Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Lang leve de lol

Lang leve de lol Tijdelijk forum voor degenen die niet aan zelfonderzoek wensen te doen. Dit onderdeel kan worden verwijderd.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 juni 2011, 09:10   #31
glans
Voormalig lid

glans's schermafbeelding

Standaard

Hoi Henk,

Het is ook mijn ervaring dat er een wisselwerking is tussen de honden en mij.
Precies vanwege de karakter eigenschappen/natuurlijke aard van de Newfoundlander merkte ik inderdaad op dat deze doorgaans niet de problemen geven zoals honden in het tweede filmpje laten zien.
Nu ben ik wel benieuwd hoe jullie haar duidelijkheid hebben gegeven over de plaats in de roedel.
Heb je hiervan een voorbeeld(en)?
Verder denk ik ook dat honden niet bezig zijn met het verleden.
Ik zie wel dat (positieve/negatieve) indrukken in hun jonge leven het gedrag/reacties in het nu kunnen bepalen.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juni 2011, 10:12   #32
Bigbear
Actuaris

Bigbear's schermafbeelding

Standaard

Hai Glans,

Drie voorbeelden die me zo te binnen schieten. Het eerste is dat als ik de hond uitgelaten had (waarbij de hond altijd probeerde voorop te lopen (was al een signaal)), liet ik de hond altijd eerst binnen zodat ik de deur dan gelijk dicht kon doen. Voor mij een praktische overweging, voor de hond een signaal, ik ben de leider.

Het tweede was ruimte innemen. Een newfy is geen kleine hond en als de hond in de kamer ligt b.v op weg naar de keuken, waren wij geneigd om daar omheen te lopen. Door de hondentrainster werd ons aangeraden om altijd de kortste weg te nemen en als een hond dan in de weg ligt, liep je daar "doorheen". Nu valt dat niet mee met een Newfy, maar dit werkte absoluut. Even geduld totdat de hond was opgestaan en uit de weg ging. Hierdoor werd de ruimte door de leider van de roedel geclaimd.

Als derde kregen we de tip om de hond een dag lang te negeren. Hierdoor zou het dominante gedrag onmiddelijk gaan veranderen. En dat is precies wat er gebeurde, vanaf dt moment was er overgave en is ze nooit meer dominant geweest.

Liefs, Henk
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juni 2011, 10:29   #33
glans
Voormalig lid

glans's schermafbeelding

Standaard

Hoi Henk,

Herkenbaar deze voorbeelden.

Aangezien ik geen pit-bull ben ga ik nu niet zeggen:
Het zegt veel over de hond (karakter/natuurlijke aanleg) als dit in ??n dag en eenmalig al voor elkaar is.
Ook deze aanpak/benadering valt volgens jouw redenering onder het kopje straffen/belonen.

Dat ga ik allemaal niet zeggen, het is al eerder uitgebreid genoemd dacht ik

Fijne dag
glans is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon