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2015, 22:45   #38
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat de ouders van Andreas Lubitz nodig hebben is iig zelfkennis. Daar hebben ze meer aan dan aan sterkte.
De kracht, de sterkte heeft men waarschijnlijk net zo goed nodig. Zelfkennis is hierbij een ware bron van kracht. Maar dat zegt nog niets over wat de persoonlijke behoeften zijn van het individue en of diegene daar wel wat mee kan. Je gaf het elders zelf ook al zo mooi aan.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2015, 23:10   #39
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Jij noch ik kan het voor hen oplossen; ze zullen het zelf moeten doen en dus kan ik hen alleen maar sterkte toewensen...
Indien ik hen beter kende en zij mij en indien wij elkaar vertrouwden dan zou ik hen, of wij elkaar, misschien kunnen helpen; nu zijn al mijn voorstellen, evenals de jouwe, enkel woorden in de Wind.

De pijn zelf zal zelf doorleefd worden.
Hoe denk je daarbij te kunnen helpen?
Oud 28 maart 2015, 23:20   #40
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht

Egoloosheid zal op de achtergrond van zo'n moment totaal onberoerd als dragende kracht aanwezig Zijn. De verblindheid neemt tijdelijk het drama over.
Of voor sommige mensen voor altijd in hun leven.
Best treffend geformuleerd.
Het spel wil gespeeld zijn en Bewustzijn draagt het gebeuren. En hoe meer bewustzijn mag dragen hoe transparanter het wordt. Daarin zetelt de "ware" kracht.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon