Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Boeken, gedichten, muziek en filmpjes > Boek in beeld

Boek in beeld Boeken gelezen die je wilt aanprijzen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 november 2014, 21:10   #1
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard Waar haal je het vandaan?

Waar haal je het vandaan?
Afdrukken
Hoofdcategorie: Boeken
Categorie: Boeken in het Nederlands verkrijgbaar
Mijn weg naar het esoterisch christendom

'Hans, waar haal je het vandaan?' Die vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden, omdat mijn inzichten het gevolg zijn van het groeiproces dat ik in dit leven doorliep. Het esoterisch christendom werd eeuwenlang in het geheim doorgegeven. Het was dan ook niet gemakkelijk om daarmee in verbinding te komen. Maar als ik terugkijk zie ik, hoe ik er stap voor stap en uiterst zorgvuldig naartoe geleid werd. Zo werden ondermeer de mystici en C.G. Jung onmisbare leermeesters voor mij. Later vond ik inspiratie in de Nag Hammadi-geschriften. Ook mijn helderziende ervaringen en belevenissen daarbij werden een sterke stimulans voor mijn zoektocht. Uiteindelijk ontdekte ik dat al deze stappen mij brachten bij het esoterisch christendom. Het werd een ontdekking die mij een diepe vreugde schonk, maar die mij ook de antwoorden gaf waarnaar ik al zolang op zoek was.

'In dit boek vertel ik u over die zoektocht ?n over de antwoorden die ik al doende vond.' ? Hans Stolp

Bron: http://www.hansstolp.nl/index.php/nl...je-het-vandaan

Het boek net uitgelezen.

Volgens de auteur kun je de Bijbelse spreuken pas begrijpen als je de vroegste duidingen kent. Veel uitspraken worden tegenwoordig heel anders geduid dan oorspronkelijk bedoeld. Al dan niet door de kerk vervormd. Het innerlijke christen zijn heeft niets te maken met kerk of dergelijke. En ook het woord inrijdeling en geheim wordt te beladen gezien zoals bleek in de vorige discussie over een ander boek van hem. Persoonlijk begrijp ik het steeds beter.

Immers het instituut kerk "vertaalde" de inhoudelijke dingen naar de eigen belangen en was niet gebaat bij de innerlijke inzichten die de mens kon op doen met de boodschappen die Jezus aanreikte. En zij vervolgden andersdenkenden. Dus wel logisch dat dingen op een gegeven moment in het geheim werden door gegeven. En ingewijden en geheime kennis doorgeven had te maken met de vervolging. Maar ook met geen energie gaan steken in "parels voor de zwijnen werpen". Bedoeld als wijsheid om niemand dingen op te willen dringen die niet aan komen. En een ieder zijn eigen tijd en weg te laten gaan in deze. De weg naar binnen vereist persoonlijke vrijheid en geen dwang of goedbedoelde adviezen. Bereidheid komt van binnen en niet van buiten. Ik zie toch veel terug van de inhoud wat ook hier verteld wordt. Zij het dan ontkleed buiten elk figuur of inhoud om.

Zoals ik het begrijp, hebben alle illusies en verschijningen een instrumentele functie ook die waarvan men zich op een gegeven moment van wilt bevrijden oftewel de ID inzien. Het veranderlijke van de instrumenten en allerhande illusies illustreert m.i. de ont_wikkeling van de mensheid van een groepsgebeuren via de individuele doorgeslagen egoistische mens tot het doorzien van deze op weg naar de zuivere en ontklede waarheid.

Het sluit wel aan op welke manier ik er naar kijk, maar ook hier wordt aangegeven. Zelf kijken en zelf onderzoeken en naast je neerleggen wat niet resoneert met wat aangereikt wordt. En dus niets klakkeloos aannemen wat niet zelf wordt ondervonden. De weg naar binnen ga je zelf.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2014, 22:09   #2
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Het sluit wel aan op welke manier ik er naar kijk, maar ook hier wordt aangegeven. Zelf kijken en zelf onderzoeken en naast je neerleggen wat niet resoneert met wat aangereikt wordt. En dus niets klakkeloos aannemen wat niet zelf wordt ondervonden. De weg naar binnen ga je zelf.
Hier sluit ik mij ook volkomen bij aan maar er wordt mij hier voortdurend op gewezen dat de weg naar binnen gaan, een ik-weg dus, ego-bevestigend is en dus in tegenstelling met waarheidvinding.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2014, 22:45   #3
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Hier sluit ik mij ook volkomen bij aan maar er wordt mij hier voortdurend op gewezen dat de weg naar binnen gaan, een ik-weg dus, ego-bevestigend is en dus in tegenstelling met waarheidvinding.
De weg naar binnen gaan ego bevestigend, dat begrijp ik even niet. Zelfonderzoek kan toch alleen maar van binnenuit plaatsvinden?
Oud 16 november 2014, 06:06   #4
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
http://youtu.be/RPhn9g6SEIU

Het is maar hoe je het bekijkt.
(hoort)
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2014, 07:14   #5
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht

(hoort)

Mooi liedje. Ik geniet wel van mijn eigen gezelschap in alle stilte en liefde. Die liefde die van ons allemaal is begint toch bij jezelf, anders projecteer je maar je eigen frustratie en Niet liefde op de zogenaamde anderen. Het eerste en belangrijkste wat je kinderen overal en nergens zou moeten aanreiken.
Oud 16 november 2014, 08:58   #6
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Mooi liedje. Ik geniet wel van mijn eigen gezelschap in alle stilte en liefde. Die liefde die van ons allemaal is begint toch bij jezelf, anders projecteer je maar je eigen frustratie en Niet liefde op de zogenaamde anderen. Het eerste en belangrijkste wat je kinderen overal en nergens zou moeten aanreiken.
De tekst van dit liedje hangt jaja bij mij op het toilet , al jaren, mensen die er gebruik van maken, lezen deze tekst en meteen wordt duidelijk voor mij, waar zij staan in dit leven,

De ??n, (niet ziener) ziet het als meest egoist?sche wat er is.
De ander, (ziener) is doordrongen van de werkelijke inhoud, niet egoist?sch , gevend.

Voor de rest opzich, totaal onwaar natuurlijk.

Enkel voor mij, mooie nonverbale graadmeters.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2014, 09:21   #7
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De tekst van dit liedje hangt jaja bij mij op het toilet , al jaren, mensen die er gebruik van maken, lezen deze tekst en meteen wordt duidelijk voor mij, waar zij staan in dit leven,

De ??n, (niet ziener) ziet het als meest egoist?sche wat er is.
De ander, (ziener) is doordrongen van de werkelijke inhoud, niet egoist?sch , gevend.

Voor de rest opzich, totaal onwaar natuurlijk.

Enkel voor mij, mooie nonverbale graadmeters.
Hahah slim gedaan. Heb je meteen gespreksstof. (of niet).

Wijziging aangebracht door Ulla op 16 november 2014 om 15:16.
Oud 16 november 2014, 13:24   #8
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:

(hoort)
Mooi; ik heb het bij mijn favorieten geplaatst.
Dank je.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2014, 11:11   #9
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

(hoort)
Heel mooi Moi.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 november 2014, 14:47   #10
Vivi
Vicaris

Standaard

Oh, lang geleden dat ik deze gehoord heb! Mooi nummer ja! :)
Vivi is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon