Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Lang leve de lol

Lang leve de lol Tijdelijk forum voor degenen die niet aan zelfonderzoek wensen te doen. Dit onderdeel kan worden verwijderd.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 mei 2010, 17:24   #21
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caroline Bekijk bericht
Geweldig weer.
Jeetje... zit me nu te bedenken dat het een dolle boel moet zijn bij jullie thuis Rob en Nada.. de humor spat ervan af.
Het is hier wel gezellig.
Alleen jammer dat Nada geen verstand van voetbal heeft.
Maar ja, je kunt niet alles hebben.......
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 mei 2010, 18:23   #22
Danique
Mandataris

Standaard

Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 7 mei 2010, 18:30   #23
Nathan
Voormalig lid

Nathan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Ik geloof niet dat we de kruisiging nou letterlijk moeten nemen.
?

In die tijd kruisigde de Romeinen regelmatig oproerkraaiers en misdadigers, niets bijzonders.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 7 mei 2010, 18:33   #24
Nada
Kasuaris

Nada's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
?

In die tijd kruisigde de Romeinen regelmatig oproerkraaiers en misdadigers, niets bijzonders.
Dat zal best Nathan, maar ik zie de kruisiging van Jezus symbolisch.
Nada is offline   Met citaat reageren
Oud 7 mei 2010, 18:47   #25
Nathan
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik vraag me af wat we echt "weten" uit schriftonderzoeken, volgens mij historisch gezien vrij weinig.
Hoewel onder onderzoekers algemeen erkend wordt dat er geen fysiek bewijs is dat Jezus heeft bestaan, gaan vrijwel alle historici er van uit dat Jezus wel degelijk een historische figuur is. Zij doen dit op grond van de vele sporen die Jezus heeft nagelaten in de godsdiensten van het Midden-Oosten en de tekstkritiek van de bestaande bronnen (isolering van het kerygma).

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(historisch-kritisch

Citaat:
Dat "de andere wang toekeren" en "betaal uw belastingen" komt uit de brieven van Paulus, die de volgelingen van Jezus middels de brieven vanuit Rome daartoe opriep. Paulus heeft, volgens de bijbel, Jezus nooit ontmoet en Jezus zou in een visioen aan hem verschenen zijn waardoor Paulus bekeerde. Er is een theorie (afstudeerscriptie van een student geschiedenis) dat Paulus helemaal niet bekeerd raakte door een visioen, maar dat hij een spion was van de Romeinen en door te doen alsof hij bekeerd was, de opstand van de Joden kon indammen door van Jezus een Messias te maken.

Hier een van de artikelen hierover:

http://www.groene.nl/2002/14/het-bedrog-van-paulus

(De scriptie is in boekvorm uitgebracht, ik heb het hier thuis, het leest lekkerder dan de PDF die gratis gedownload kan worden, maar het 2e deel van het boek (filmscript) vond ik niet zo interessant.)
Ik heb het boek wel eens gezien.
Citaat:

Het punt waar ik zelf op "stok" is denk ik een beetje dat Jezus pas honderden jaren later een belangrijke (historische) figuur begon te worden, onder vooral politieke invloed. Tijdens zijn leven was hij dat nog niet. Dus dat er dan een lijkwade wordt gevonden die precies van hem lijkt te zijn, ipv van Jantje, Pietje of Kareltje, ik bedoel Johannesje, Petrusje of Carolusje , die ook onbelangrijk waren in die tijd, die kans lijkt me heel klein.
De directe volgelingen uit de tijd van Jezus, zullen wel degelijk interesse gehad hebben, in alles wat met hun meester te maken had. En de volgelingen die later kwamen! ...
Oud 7 mei 2010, 18:49   #26
Nathan
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Dat zal best Nathan, maar ik zie de kruisiging van Jezus symbolisch.
Zeker, je kunt de kruisiging ook symbolisch zien.
Oud 11 mei 2010, 17:30   #27
Marijke
Voormalig lid

Marijke's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij kan het ??n gemakkelijk naast het ander bestaan.

Ik geloof overigens niet dat de lijkwade echt is. Als wantrouwende geest lijkt het mij dat de kerkheren te veel belang hadden in het geheel. En echt zuiver op de graat kunnen we de kerk nu ook weer niet noemen volgens mij + dat mensen nu niet bepaald dommer waren toen.

Hoe dan ook wat wil men er mee bewijzen door zich bezig te houden met in mijn ogen bijzaken in plaats van met hoofdzaken. Ik bedoel dus zal het bewijs dat de lijkwade echt is meer licht in de wereld brengen in de zin dat mensen massaal verlicht raken of iets dergelijks?
Marijke is offline   Met citaat reageren
Oud 12 mei 2010, 08:54   #28
Nathan
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marijke Bekijk bericht
Volgens mij kan het ??n gemakkelijk naast het ander bestaan.

Ik geloof overigens niet dat de lijkwade echt is. Als wantrouwende geest lijkt het mij dat de kerkheren te veel belang hadden in het geheel. En echt zuiver op de graat kunnen we de kerk nu ook weer niet noemen volgens mij + dat mensen nu niet bepaald dommer waren toen.

Hoe dan ook wat wil men er mee bewijzen door zich bezig te houden met in mijn ogen bijzaken in plaats van met hoofdzaken. Ik bedoel dus zal het bewijs dat de lijkwade echt is meer licht in de wereld brengen in de zin dat mensen massaal verlicht raken of iets dergelijks?
Je hebt hoofdzaken en bijzaken, beslist.
Maar een leuk achtergrond muziekje is nooit weg.
Je eet ook geen eten vanwege het zout maar zonder zout is het niet echt lekker.
Een mysterie boeit zonder meer ... Zoals de lijkwade.
Oud 12 mei 2010, 22:44   #29
Marijke
Voormalig lid

Marijke's schermafbeelding

Standaard

Zeker waar Nathan. Ik zou de lijkwade best aan de muur willen hebben hangen, ik hou ook van dode bosjes bloemen op het dressoir kan er ook niks aan doen.
Waar het me om gaat is dat de mensen die zich bezig houden met echtheidsproblematiek van de lijkwade waarschijnlijk niet in de gaten hebben dat ze bezig zijn met onzindingen maar het bloedserieus menen.

Ik kan me echter voorstellen dat het voor jou amusant is daar naar te kijken .

Hoe dan ook ik ben van mening dat e.e.a. rustig naast elkaar kan gaan en dan heb ik het over dat Jesus als echt rondlopend mens heeft bestaan en dat het verhaal een diepgaande symboolfunctie heeft.
Marijke is offline   Met citaat reageren
Oud 13 mei 2010, 00:34   #30
jan
Jubilaris

Standaard

Ik wacht liever nog een paar jaartjes op de lijkwade van Tony of die van Eckhart.
jan is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon