Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Lang leve de lol

Lang leve de lol Tijdelijk forum voor degenen die niet aan zelfonderzoek wensen te doen. Dit onderdeel kan worden verwijderd.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 januari 2013, 15:08   #1
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard Kumare

Over oplichting en verlichting. Vanavond op tv.

Vikram, een Amerikaanse filmmaker van Indiase afkomst, is verbaasd over het succes dat het Oosterse geloof heeft in de Westerse wereld. Hij is van kinds af aan ge?ntrigeerd door geloof en spiritualiteit en hoe ver mensen gaan op zoek naar het 'hogere'. Maar hij was ook altijd erg sceptisch, met name over de zogenaamde verlichte goeroes. Is er echt iets hogers of worden mensen voor de gek gehouden? Zelf heeft hij juist afstand genomen van het hindi-geloof en wil onderzoeken of het geloof niet gewoon een grote illusie is. Hij besluit daarom als experiment zelf goeroe te worden: hij noemt zich Kumar? en gaat zich kleden als een goeroe, met rood gewaad en baard, neemt een Indiaas accent aan en leert wat yoga- en meditatietechnieken. Sneller dan hij had kunnen bedenken heeft hij een groep trouwe volgers. Hij verzint mantra's als 'Be all that you can be' en alles wat hij doet wordt voor waar aangenomen. Met zijn indringende ogen en vriendelijke glimlach blijft hij altijd even aardig en sympathiek en zijn volgelingen geloven heilig in hem. Maar hoe meer ze hem nodig hebben bij al hun levensvragen en hoe dieper zijn volgelingen ingaan op de voor hen spirituele ervaringen, des te groter wordt Vikrams gewetensnood. Hoe redt hij zich hier uit?

http://www.tvgids.nl/programma/13774...c%3A_Kumar%E9/
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2013, 21:06   #2
Rennie
Singularis

Standaard

Bedankt voor de notificatie.

Al is het erg laat op nederland 2, pas om 23.00 uur zie ik, ga ik proberen te kijken.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2013, 21:18   #3
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Het is een uitzending in de serie Holland Doc.
Die zijn meestal ook nog wel op uitzending Gemist te kijken, later.
Oud 10 januari 2013, 08:40   #4
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Was echt een geweldige documentaire, vond ik!
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2013, 09:28   #5
glans
Voormalig lid

glans's schermafbeelding

Standaard

ik vond het best bizar eigenlijk...
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2013, 09:39   #6
Rennie
Singularis

Standaard

Als het om 'feel good' gaat ben je altijd beter met je zelfguru af. En natuurlijk hebben degenen op het spirituele vlak doorgaans de meeste schade in het leven opgelopen en uit onzekerheid zo iemand als in de film als een personal coach nodig.

Wanneer iemand, zoals hier, het beste in je naar boven haald wordt hij/zij tamelijk geliefd bevonden. Soms ook treed men 'n afgescheiden groep van gelijkgestemden toe, en daarmee uit de samenleving, wanneer men teleurgesteld is in het maatschappelijk leven.

Uiteraard heeft dit alles in de film niets met 'weten wat je bent' te maken.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2013, 07:35   #7
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Wat maakt deze documentaire nu zo interessant?

Deze man gaat bewust het guru avontuur aan. Hoeveel selfmade guru's zouden er zijn die wat minder bewust in een dergelijk avontuur terecht komen?

Er zijn blijkbaar nogal wat gelukzoekers die bij het juiste aanbod bereid zijn om iemand als guru te accepteren en volgeling te worden.

Ik vond ook het eind interessant, als hij tot de onthulling over wil gaan, maar dat blijkbaar toch lastiger blijkt te zijn dan bedacht. Daar zit het stuk in van mensen niet teleur te willen stellen. Hij heeft niet de intentie om mensen gedesillusioneerd te laten vertrekken met de boodschap dat ze gefopt zijn. Dat wat er gebeurt is heeft voort de volgelingen betekenis en die wil hij hen niet afnemen. Wat niet helemaal helder wordt, maar wat ik me voor kan stellen, is dat de guru zelf ook afhankelijk kan worden van de verworven guru-status. Hoe vaak zal dit voorkomen, dat het spel serieus wordt, dermate serieus dat er geen weg terug meer te vinden is?
Oud 12 januari 2013, 08:34   #8
moi
Voormalig lid

Standaard

Zelf heb ik de documentaire nog niet bekeken, kan me er alleen al wat bij voorstellen dat het om de volgende feiten gaat zoals al jaren geleden is verfilmd in onderstaande film, destijds had deze film al een diepe indruk iig bij mij achtergelaten.

http://youtu.be/FoCgROXHE8o
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2013, 11:57   #9
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Moest een beetje aan "Steve Martin / Leap of Faith" denken.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2013, 13:08   #10
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Ik had het zo begrepen, Rob, dat zijn eigen afhankelijkheid van de guru-status ook een van de redenen was waarom het zo moeilijk was voor hem om de waarheid te vertellen. Hij vertelde op een gegeven moment dat hij zelf ook dat blauwe licht ging zien. Hij verwoordde die afhankelijkheid niet specifiek maar voor mij scheen het er wel doorheen.

Als guru vond ik hem trouwens niet zo bijzonder, inhoudelijk dan. Maar de mensen wilden er van alles in zien, terwijl ze het allemaal zelf hadden, en dat was ook de kern.

Volgens mij was de advocate de enige die het ?cht begrepen had. Zij zei op het laatst, na de onthulling, dat het precies klopte zo, haar reactie vond ik de mooiste.
Maria is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon