Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Lang leve de lol

Lang leve de lol Tijdelijk forum voor degenen die niet aan zelfonderzoek wensen te doen. Dit onderdeel kan worden verwijderd.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 juni 2011, 21:20   #21
Naadje
Voormalig lid

Naadje's schermafbeelding

Standaard

Vervolg.....

Men moet niet over het hoofd zien, dat ook afwijzing en strijd tenslotte betekenen, dat men zich op het afgewezene richt en ermee bezig is. In die zin is het ook duidelijk dat een mens die consequent een bepaald gebied van de werkelijkheid uit de weg gaat, met dit gebied problemen heeft. De interessante en belangrijke levensgebieden voor een mens zijn die, welke hij bestrijdt en vermijdt, want zij ontbreken in zijn bewustzijn en maken hem onvolledig. Alleen die principes in de buitenwereld kunnen een mens problemen geven, die hij niet bij zichzelf heeft ge?ntegreerd.

Het moet hier en nu duidelijk zijn, dat er in werkelijkheid geen wereld om ons heen bestaat, die ons bepaalt, vormt, be?nvloedt of ziek maakt. De wereld om ons heen is als een spiegel, waarin wij altijd slechts onszelf zien, maar dus ook (en duidelijk) onze schaduw, waarvoor wij bij onszelf blind zijn.

Einde citaat.

Ik moest bij het lezen hiervan aan jou denken Henk, vandaar dat ik de moeite genomen heb, om dit hele stuk voor je uit te typen. Ik heb er bijkans een lamme arm van gekregen... Maar dat alles uit naam van de Liefde.....dat moge hopenlijk duidelijk zijn. Voor wat het (je) waard is. Doe er je voordeel mee. Of niet.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2011, 21:26   #22
Naadje
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
de tijd die je ingelogd staat is dan wel beperkt, maar wanneer je, zelfs na een half uur, 'reactie versturen' aan klikt en vervolgens het nieuwe scherm met aanmelding invult wordt alles gewoon vervolgd.
Dank u voor deze info.
Oud 15 juni 2011, 21:35   #23
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Dank u voor deze info.
You'r welcome.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2011, 23:05   #24
Bigbear
Actuaris

Bigbear's schermafbeelding

Standaard

Lieve Nada,

dank je wel voor het intikken van de tekst en dat jij vindt dat dit bij mij hoort. Ik herken mij er totaal niet in en ik zal je uit proberen te leggen waarom. In het stuk komt naar voren dat er identificatie plaats vind. Buiten mijn werk om (wat me (nog) niet lukt) heb ik alle identificaties opgegeven. Ik switch niet meer tussen de diverse rollen of "ben" nog iets.

Vwb de "strijd" komt het misschien bij jou over dat ik aan het strijden ben tegen geweld, dat is in het geheel niet zo. Ik heb al lang die twee zijdes van de medaille gezien en weet zolang ik geweldloosheid wil, ik geweldadig ben. Als ik geweldadigheid zie in anderen, veroordeel ik dat niet, ik laat simpelweg zien dat ik het niet zo hoef te doen. Ik geloof in geweldloosheid en dat je zo mensen en dieren kan benaderen. Ik heb mijn kinderen slechts eenmaal fysiek geweld aangedaan vanuit machteloosheid. Daar heb ik van geleerd en dat nooit meer herhaald.

Mijn hond (ik heb tien jaar lang een newfoundlander gehad) ben ik mee op hondentraining geweest en dat het daar geen hondentraining was maar baasjes training had ik al heel snel door. De hond hoeft daar niets te leren die gedraagd zich zoals hij zich gedraagd. En ik begreep niets van de manier waarop een hond zich gedroeg. Ik heb daarvan heel veel geleerd. Ik heb de hond (en de trainster ook) nooit iets van lichamelijk geweld aangedaan omdat het niet nodig was. Een hond corrigeren kan heel goed door zelf anders te leren reageren en ik zou ook iedereen aanraden als je begint met een hond zo'n cursus te gaan volgen.

Ik strijd dus niet tegen geweld, ik laat met mijn gedrag zien dat geweld niet nodig is en of dat nu verbaal, lichamelijk, naar mensen of naar dieren is. Om Frankie maar te citeren: "I did it my way". En hoe anderen dat doen is hun zaak.

Liefs, Henk
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2011, 23:42   #25
Naadje
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Lieve Nada,

dank je wel voor het intikken van de tekst en dat jij vindt dat dit bij mij hoort. Ik herken mij er totaal niet in en ik zal je uit proberen te leggen waarom. In het stuk komt naar voren dat er identificatie plaats vind. Buiten mijn werk om (wat me (nog) niet lukt) heb ik alle identificaties opgegeven. Ik switch niet meer tussen de diverse rollen of "ben" nog iets.

Vwb de "strijd" komt het misschien bij jou over dat ik aan het strijden ben tegen geweld, dat is in het geheel niet zo. Ik heb al lang die twee zijdes van de medaille gezien en weet zolang ik geweldloosheid wil, ik geweldadig ben. Als ik geweldadigheid zie in anderen, veroordeel ik dat niet, ik laat simpelweg zien dat ik het niet zo hoef te doen. Ik geloof in geweldloosheid en dat je zo mensen en dieren kan benaderen. Ik heb mijn kinderen slechts eenmaal fysiek geweld aangedaan vanuit machteloosheid. Daar heb ik van geleerd en dat nooit meer herhaald.

Mijn hond (ik heb tien jaar lang een newfoundlander gehad) ben ik mee op hondentraining geweest en dat het daar geen hondentraining was maar baasjes training had ik al heel snel door. De hond hoeft daar niets te leren die gedraagd zich zoals hij zich gedraagd. En ik begreep niets van de manier waarop een hond zich gedroeg. Ik heb daarvan heel veel geleerd. Ik heb de hond (en de trainster ook) nooit iets van lichamelijk geweld aangedaan omdat het niet nodig was. Een hond corrigeren kan heel goed door zelf anders te leren reageren en ik zou ook iedereen aanraden als je begint met een hond zo'n cursus te gaan volgen.

Ik strijd dus niet tegen geweld, ik laat met mijn gedrag zien dat geweld niet nodig is en of dat nu verbaal, lichamelijk, naar mensen of naar dieren is. Om Frankie maar te citeren: "I did it my way". En hoe anderen dat doen is hun zaak.

Liefs, Henk
Henk, het typen is gern geshehen. Je komt bij mij niet over als iemand die aan het strijden is tegen geweld. Ik weet (en zie/lees) alleen dat geweldloosheid (communicatie) je interesse heeft. Vandaar mijn reactie. Als je zegt dat je je heel goed bewust bent van die twee polen, dan neem ik dat direct van je aan. (Ben ik weer gerustgesteld......) Daar ging het mij ook om, of je bewust bent van beide kanten, en dat ben je dus. Had toch ook zomaar gekund dat het een eyeopener voor je geweest was. Vanuit die intentie heb ik de reactie geschreven.

Ik vind geweldloosheid en jouw betrokkenheid daarbij, juist buitengewoon bewonderenswaardig. En ik deel je mening dat geweld niet nodig is. Ook niet om je hond te corrigeren. Ik zou zeggen dat alles (altijd en overal) draait om aandacht (of een gebrek daaraan). Als je je hond (of kind of partner of collega.....) je volledige en onverdeelde aandacht zou geven, dan wordt je vanzelf helder waar het aan schort en kun je daar dienovereenkomstig op reageren. Juist als je (ongewenst) gedrag (bij wie dan ook) wilt veranderen, is het zaak om zelf niet het (bij hond of mens) bekende gedrag te vertonen, maar juist een totaal andere, nieuwe en verrassende kant te laten zien. Keep on going doing it your way.
Oud 15 juni 2011, 23:50   #26
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Lieve Nada,

Liefs, Henk
Beertje, het gekke is dat ik toen ik Naadje op je zag reageren eigenlijk meteen al wist dit je dit zo zou gaan schrijven.

Ik bemerk dezelfde neiging als Naadje om bij een aangeven voorkeur vertoeven nabij een enkele pool zoals 'dat geweld niet nodig is' als een schaduw daar ook de tegenpool 'dat geweld nodig is' mee insluipt.

Ik heb al eens aangegeven dat vredesbewegingen bepaald niet schuwen geweld te gebruiken om die zo voorgestane vredelievendheid te vuur en te zwaard te bereiken. Dat is namelijk eenzelfde fenomeen dat de aanwezigheid van het een het andere uitlokt. Het is beter om beide polen te omarmen dan wel geen.

Daarop reageer jij, ook niet voor het eerst, dat het bij jou niet zo zit en ik geloof je. Maar het bepleiten van geweldloosheid heeft niet op iedereen dat zelfde effect. Anderen die je met deze visie wilt 'aansteken' bedienen zich misschien wel van deze schaduwzijde.

Je hebt eerder ook ooit eens een lijst gepubliceerd van do's en don't's en met mijn natuurlijke afkeer van richtlijnen heb ik met je van gedachten gewisseld dat richtlijnen helemaal niet nodig zijn als je weet wat je bent.

Zo' n Cesar Millan is in mijn ogen een schoolvoorbeeld van natuurlijk direct in het moment reageren zonder dat er iets aangeleerd hoeft te worden. Hij heeft natuurlijk een programma om aan anderen te communiceren wat hij nou precies doet en geeft aan hoe dat te doen is. Maar het is bedoeld als natuurlijk proces en niet als aanleren. Dat kan ook helemaal niet omdat iedere situatie en de reacties daarop anders zijn dan voorgaande. Het is eerder een anticiperen en een leren bewust te zijn dan aanleren.

Hoe mooi indien zoiets niet 'een ander zijn zaak' is maar ons aller zaak om bewust te zijn en daarmee het ongeschreven wetmatige dat als vanzelfsprekend aanwezig is om te doen in verbondenheid met alles ook gedaan kan worden.
Oud 16 juni 2011, 00:22   #27
Bigbear
Actuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Beertje, het gekke is dat ik toen ik Naadje op je zag reageren eigenlijk meteen al wist dit je dit zo zou gaan schrijven.

Daarop reageer jij, ook niet voor het eerst, dat het bij jou niet zo zit en ik geloof je. Maar het bepleiten van geweldloosheid heeft niet op iedereen dat zelfde effect. Anderen die je met deze visie wilt 'aansteken' bedienen zich misschien wel van deze schaduwzijde.
Renoir,

ik wil helemaal niemand met deze visie "aansteken" of iets bepleiten. Ik vertel met dit verhaal alleen hoe het voor mij voelt en wat IK ermee doe. Niet meer en niet minder.

Liefs, Henk
Oud 16 juni 2011, 00:28   #28
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Renoir,

ik wil helemaal niemand met deze visie "aansteken" of iets bepleiten. Ik vertel met dit verhaal alleen hoe het voor mij voelt en wat IK ermee doe. Niet meer en niet minder.

Liefs, Henk
Oke Henk, alleen nog even dit.
Afwezigheid van de intentie of de wil, zegt niets over datgene wat er mee gebeurd. Woorden hebben de eigenschap daar heen te gaan waar het, zelfs ongeacht je uitdrukkelijke intentie, heen wil. Ook hier gaat het niet om 'IK'.
Oud 16 juni 2011, 08:02   #29
glans
Voormalig lid

glans's schermafbeelding

Standaard

Wij hebben twee honden.
Twee tegenpolen, zowel in kleur als in karakter.
Beiden leid ik met een andere hand.
Wat voor de ??n nodig is, kan ik zeker weten bij de ander beter niet doen.
Naast verschil in kakarakter zijn er er ook nog ras specifieke kenmerken.
Op het filmpje van Cesar heb ik bijvoorbeeld geen enkele Newfoundlander gezien.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2011, 11:08   #30
Bigbear
Actuaris

Standaard

@Renoir: Oke

@Glans: Newfoundlanders staan erom bekend dat ze geen vlieg kwaad doen, ik heb mijn hond in haar leven maar 1 keer horen blaffen. Meestal zijn ze ook niet dominant. Mijn hond was in het begon verward over wie nu de leider was in haar roeddel, doordat wij hierin de verkeerde signalen gaven. Nadat wij als baasjes pas begrepen dat wij het waren die de verkeerde signalen gaven, veranderde het ook direct. Dat zie ik ook in de afleveringen terugkomen. Honden zijn niet bezog met het verleden, maar altijd in het nu. Dus als de situatutie verandert, accepteren ze dat en vanaf dat moment is het zo voor ze. Dus hoe eerder het duidelijk is wie de leider is, hoe makkelijker het is voor de baas en dus ook voor de hond. Ik zie hier nog steeds niet in dat straffen/belonen hierin nodig is.

Liefs, Henk
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon