Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Boeken, gedichten, muziek en filmpjes > Boek in beeld

Boek in beeld Boeken gelezen die je wilt aanprijzen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 maart 2013, 16:21   #1
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard Anja O's boek.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Al lijkt de titel helemaal nergens op als je zo rondkijkt in de wereld. Wat er gebeurt in de wereld is (helaas) niet weg te denken. Het gebeurt wel. Er zou geen schoppen zijn als er geen weerstand was. Soms vind men het blijkbaar wel nodig nodig om bv. tegen de "gevestigde orde" aan te schoppen. En soms lijkt het in dit aardse leven ook gewoon nodig te zijn. Om letterlijk en figuurlijk muren af te breken of zich op een of andere manier te ontworstelen als wat men als hinderlijk ervaart. En dan gaat het even niet specifiek over hier, maar dit hoort er ook wel bij. Ook al lijkt het geen zin te hebben. Ook al is geweld en schoppen niet de gewenste weg en kom jezelf telkens tegen. Bewustzijn is voor mijn gevoel acceptatie/aanvaarding van wat er is en gebeurt, ook het niet accepteren van wat er is en gebeurt.

En muren en bv. ook regimes vallen letterlijk en figuurlijk soms alleen maar als men niet de zachte weg kiest. En ook dat is bewustzijn, alles omarmen ook wat je niet wilt of als niet zinvol ervaart. En soms ook de enige mogelijkheid ( aards gezien) om jezelf en elkaar te "redden". Maar ook om in te zien dat het dat ook niet is. In bewustzijn/liefde alles te kunnen omarmen is de enige weg om de wereld doen te veranderen. Ook je eigen weerstand en het aanvaarden en begrijpen van alle weerstanden zonder deze te moeten verheerlijken. Maar ook dat gebeurt gewoon wel. Ook afwijzing valt onder acceptatie. Alles ook het niet gewenste zal alleen maar oplossen vanuit acceptatie van al wat is.

En dat kan alleen beginnen vanuit onze eigen binnenste. Op die manier en waar ter wereld je ook bent neer geplant met al onze vormen en
uitdrukkingen.
Zaterdag heeft A. mij de herdruk van haar nieuwe boek gestuurd.
Het lijkt wel een nieuw boek, stukken duidelijker en inzichtelijker nu.
Er zijn ca 40 bladzijden erbij gekomen. Met de juiste vragen op de juiste plekken. Heb het in een ruk uitgelezen en kan mij er nu met 99 procent in vinden, met wat nuances. Wat zij in haar boek schrijft zie ik al zolang.
Zij gaf ook aan dat dat het de bedoeling was dat mensen er wat aan hebben. Het is voor mij (nu)helder genoeg geschreven om het te betrekken bij het onderzoek om je eigen denken/je gedachten doorzien. Zonder al te veel afleiding over eigen persoonlijke denkbeelden. En behulpzaam in het (?) Zelfonderzoek. Ik heb het overigens alle commotie met haar opgelost. Oftewel het is goed nu. Ik weet dat het niet de bedoeling is haar naam hier noemen. Maar voor mijn gevoel en in reactie op mijn eigen bericht hierboven wilde ik dit hier wel even kwijt.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2013, 16:18   #2
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Ik heb het overigens alle commotie met haar opgelost. .
Het lijk me leuk als ze een keer hier komt typen om te zien hoe de commotie weer tot leven gewekt wordt..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2013, 16:24   #3
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Het lijk me leuk als ze een keer hier komt typen om te zien hoe de commotie weer tot leven gewekt wordt..
Ja, zoals ik begrepen heb is dat dus vanuit hier gezien niet de bedoeling.
En of zij dat zelf nog zou willen en zinnig vind is ook nog maar de vraag.
En waarom staat bij het topic onderwerp A.boek mijn naam? Dat heb ik niet geopend. Ik snap er helemaal niks van.
Oud 26 maart 2013, 16:31   #4
Esradha
Mandataris

Esradha's schermafbeelding

Standaard

Dat zal verplaatst zijn vanuit het topic waar je dit bericht geplaatst had. Als van een bericht een nieuw topic gemaakt wordt, is het net of je dat zelf zo geopend hebt.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2013, 16:32   #5
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Ja, zoals ik begrepen heb is dat dus vanuit hier gezien niet de bedoeling.
En of zij dat zelf nog zou willen en zinnig vind is ook nog maar de vraag.
Ik wilde zeggen Ulla, commoties zijn opgelost als je iemand niet meer tegenkomt, maar als je weer dichtbij iemand komt die je raakt is de vraag of het zo ''voorbij'' is zoals je dacht..
Mits als je echt geleerd hebt om haar nooit tegen te spreken, en dan is het opgelost..
Oud 26 maart 2013, 16:32   #6
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Dat zal verplaatst zijn. Als van een bericht een nieuw topic gemaakt wordt, is het net of je dat zelf zo geopend hebt.
Ja, ik had begrepen dat het niet meer de bedoeling was haar naam of wat dan ook maar hier te noemen. Maar ik vind het prima als dat dan toch wel weer kan.
Oud 26 maart 2013, 16:33   #7
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wilde zeggen Ulla, commoties zijn opgelost als je iemand niet meer tegenkomt, maar als je weer dichtbij iemand komt die je raakt is de vraag of het zo ''voorbij'' is zoals je dacht..
Mits als je echt geleerd hebt om haar nooit tegen te spreken, en dan is het opgelost..
Ik kom haar vaak genoeg tegen. Nu en in het verleden. En je mag haar gerust tegen spreken, of het niet met haar eens zijn. Dat kan je tenslotte niemand verbieden. Ze zegt gewoon haar zegje dan terug. Zo simpel is het. En of ik dat aankan op dat moment zegt alles over mijzelf en is toch mijn zaak. Hier niet anders dan met haar.
Oud 26 maart 2013, 16:34   #8
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Ik kom haar vaak genoeg tegen. Nu en in het verleden.
Waarom had je de behoefte om zo te benadrukken dat de commotie opgelost was Ulla?
Oud 26 maart 2013, 16:37   #9
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom had je de behoefte om zo te benadrukken dat de commotie opgelost was Ulla?
Omdat ik het fijn vind dat ik hierin ben gegroeid.
En steeds beter zie waar het bij mij eraan schort op het moment dat ik
met de kop door de muur heen wil met mijn ervaringen o.d.

Wijziging aangebracht door Ulla op 26 maart 2013 om 17:16.
Oud 26 maart 2013, 18:28   #10
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kom haar vaak genoeg tegen. Nu en in het verleden. En je mag haar gerust tegen spreken, of het niet met haar eens zijn. Dat kan je tenslotte niemand verbieden. Ze zegt gewoon haar zegje dan terug. Zo simpel is het. En of ik dat aankan op dat moment zegt alles over mijzelf en is toch mijn zaak. Hier niet anders dan met haar.

Ik ben overigens ook niet het type om niets te zeggen als het mij niet aanstaat. Ik zal je altijd tegenspreken of in ieder geval mijn gevoel/zienswijze e.d. laten zien, of ik dat nu voor mij doe of voor jou of voor ons allebei. Meestal is het een combinatie. Als ik het zinnig vind uiteraard. En daar maak ik voor niemand een uitzondering voor. Het is immers mijn zaak en of zich daar iemand mee mag bemoeien bepaal ik altijd nog zelf. Wat ik al zei het begint altijd bij jezelf.

Mensen kunnen je iets aanreiken maar ik ben mijn zelf de beste leraar. Immers je kunt iets niet inzien als je er (nog) niet aan toe bent.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon