Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Lang leve de lol

Lang leve de lol Tijdelijk forum voor degenen die niet aan zelfonderzoek wensen te doen. Dit onderdeel kan worden verwijderd.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 december 2014, 17:39   #1
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard whatever happens, what does it matter.

Onderstaande las ik net op facebook.

Citaat:
What is the final effect of Self-realization, of enlightenment? ⎯whatever happens, what does it matter. The intellect will say, "How can you tell me nothing matters? Of course it matters!" To the intellect everything matters. So "nothing matters" is the conclusion, the answer, the feeling that comes FROM THE HEART.
When the answer finally comes from the heart ⎯ nothing that happens really matters ⎯ what is the meaning of this? The significance is that whatever the ego perceives as happening ⎯ and that it matters ⎯ is really an illusion.
So only after the total final understanding is it that NOTHING HAPPENS. And if nothing happens what can matter? To "whom"? So you go back to the first line of the saying by Ramana Maharshi as the final truth ⎯ "There is no creation, there is no dissolution." If there is no creation, to "whom" can anything matter?
When the ego is demolished and the total, final understanding happens, then the real feeling comes up ⎯ what does anything that appears, matter? Because whatever appears is just that, only an appearance! What does an appearance matter? What does it matter? What is "it"? The "it" is an appearance. Nothing really happens. Nothing is created. The ultimate understanding is: it really doesn't matter.

- Ramesh S. Balsekar, ?Confusion No More? ?2003

https://www.facebook.com/advaitafellowship?fref=nf
Inderdaad, wat maakt het uit wat er gebeurt.
Voor het intellect maakt het veel uit, zie onze vriend forumlid Juul als schoolvoorbeeld maar. Zelfs het idee van gevulde kalkoen brengt hem niet op ander gedachten. Hij raast maar verder over sociale innovatie en monetaire reset in topics van hem als Protagonisme vs antagonisme.

"When the answer finally comes from the heart ⎯ nothing that happens really matters"... lastig om te verstaan voor zeer velen, want meteen verward met onverschilligheid.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 25 december 2014, 08:46   #2
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Onderstaande las ik net op facebook.

Inderdaad, wat maakt het uit wat er gebeurt.
Voor het intellect maakt het veel uit, zie onze vriend forumlid Juul als schoolvoorbeeld maar. Zelfs het idee van gevulde kalkoen brengt hem niet op ander gedachten. Hij raast maar verder over sociale innovatie en monetaire reset in topics van hem als Protagonisme vs antagonisme.

"When the answer finally comes from the heart ⎯ nothing that happens really matters"... lastig om te verstaan voor zeer velen, want meteen verward met onverschilligheid.
Ik zou het herschrijven met: nothing that happens in our realistic world really matters; het is ons hart dat ons naar die andere, echte of diepere wereld leidt, waar wij als het ware door ons verstand buiten gewipt zijn.
Of we kunnen ook zeggen dat het ons willen, een verstandelijke eigenschap, is dat ons afscheidt van het eeuwige nu.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 december 2014, 16:06   #3
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik zou het herschrijven met...
Ik denk dat jij een denkfout maakt met het te herschrijven, maar het maakt niet uit of je het doet of niet.
Oud 26 december 2014, 10:32   #4
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Ik denk dat jij een denkfout maakt met het te herschrijven, maar het maakt niet uit of je het doet of niet.
Ik denk niet dat het een denkfout is omdat het eerder er bij geschreven is uit een diep doordrongen gevoel van ZIJN, welk ZIJN ik onmogelijk als iets statisch maar eerder als iets enorm levend en dus evoluerend voel. Jouw definitie gaat voor mij daarom helemaal op voor onze bekrompen droomwereld waar als wat wij voor 'what happens' nemen enkel droom is en blijft en geen enkele echte waarde heeft.
Oud 26 december 2014, 19:25   #5
Puppetji
Voormalig lid

Standaard Confusion No More

@marie: ten eerste het is niet mijn definitie.
Het is een citaat uit een boek met de veelzeggende titel "Confusion No More" van Ramesh Balsekar wat de laatste dagen op facebook geplaatst is door het advaita fellowship dat ik volg.
Toevallig heb ik dat boek van R. Balsekar als eerste gelezen 10 jaar geleden in India toen ik voor het eerst bij Ramesh Balsekar thuis aankwam in Mumbay zonder voorheen ooit iets van hem of advaita gehoord te hebben.
Ik ga je het boek niet aanraden, wel antwoord ik nog verder met een citaat van wat Maria je in in een ander topic schreef, omdat ik vind dat het aansluit bij je herschrijven hier van de oorspronkelijke tekst uit het boek.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
@marie: jij wil er maar van alles uit halen, je hebt er een doel mee, je wilt opgaan in het zijn, al dat soort dingen, en precies dat belemmert je volgens mij. Er valt niks te halen, niks te bereiken, je komt er niet beter uit dan je was. Waarheid IS.
Oud 26 december 2014, 21:16   #6
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
@marie: ten eerste het is niet mijn definitie.
Het is een citaat uit een boek met de veelzeggende titel "Confusion No More" van Ramesh Balsekar wat de laatste dagen op facebook geplaatst is door het advaita fellowship dat ik volg.
Toevallig heb ik dat boek van R. Balsekar als eerste gelezen 10 jaar geleden in India toen ik voor het eerst bij Ramesh Balsekar thuis aankwam in Mumbay zonder voorheen ooit iets van hem of advaita gehoord te hebben.
Ik ga je het boek niet aanraden, wel antwoord ik nog verder met een citaat van wat Maria je in in een ander topic schreef, omdat ik vind dat het aansluit bij je herschrijven hier van de oorspronkelijke tekst uit het boek.
ZIJN is en al de rest wat Maria zei klopt niet.
Oud 27 december 2014, 11:39   #7
omno
Vicaris

omno's schermafbeelding

Standaard

Het is onze verwarring die zichzelf ondergraaft en ons niet naar die andere,
echte of diepere wereld leidt, waar wij als het ware nooit buiten gewipt zijn.
omno is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2014, 12:12   #8
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omno Bekijk bericht
Iedere wereld verschijnt in Zijn. En dat is wat je bent.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2014, 12:12   #9
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omno Bekijk bericht
Inderdaad, mooi gezien.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon