Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 31 maart 2015, 09:32   #71
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Als je deze bijdrage #45 had verstaan kwam die vraag niet eens bij je op, als je mijn reactie Ziet, Zie je dat het niet om het verhaal gaat, van deze man, maar over het grote geheel van waaruit het was/is ontstaan.

Jou Ego wil verhaaltjes horen.
Bericht 45 is van mij, ik neem aan dat je bericht 47 (van jou) bedoelt?

Ego is zelf een verhaal en van daaruit vertellen we ons zelf en elkaar verhalen,
zoals je ook in bericht 47 doet.

In de link die je er bij zet zie je een man die niet boos is om de dood van zijn zoon, maar een man die bedroefd (sad) is voor de ouders van de piloot. Er is niks mis met boosheid en evenmin met droefenis, maar het is in principe het zelfde want de basis is een verhaal wat we maken van een situatie uitgaande van onze eigen perceptie. Ik moet je zeggen dat mijn gedachtes ook meteen uitgingen naar de ouders van de piloot. Maar dat komt omdat ik ook een ouder ben en me dus iets kan voorstellen (maar geheel vanuit mijn eigen beleving en perceptie - die dus niets zegt over de werkelijkheid, maar een verhaal is) om ouder te zijn van een kind die iets dergelijks heeft gedaan. Maar dat is geen uitzonderlijk inzicht, maar niet meer dan een invulling die ik geef aan de situatie (een verhaal dus).
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 31 maart 2015, 09:56   #72
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Bericht 45 is van mij, ik neem aan dat je bericht 47 (van jou) bedoelt?

Ego is zelf een verhaal en van daaruit vertellen we ons zelf en elkaar verhalen,
zoals je ook in bericht 47 doet.

In de link die je er bij zet zie je een man die niet boos is om de dood van zijn zoon, maar een man die bedroefd (sad) is voor de ouders van de piloot. Er is niks mis met boosheid en evenmin met droefenis, maar het is in principe het zelfde want de basis is een verhaal wat we maken van een situatie uitgaande van onze eigen perceptie. Ik moet je zeggen dat mijn gedachtes ook meteen uitgingen naar de ouders van de piloot. Maar dat komt omdat ik ook een ouder ben en me dus iets kan voorstellen (maar geheel vanuit mijn eigen beleving en perceptie - die dus niets zegt over de werkelijkheid, maar een verhaal is) om ouder te zijn van een kind die iets dergelijks heeft gedaan. Maar dat is geen uitzonderlijk inzicht, maar niet meer dan een invulling die ik geef aan de situatie (een verhaal dus).
Idd. mijn excuus bericht #47 gaat het om.

Ik zie je er alweer een verhaal van maken, ik heb niets met die verhalen.
Wel de achterliggende aanwezigheid die die kracht, waarin dit leed gedragen wordt, op dat moment, wat zich laat/liet zien.

Wellicht dat die man later compleet is ingestort weten wij veel.

De invulling van jou, mijn, zijn, ed. doen hier niets ter zake.
Laat staan het gebeuren.
Dat jij je verhaal erop los wil laten is aan jou.

Voor mij is het, het zoveelste verhaal wat ermee op de loop gaat,
die de intentie van deze bijdrage verblind.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 31 maart 2015, 10:09   #73
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd. mijn excuus bericht #47 gaat het om.

Ik zie je er alweer een verhaal van maken, ik heb niets met die verhalen.
Wel de achterliggende aanwezigheid die die kracht, waarin dit leed gedragen wordt, op dat moment, wat zich laat/liet zien.

Wellicht dat die man later compleet is ingestort weten wij veel.

De invulling van jou, mijn, zijn, ed. doen hier niets ter zake.
Laat staan het gebeuren.
Dat jij je verhaal erop los wil laten is aan jou.

Voor mij is het, het zoveelste verhaal wat ermee op de loop gaat,
die de intentie van deze bijdrage verblind.
Natuurlijk heb je iets met verhalen. Net als ieder mens maak je ze voortdurend. Die 'achterliggende aanwezigheid ?' waar je het over hebt is er ook een. Er is ook niets mis met de verhalen die we onszelf en elkaar vertellen. Het enige is om verhalen als verhalen te (gaan) zien.
Oud 31 maart 2015, 10:33   #74
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Natuurlijk heb je iets met verhalen. Net als ieder mens maak je ze voortdurend. Die 'achterliggende aanwezigheid ?' waar je het over hebt is er ook een. Er is ook niets mis met de verhalen die we onszelf en elkaar vertellen. Het enige is om verhalen als verhalen te (gaan) zien.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
De mensheid priegelt al eeuwen in de marge en is daar geen meter mee opgeschoten en beweegt zich nog steeds weg van de kern die zij in feite is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Verhaaltjes over het 'wie' laat voor wat ze zijn.. verhaaltjes. Omdat jouw grasduinen in het 'wie' de verhaaltjes er over nou eenmaal versterkt geraak je daar niet uit, zit je hier continu in je 'wie' verhaal modus en heeft het 'wat' je bent niet de kans bij je in te dalen.
Om maar ff met een paar uitspraken van Laurens te komen, dan hoef ik ze niet te verzinnen.
Oud 31 maart 2015, 10:38   #75
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je deze bijdrage #45 had verstaan kwam die vraag niet eens bij je op, als je mijn reactie Ziet, Zie je dat het niet om het verhaal gaat, van deze man, maar over het grote geheel van waaruit het was/is ontstaan.

Jou Ego wil verhaaltjes horen.
Het is inderdaad een op compassie ge?nt verhaal maar los daarvan zie je niet het gebruikelijke op ik'bewustzijn gestoelde ervaren maar laat het veel eerder het gevestigd zijn in dat collectieve bewustzijn, dat wij met z'n allen delen, zien.
Laurens is offline   Met citaat reageren
Oud 31 maart 2015, 11:22   #76
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is inderdaad een op compassie ge?nt verhaal maar los daarvan zie je niet het gebruikelijke op ik'bewustzijn gestoelde ervaren maar laat het veel eerder het gevestigd zijn in dat collectieve bewustzijn, dat wij met z'n allen delen, zien.
Zoist,
het op ik bewustzijn gestoelde ervaren waar je het over hebt, ging en gaat het idd. niet over.

Betekent niet dat die er niet is.
Daar wordt door verblindheid, op doorgeborduurd.

Laat die er gewoon zijn zonder enige in/aanvullingen.

Enkel, het zelf gespiegelde ervaren ,kan daar zijn/haar verhaal er op loslaten, totaal bij zijde de ervaringen die geuit wordt, door de aangever.
Geen enkele invulling jegens de aangever/ik/ego zal de juiste zijn, wij ZIJN enkel in ogedefinieerd Bewustzijn met elkaar verbonden wat opzich sprakeloos aanwezig IS.

De rest zijn allen verhalenvertellers.
Oud 31 maart 2015, 16:48   #77
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om maar ff met een paar uitspraken van Laurens te komen, dan hoef ik ze niet te verzinnen.
Dat is fijn dat je je kunt vinden in de woorden van Laurens ...
Oud 31 maart 2015, 18:17   #78
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Dat is fijn dat je je kunt vinden in de woorden van Laurens ...
Het enige advies wat ik je kan geven is je niet zo bezig te houden met de wie ,Rob.

Jantje, Pietje, Klaasje, Laurens, Rob, Zelf etc............doen er niet toe.
Als waarheid zich laat Zien, wie ben ik dan om andere woorden te gebruiken als ze beschreven staan, het gemak dient de mens, ze dan te gebruiken, het stond er net op tijd, om op jou te projecteren, dan hoefde ik niets meer te doen, het waren 'mijn' woorden geworden , het etiket Laurens plak ik er niet op.

Laurens had het tegen Marie een totaal andere lading.
Oud 31 maart 2015, 22:21   #79
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige advies wat ik je kan geven is je niet zo bezig te houden met de wie ,Rob.

Jantje, Pietje, Klaasje, Laurens, Rob, Zelf etc............doen er niet toe.
Als waarheid zich laat Zien, wie ben ik dan om andere woorden te gebruiken als ze beschreven staan, het gemak dient de mens, ze dan te gebruiken, het stond er net op tijd, om op jou te projecteren, dan hoefde ik niets meer te doen, het waren 'mijn' woorden geworden , het etiket Laurens plak ik er niet op.

Laurens had het tegen Marie een totaal andere lading.
Het is al goed Moi. Ken je het spreekwoord: water naar de zee dragen?
Oud 31 maart 2015, 22:25   #80
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is al goed Moi. Ken je het spreekwoord: water naar de zee dragen?
Wat een gelul toch allemaal weer. Ik heb nog nooit iemand water naar de zee zien dragen. Controleer nou eens eerst iets op waarheid voordat je het schrijft, Rob!
Theo is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon