Discussie: Laat ie fijn Zijn
Los bericht bekijken
Oud 4 October 2022, 20:31   #5
Bassie
Kasuaris

Standaard

Als je weet wat 'zijn' is dan kun je er ook wat over schrijven. Er is onderscheid tussen 'bestaan' en 'aanwezigheid'. Aanwezigheid =zijn. Bestaan is dat wordende geval wat tijdelijk bestaat van geboorte tot dood.

Als ik 'zijn' schrijf bedoel ik dus nooit 'bestaan', dan bedoel ik bewuste tegenwoordigheid: Het zijn in het moment. Het fysieke lichaam heeft geen daadwerkelijk 'zijn'. Daarom noem ik dat ook 'wordend'.

Bewustzijn heeft dan ook niks van doen met neurale processen. Bewustzijn is 'ik' die zich bewust is van de wereld. Neem ik zintuigelijk waar dan zit 'de persoon' er tussen en is er de zelf-illusie die we 'bestaan' noemen. Het lijkt door het zintuigelijk waarnemen alsof het het lichaam (iets) is wat waarneemt.

In Werkelijkheid is dat niet zo. In het directe zien is de persoon er tussen uit en wordt er waargenomen zonder tussenkomst van de persoon. Dát is 'zijn'. (Bestaan is 'iets', zijn is 'niets')

Je kunt dus ook nooit bewustzijn zijn. Wat je ten diepste bént (Wat gerealiseerd kan worden) is het 'zijn'. Kennende leegte.

Wie zei er ook al weer dat je over 'zijn' niks kan schrijven? Alleen onwetenden beweren dat.....