Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Lang leve de lol

Lang leve de lol Tijdelijk forum voor degenen die niet aan zelfonderzoek wensen te doen. Dit onderdeel kan worden verwijderd.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 januari 2013, 22:17   #21
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Hoe bedoel je dat?
Zo lang je niet weet 'wat' je bent, praat je hypothese.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2013, 22:31   #22
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boinkieval Bekijk bericht
Zou het werkelijk onmogelijk zijn dat iemand zijn "schade" zo weg stopt(in bv ratio) dat er zelfs geen ruimte is voor het spirituele?
Zou het onmogelijk zijn dat iemand die zich met spiritualiteit bezig houd minder schade heeft opgelopen dan de "nuchtere rationele" mens?

Naast dingen die er niet zijn kan een mens ook dingen die er wel zijn weg verzinnen dacht ik zo.

Elke innerlijk zoektocht komt naar mijn mening voort vanuit "schade"
We zoeken onze onbeschadigde ik, maar verzinnen dat we al heel zijn, maar willen groeien, sommigen noemen dat verlichting.
In de eerste twee zinnen zit een dubbele ontkenning waar ik niet mee uit de voeten kan. Uit de derde lees ik ontkenning, hetgeen natuurlijk kan bestaan.

Ik vind het mooi gezegd dat 'we zoeken ons onbeschadigd ik' oftewel onze heelheid, het blijft niettemin gelukkig de aanleiding om ?berhaupt te gaan zoeken. Verlichting is je ware aard kennen en heeft niets uitstaande met persoonlijke groei.
Oud 12 januari 2013, 23:00   #23
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Zolang je je dat niet 'eigen' gemaakt hebt.

Goed beschouwd ben je ook dat wat je niet bent.
Omdat uiteindelijk alles een en dezelfde wezenlijke energie is.
Ook dat wat in duale zin als onwezenlijk beschouwd wordt.

Dat verschil hebben we alleen maar nodig, omdat wij in de verschillen geloven en zo de illusie in stand houden van het onderscheid van de vorm en in de inhoud. In die zin heeft Guy wel degelijk een punt.

Het panorama zicht mag hier niet getoond worden omdat dan de vorm verstoord wordt en zich niets meer eigen gemaakt hoeft te worden.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2013, 02:13   #24
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Goed beschouwd ben je ook dat wat je niet bent.
Omdat uiteindelijk alles een en dezelfde wezenlijke energie is.
Ook dat wat in duale zin als onwezenlijk beschouwd wordt.

Dat verschil hebben we alleen maar nodig, omdat wij in de verschillen geloven en zo de illusie in stand houden van het onderscheid van de vorm en in de inhoud. In die zin heeft Guy wel degelijk een punt.

Het panorama zicht mag hier niet getoond worden omdat dan de vorm verstoord wordt en zich niets meer eigen gemaakt hoeft te worden.
Hoe vaak heb ik al niet uitgelegd dat je op datgene wat je bent zo'n lading hebt gelegd dat je het zicht daarop volledig bent verloren. Het is die lading waarmee je hier doorgaans zit te stoethaspelen. Het is ook die lading waarop de guru in het filmpje inspeelt en waarmee die in staat is goede sier te maken. Het is die lading die het mogelijk maakt om overal in te stinken en in welke valkuil je blijft tuimelen zolang je niet weet wat je bent.

Je moet jezelf als het ware ontdoen van je onware zelf en ook al ben je theoretisch eveneens je onware zelf het zicht op wat je werkelijk bent ontbreekt je omdat op het onware je focus ligt. Je hebt dan ook niet het flauwste benul waar die guru in het filmpje mee bezig is, hij is net als jij alleen maar aan het stoethaspelen met verschijnselen.

Ik kan het tot in het oneindige blijven herhalen, we blijven hier maar theoretiseren zonder ooit dat nodige diepgaand onderzoek naar je ware aard te doen. Ik vrees dat we over dertig jaar, als het forum dan nog bestaat, nog steeds over verschijnselen zitten te kakelen.
Oud 13 januari 2013, 08:46   #25
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Die behoefte aan waardering zal deels evolutionair zijn. Grotere kans om te overleven als anderen je waarderen.
Zou kunnen, maar ik vind het een wat algemene verklaring. Ik zie eerder een link met opvoeding en de mate waarin iemand in de eerste fase van het leven geborgenheid, veiligheid, als vormen van waardering heeft gekend.

Waardering is niet goed of fout. Het is een inter-mensenlijk gebeuren net als afkeuring. Als het goed is ben je van waardering niet afhankelijk en van afkeuring niet uit het lood geslagen. Het is die afhankelijkheid die maakt dat mensen in een kramp belanden en het leven in het teken komt te staan van waardering van buitenaf. Dan kan het leven pijnlijk worden, als dat waar iemand van afhankelijk is wegvalt.

Dat het leven pijnlijk is, is overigens vooral een aanleiding om te komen tot de wat meer wezenlijke vragen des levens. Zoals de Renoir-vraag (of liever de Ramana / Nisargadatta-vraag) wat (of wie) ben ik.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2013, 09:30   #26
Esradha
Mandataris

Esradha's schermafbeelding

Standaard

Een keer afgewezen worden, hoeft je niet uit het lood te slaan.
Een keer gewaardeerd worden, hoeft je niet naast je schoenen te laten lopen.
Maar als een grote massa jou helemaal geweldig vindt, het zou mij niet verbazen als iedereen daar vroeg of laat door be?nvloed wordt.
Als alle mensen je een klootzak vinden en niemand je nog waardeert, lijkt het mij ook dat iedereen daar wel door be?nvloed gaat worden.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2013, 09:34   #27
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe vaak heb ik al niet uitgelegd dat je op datgene wat je bent zo'n lading hebt gelegd dat je het zicht daarop volledig bent verloren. Het is die lading waarmee je hier doorgaans zit te stoethaspelen. Het is ook die lading waarop de guru in het filmpje inspeelt en waarmee die in staat is goede sier te maken. Het is die lading die het mogelijk maakt om overal in te stinken en in welke valkuil je blijft tuimelen zolang je niet weet wat je bent.

Je moet jezelf als het ware ontdoen van je onware zelf en ook al ben je theoretisch eveneens je onware zelf het zicht op wat je werkelijk bent ontbreekt je omdat op het onware je focus ligt. Je hebt dan ook niet het flauwste benul waar die guru in het filmpje mee bezig is, hij is net als jij alleen maar aan het stoethaspelen met verschijnselen.

Ik kan het tot in het oneindige blijven herhalen, we blijven hier maar theoretiseren zonder ooit dat nodige diepgaand onderzoek naar je ware aard te doen. Ik vrees dat we over dertig jaar, als het forum dan nog bestaat, nog steeds over verschijnselen zitten te kakelen.
De enige die hier ergens lading op legt ben jij zelf.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2013, 10:02   #28
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
De enige die hier ergens lading op legt ben jij zelf.
Is het zo dat je je door mijn tekst van de lading in persoon aangesproken voelt en dit je manier om het van je af te gooien ? Dan heb je de 'gegriefde' persoon te pakken, het voorwerp van je gedegen zelfonderzoek.

Maar die kans zul je wel weer laten liggen, je zult ontkennen gegriefd te zijn.

Alsmaar hetzelfde uitleggen wat niet begrepen wil worden heeft geen zin.
Ik heb het nut van het forum in het kader dat er aan degelijk zelfonderzoek zal worden gedaan dan ook al wel zo onderhand opgegeven.

We praten maar zo'n beetje over alles om ons een 'mening' te kunnen vormen.

Anderzijds loopt het hier leeg, want anders dan bij de guru uit het filmpje zul je door mij niet vanwege de schoonheid van je lading gepaaid worden. Die lading moet je kwijt.
Oud 13 januari 2013, 11:18   #29
Guy
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Zo lang je niet weet 'wat' je bent, praat je hypothese.
Ik praat vanuit ervaring. Op basis daarvan concludeer ik dat er enkel verschil is tussen geloven en weten als jij gelooft dat dat verschil er is.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2013, 11:44   #30
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Ik praat vanuit ervaring. Op basis daarvan concludeer ik dat er enkel verschil is tussen geloven en weten als jij gelooft dat dat verschil er is.
Overal is verschil dat maakt de waarneming mogelijk, weten wat je bent sluit het zien van verschil niet uit. Of je dat wat je ziet ( i.c. verschil) gelooft of niet doet helemaal niets ter zake. Uiteindelijk is alles zinsbegoocheling en niet waar en dus feitelijk gebaseerd op geloof.
Dat gezegd hebbende kunnen we het geloof welvoeglijk buiten beschouwing laten. Wanneer ik stel dat hetgeen in de film gaande is niets te maken heeft met weten wat je bent is dat een uitspraak vanuit dat weten wat ik ben.

Je accepteert dat niet en stelt dat het weten wat ik ben een geloof is.
So be it. Ervaringsgewijs kan dat kloppen maar ook hier begoochelen de zinnen je en kan je dat parten spelen. Het is verder niet boeiend zoiets uit te diepen.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon