Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Lang leve de lol

Lang leve de lol Tijdelijk forum voor degenen die niet aan zelfonderzoek wensen te doen. Dit onderdeel kan worden verwijderd.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 juni 2011, 16:06   #11
Nathan
Voormalig lid

Nathan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
yep, precies dat wat de ellende veroorzaakt

Denk je dat iemand een gevangenis in stoppen helpt?

Liefs, Henk
Geld maakt niet gelukkig maar is wel makkelijk.

Iemand in de gevangenis stoppen? Tja, een tijger laat je ook niet loslopen in je dorp. Misschien niet leuk voor het dier maar wel een stuk beter voor het dorp.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juni 2011, 16:12   #12
Bigbear
Actuaris

Bigbear's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Geld maakt niet gelukkig maar is wel makkelijk.

Iemand in de gevangenis stoppen? Tja, een tijger laat je ook niet loslopen in je dorp. Misschien niet leuk voor het dier maar wel een stuk beter voor het dorp.
Het dorp niet in de buurt van Tijgers neerzetten?
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juni 2011, 17:08   #13
Nathan
Voormalig lid

Nathan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het dorp niet in de buurt van Tijgers neerzetten?
Zeker, een eerlijke optie maar soms zoeken tijgers je op en keren terug wanneer ze mensenbloed hebben geproefd.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juni 2011, 17:23   #14
Bigbear
Actuaris

Bigbear's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Zeker, een eerlijke optie maar soms zoeken tijgers je op en keren terug wanneer ze mensenbloed hebben geproefd.
Je zou het de natuur kunnen noemen
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juni 2011, 17:28   #15
Rennie
Singularis

Standaard

Ik sluit me volledig aan bij de zienswijze van Glans zodat ik weinig moeite bleek te hebben bij het zien van deze beelden.

Ik heb dan ook niet de neiging om een hond mens-gelijkwaardig te behandelen. Niet dat ik van mening ben dat een dier minder is maar ze hebben een geheel andere natuur en ook onderling verschillen ze, net als de mens overigens, van karakter. Het vraagt om een benadering die zowel uitgaat van de aard van de hond als z'n karakter en dat doet Millan op zo'n respectvolle wijze dat ik daar vol lof over ben.

Nou is het natuurlijk wel zo dat Millan er van uitgaat dat de hond zich ondergeschikt dient te gedragen aan de mens en dat de mens dus altijd de roedelleider is en niet de hond. Het is deze opvatting die veel tegenstand ontmoet bij degenen die de hond als gelijkwaardig zien.

Anderzijds zie je steeds dat wanneer de hond is toegestaan roedelleider te zijn deze hond gedrag gaat vertonen dat de mens vervolgens niet meer kan hanteren of accepteren. De hond die zich tegen z'n natuur als leider moet opwerpen, omdat z'n roedel waartoe hij de mens rekent zich als ondergeschikt toont, is ook vaak met die rol niet eens gelukkig.

Dus zie ik een dusdanig behandeling niet als straffen maar een manier om de hond uit zijn fixatie te halen, die bovendien past bij een natuurlijke wijze van corrigeren die honden onderling ook toepassen. Een fixatie is hier alleen maar te veranderen door de state of mind te verstoren en als een geluidje dan niet helpt moet een aanraking dat doen. Het achterlangs kickje, zoals hij doet is daarvoor uitermate geschikt, het is niet persoonlijk.

Wat betreft het in de gevangenis stoppen heb ik ook een mening. Als met elkaar is afgesproken dat het elkaar afhandig maken van materie niet is toegestaan op straffe van iets, dan is het toch vanzelfsprekend dat die straf dan ook volgt op de gemaakte overtreding. Het gaat er dan niet over of het helpt maar moet worden gezien als een maatschappelijke correctie en preventie en geen rancuneuze geste van het gezag.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2011, 13:57   #16
Madelief
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
@Glans. Wat mij verdrietig maakt is de manier waarop het wordt gedaan. Voor mij (is mijn invulling) gebeurt het zo dat het vrijwel (onzichtbaar) voor de kijker wordt uitgevoerd. Als hij het uit zo leggen waarvoor dit soms nodig is (zoals jij doet mij jou uitleg), zou ik het misschien beter begrijpen. Dat doe ik echter nog steeds niet. Ik blijf erin geloven dat geweld niet nodig is. Belonen en straffen is voor mij een methode die al jaren laat zien dat het ellende veroorzaakt. En dat geldt voor zowel mensen als dieren.

@Nathan. Elke "Guru" kan je dingen leren, zoals ook elk boek of film of ervaring dat kan doen. Het blijft echter mijn verantwoordelijkheid om dit te zien in de manier waarop ik het in de praktijk wil brengen, ik heb er dus geen probleem mee.

Liefs, Henk
Volgens mij legt Cesar dat ook met de regelmaat van de klok uit aan de clienten die zijn hulp inroepen. Tenminste dat is wat ik zie wanneer ik kijk naar de uitzendingen.

De situatie met de/een hond is al behoorlijk uit de hand gelopen bij mensen die de hulp inroepen van Cesar, een volgend station zou in (veel) gevallen waarschijnlijk een dodelijke injectie zijn. Nu ik weet wel waar ik dan de voorkeur aan geef als de mogelijkheid daar is.
Madelief is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2011, 08:55   #17
glans
Voormalig lid

glans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@Glans. Wat mij verdrietig maakt is de manier waarop het wordt gedaan. Voor mij (is mijn invulling) gebeurt het zo dat het vrijwel (onzichtbaar) voor de kijker wordt uitgevoerd. Als hij het uit zo leggen waarvoor dit soms nodig is (zoals jij doet mij jou uitleg), zou ik het misschien beter begrijpen. Dat doe ik echter nog steeds niet. Ik blijf erin geloven dat geweld niet nodig is. Belonen en straffen is voor mij een methode die al jaren laat zien dat het ellende veroorzaakt. En dat geldt voor zowel mensen als dieren.

@Nathan. Elke "Guru" kan je dingen leren, zoals ook elk boek of film of ervaring dat kan doen. Het blijft echter mijn verantwoordelijkheid om dit te zien in de manier waarop ik het in de praktijk wil brengen, ik heb er dus geen probleem mee.

Liefs, Henk
[COLOR=#336699][FONT=Verdana]Hoi Henk,[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#336699][FONT=Verdana]Je zegt het misschien wel heel goed jij ziet straffen (en veel anderen met jou vermoed ik).[/FONT][/COLOR]
Een liefkozend likje en een grom/grauw neemt een hond in het moment. Hij heeft hier geen mening (goed/fout) over.
[COLOR=#336699][FONT=Verdana]Als we naar de natuur kijken en we zien alleen de vredige kant, kijken we dan wel goed?[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#336699][FONT=Verdana]Als wij dieren willen opnemen in ons leven, dan mogen we niet verwachten dat ze onze (geweldloze) taal begrijpen. Al die keren dat het goed gaat is misschien eerder te danken aan de slimheid/aanpassingsvermogen van de hond hierin dan aan verstandig handelen van de mens.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#336699][FONT=Verdana]Om samen te kunnen leven zullen wij hun taal dienen te spreken. Dit is vooral lichaamstaal. Ze verstaan dit per direct. Geen woorden bij nodig.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#336699][FONT=Verdana]Een hond (en zijn baas) is het meest gebaat bij duidelijkheid.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#336699][FONT=Verdana]Je kunt hem/haar ook volledig de vrije hand geven?maar vergis je niet in de gevaarlijke weinig vreedzame situatie die hierdoor kan ontstaan.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#336699][FONT=Verdana]Voor beiden kan het zeer beroerd aflopen.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#336699][FONT=Verdana]Het gaat er inderdaad niet om de hond te onderwerpen, maar om een team te vormen waar beiden blij van worden. Naast elkaar en met elkaar.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#336699][FONT=Verdana]In een wolvengroep wordt een wolf die bij voortduring de strijd aangaat met andere leden van de groep (ondanks wijze lessen van moeder), verstoten of de keel afgebeten. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#336699][FONT=Verdana]Het kost de groep teveel energie om iedere keer een strijd te beslechten. Deze hebben ze hard nodig hebben om samen een prooi te vangen.[/FONT][/COLOR]

Iets anders kan ik er niet van maken...

lieve groet,
glans
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2011, 21:03   #18
Naadje
Voormalig lid

Naadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik blijf erin geloven dat geweld niet nodig is.
Geweld is ??n kant van de medaille. Geweldloosheid de andere. M.a.w. je kunt ze niet los van elkaar zien. In het boek: De zin van ziek zijn, door Dethlefsen en Dahlke, hier en ook op het forum van Remon al onder de aandacht gebracht, wordt e.e.a. hieromtrent op heel mooie wijze uiteengezet, onder de noemer: de schaduw. Ik citeer:

De mens zegt "ik" en verstaat daaronder om te beginnen een groot aantal identificaties: Ik ben een man, een hollander, een vader, een leraar etc. Ik ben actief, tolerant, een harde werker, een dierenvriend etc. Aan dergelijke identificaties gingen ooit beslissingen vooraf, die tussen telkens twee mogelijkheden een keuze betekenden: een pool werd ge?ntegreerd en de andere pool werd uitgesloten. Zo sluit de identificatie; ik ben actief en een harde werker, tegelijkertijd uit: ik ben passief en lui. .....Zo houdt iedere identificatie die op een beslissing berust, een pool buiten de deur. Maar alles wat wij NIET zijn, wat wij NIET in onszelf willen aantreffen, wat wij NIET beleven willen, vormt onze schaduw. Want de afwijzing van de helft van alle mogelijkheden doet haar beslist niet verdwijnen, maar verbant slechts deze helft uit de ik-identificatie of het bovenbewustzijn.

De schaduw is oorzaak is dat alle voornemens en inspanningen van de mens uiteindelijk in hun tegendeel veranderen. Alle manifestaties die uit zijn schaduw komen, projecteert de mens op een anoniem kwaad in de wereld, omdat hij vreest de werkelijke bron van al het onheil bij zichzelf te vinden. Alles wat de mens eigenlijk NIET wil en wat hem onaangenaam is, komt voort uit zijn eigen schaduw.

Wordt vervolgd....(anders kan ik bericht niet meer plaatsen omdat er teveel tijd is verstreken.....)
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2011, 21:12   #19
Naadje
Voormalig lid

Naadje's schermafbeelding

Standaard

Vervolg.....

Projectie betekent dus dat wij van de ene helft van de principes een BUITEN ons maken, omdat wij hen BINNEN ons niet willen accepteren........
........
De afgewezen principes, die nu schijnbaar van buiten op ons afkomen, bestrijden wij nu in die buitenwereld net zo heftig als wij het in ons innerlijk gedaan hebben. Wij blijven proberen de door ons als negatief gewaardeerde gebieden uit de wereld te helpen. Maar omdat dit onmogelijk is (zie de wet van de polariteit) wordt deze poging een permanente activiteit, die er gegarandeerd voor zorgt, dat wij met dit afgewezen deel van de werkelijkheid bijzonder intensief bezig zijn.

Hierin ligt de ironische wetmatigheid, waaraan niemand zich kan onttrekken: de mens houdt zich het meest bezig met wat hij niet wil. Daarbij komt hij op den duur zo dicht bij het afgewezen principe, dat hij het tenslotte gaat beleven. De afwijzing van welk principe dan ook, bewerkt zonder mankeren, dat de betrokken mens naar dit principe gaat leven. Volgens deze wet maken de kinderen zich later ooit gedraggspatronen eigen, die zij bij hun ouders haatten, worden pacifisten op den duur militanten, worden moralisten losbandig en ijveraars voor de gezondheid, zwaar ziek.

wordt vervolgd....
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2011, 21:18   #20
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Wordt vervolgd....(anders kan ik bericht niet meer plaatsen omdat er teveel tijd is verstreken.....)
de tijd die je ingelogd staat is dan wel beperkt, maar wanneer je, zelfs na een half uur, 'reactie versturen' aan klikt en vervolgens het nieuwe scherm met aanmelding invult wordt alles gewoon vervolgd.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon