Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Voor mij bestaat de illusie in het leven in de zintuigelijke wereld eerder uit de waan dat het wij denken dat het wijzelf zijn, dat het 'ik'zelf is die het leven leidt en dat wij niet inzien, niet willen inzien dat wij ergens geleefd worden...
In feite hebben wij in werkelijkheid enkel de keuze om mee te werken of om tegen te werken...
|
Dat is zo dichtbij.
Is het zo onmogelijk net dat beetje verder te zien, nl. dat het "ik" als een veranderlijk proces leeft, en dat dat niet is wat je bent? Dus je leeft het inderdaad niet.
M.a.w. het is niet zozeer dat jij geleefd wordt, maar eerder dat wat geleefd wordt is niet wat je bent, het is een proces in dat leven.
Het komt perfect op hetzelfde neer als wat je hierboven schrijft. Het leven gaat vanzelf, ikken komen en gaan vanzelf. Geen enkele van die ikken is wat je bent. Als er toch geloof is dat te zijn, dat is het tegenwerken tegen wat is. Zoals je schreef "wat is is, en dat heeft geen ik."
Elk geloof loslaten is niet meewerken maar laten zijn wat is. Laten zijn wat is, is bevrijding, realisatie.
Geloof het niet, maar geef het onderzoek naar de Werkelijkheid van dat ik gewoon een kans. Ont-dek wat je bent zonder geloof in een ik te zijn.