Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Advaita Vedanta > Leermeesters > Hans Laurentius

Hans Laurentius Na elf jaar satsangs gegeven te hebben is hij sinds april 2009 gestopt. Geeft alleen individuele sessies.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 januari 2018, 22:37   #331
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Het betreft de intentie maar is voor jou niet volledige definitie van gzoz, omdat het nog geen 'doorpakken' inhoudt, is dat wat je bedoeld?
Zo zou je dat kunnen stellen. Laurens wijst gewoonlijk op de intentie van het aanvangen, strak en zonder poespas geneuzel. Nowee en ik trachten meer het onmiddellijk tegenwoordig 'zijn onder de aandacht te brengen, en de directe conseqenties daarvan binnen de beleving van de veronderstelde werkelijkheid.
Merci voor de verklaring.
Zo kan ik er enigzins nog een touw aan vastknopen waarom ik al wel is schreef bij Laurens nog enige aansluiting te vinden omdat hij Byron Katie waardeert maar slechts als een opstapje naar het gedegen zelfonderzoek beschouwt.
Wat mij dan nog niet duidelijk is, want als hij schrijft...
Citaat:
"Het gedegen zelfonderzoek is, zoals zo vaak al omschreven, het onderzoek naar het waarheidsgehalte van de dingen zoals die als vaststaand in je kop circuleren".
Is dat exact hetzelfde als wat Byron Katie en Diederik Wolsak met hun methode aanreiken..
Wat jij en Looro / Turrio / Nowee er dan nog aanbreien is voor mij volstrekt onbegrijpelijk en dus overbodig, maar ik heb dan ook maar een laag IQ.

Ik zou het zo stellen: mensen met een hoog IQ, doen aan gzoz. Die kunnen jullie drie dan aanreikingen geven.
Niks mis mee met onderscheid in niveaus voor doorsnee mensen en hoog begaafden, Bhagwan / Osho was tenslotte ook niet voor iedereen. Hij was de goeroe van de rijken, de armen hadden al goeroe's genoeg zei hij.

Zo, uitgeklaard voor eens en altijd, dit is een forum voor hoogbegaafden en zeer spirituele mensen!
Ik trek me terug naar het lager niveau waar ik toe behoor - men moet zijn plaats kennen - en ga de 6-stappen van Diederik Wolsak doen.
Mijn doel is innerlijke vrede, vreugde en liefde en mijn levenslange gestoorde relaties met mijn moeder en vrouwen uit te zuiveren.
Wat het doel van gzoz'ers is (volgens Laurens een collectief tij van onbewustheid keren), daar breek ik mijn hoofd niet meer over vanaf nu.

Om af te sluiten een citaat uit een interview met Diederik Wolsak...
Citaat:
Nooit de verkeerde partner
Een deelnemer zegt: "Wat als bijvoorbeeld iemand in een supermarkt drie keer met zijn karretje tegen mij aanrijdt? Is het dan niet goed om mijn boosheid te uiten?" Diederik: "Wat ik doe als zoiets gebeurt, is eerst naar binnen gaan en mij afvragen: wat zegt dit over mij? In dit geval: dat ik mijzelf niet zoveel waard vind. Zou iemand drie keer met z'n karretje tegen koningin Beatrix aanrijden? En als ik boos word, dan heb ik een besluit over mijzelf genomen. Als ik geen liefde, vreugde en vrede voel, dan geloof ik iets over mijzelf wat niet waar is, wat de liefde blokkeert. Verlicht zijn is wat ik ben."

De meeste vragen en worstelingen van de deelnemers gaan over relaties. Diederik zegt hierover: "Volgens de Cursus vindt genezing alleen plaats binnen relaties. Waarom ben je met iemand samen? Jullie zijn samen, omdat jullie beiden dezelfde overtuigingen hebben over jezelf. Je hebt nooit de verkeerde partner, als je tenminste besluit om op zoek te gaan naar je overtuigingen en je daarvan te bevrijden. Dit betekent niet dat je altijd samen moet blijven."
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2018, 23:56   #332
katerie
Voormalig lid

Standaard

Toevallige ontdekking..
Citaat:
...
Ha! Een gzoz hiëroglief vertaling als bij toeval!
de sprong naar 'de absolute liefde in God' (Byron Katie) en 'doorpakken tot...' in het gzoz staan voor hetzelfde.
Dat maakt het weer iets duidelijker.
Oud 20 januari 2018, 07:09   #333
Guido
Vicaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ;102086
Het gedegen zelfonderzoek is, zoals zo vaak al omschreven, het onderzoek naar het waarheidsgehalte van de dingen zoals die als vaststaand in je kop circuleren.

Citaat:
Is dat exact hetzelfde als wat Byron Katie en Diederik Wolsak met hun methode aanreiken..
Wat jij en Looro / Turrio / Nowee er dan nog aanbreien is voor mij volstrekt onbegrijpelijk
De aanreikingen uit gedegen zelfonderzoek geven geen subjectieve houvast, dat 'kan irritatie oproepen. Die irritatie is het werkveld van doorpakken op gedegen zelfonderzoek.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2018, 12:10   #334
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
De aanreikingen uit gedegen zelfonderzoek geven geen subjectieve houvast, dat 'kan irritatie oproepen.
Volgens mij is de irritatie van de spirituele zoeker dat er niets gevonden kan worden.
Forumlid Dorje treedt mij in het laatste alvast bij.
Zie...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Het volstaat te beseffen dat ik/jij nooit iets kan vinden.

Hoe hard de filmfiguur ook het scherm probeert te vinden, al reist hij/zij heel de wereld rond op het scherm, nooit zal hij/zij het scherm zelf vinden.

Zelfs al transformeert de filmfiguur zich tot super-figuur die hoog kan vliegen, zo hoog dat hij/zij alles vanuit een heel ander perspectief kan zien, zelfs dan geraakt hij/zij niet uit het scherm en zal hij/zij het scherm nooit zien.
Oud 23 januari 2018, 08:20   #335
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Zolang er denken is, is er bevrijding, ander begin.
Mijn eurocentje is voorbije nacht gevallen.
Voor jou is de 'Jnana' weg het meest toegankelijk, voor mij Karma Yoga. Zie mijn los bericht (link).
Waar jij denken als bevrijdingsweg ziet, is mijn weg mindfullness met een minimum aan denken. Via denken kom ik niet tot bevrijding.

Van in de beginne toen ik op dit forum aankwam dacht ik dat Laurens een atoomfysicus moest zijn vanwege zijn 'wiskundige' uiteenzettingen. Ben / Guido is van hetzelfde caliber, zo niet meer. En jij door je bijbelstudie en Friedrich Weinreb lectuur aankunnend bent ook zo'n 'wiskundige' taal knobbel die weliswaar eerst een hoop aanwijzingen van Laurens en Ben / Guido nodig had om je hun gzoz denkwijze eigen te maken.
Ik noemde het eerst intellectueel, mentaal gedoe van de bovenste plank, maar het moet dus de Jnana weg zijn.
Oud 29 januari 2018, 03:28   #336
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Citaat:
@Miha:... het verschil tussen ons de levenden en de zelfverklaarde afgeronde goz'ers zombie's. Wij blijven onderzoeken. Elke dag opnieuw: 'is wat ik nu denk waar?'.
Daarom zijn wij nog steeds hier, inspirerende mensen die er naar kijken...
Ik citeerde gisteren iets in een ander topic (zie los bericht link) van Boedhisten waaruit dit
Citaat:
...
Omdat het bestaan ongedeeld is, is de waarheid hier recht voor ons, maar we moeten leren hoe het te zien – erin ontwaken – en geworteld leven in dit dagelijks ontwaken.
Geworteld leven in dit dagelijks ontwaken, elke dag opnieuw 'is wat ik nu denk waar?', ons geen blazen wijsmakend dat we afgerond zijn of aangekomen.
Elke dag mediterend, mindfull. Wij zijn de waarachtige toegewijde inspirerende mensen op dit forum inderdaad.
Laurens en zijn twee medewerkers zijn de salon geleerden, de theoretici.
Oud 29 januari 2018, 11:23   #337
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:

Geworteld leven in dit dagelijks ontwaken, elke dag opnieuw.
Dit is mooi Katerie.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2018, 18:53   #338
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Dat is het masker, het lot van de persoon. Je hoeft niet op de dood te wachten om dit masker af te leggen. Zolang er denken is, is er bevrijding, ander begin. Iedereen zal zweren bij het masker van de persoon. Het vergt moed en inzet om gedegen zelfonderzoek te doen.
Als je eraan begint en doorgaat kun/wil je niet meer terug.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2018, 19:13   #339
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Als je eraan begint en doorgaat kun je niet meer terug.
Zo is dat, dan is het een kwestie van doorpakken!
'Zolang er denken is, is er bevrijding, ander begin' schrijft professor pastoor Lo T. Nowee, dus we moeten diep gaan denken, maar dan wel zonder hoofd zoals Looro / Turrio / Nowee aanwijst...
Citaat:
--- oooo ---

"Onthoofd jezelf!.. Laat je hele lichaam opgaan in het Zien: wordt het zien, zien, zien!"
-o- Rumi -o-

--- oooo ---
want anders stelt het denken zichzelf in de plaats van 'Ik Ben'...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Het denken is zichzelf in de plaats stellen van 'Ik Ben'.
De Wijze is daar waar gedacht wordt dat ik mijn hoofd zie, ik mijn centrum zie. Onthoofd de 'ik'-gedachte en er is Zien. Het zien is de Wijze, is non-duaal, is waarom waarheid Waarheid is.
...
Zo simpel als bonjour heel dat gedegen zelfonderzoek!
Voilà, afhakken dat hoofd!

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon