Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki
Ik ben niet geïnteresseerd in new-age spiritualiteit.
Ik ben geïnteresseerd in ernstig onderzoek naar wat bewustzijn is.
Bewustzijn is beseffen dat je bestaat. En het is niet een "het" dat beseft dat het bestaat. "Ik" besef dat ik besta.
Je kan inderdaad de premisse aanhangen dat er alleen maar mechanische processen zijn die het brein voortgebracht hebben en dat dat brein bewustzijn genereert, zodat er alleen maar gedrag is waar niemand voor verantwoordelijk is.
Maar dat gaat in tegen de ervaring.
Als je overtuigd bent van deze premisse is dat je goed recht. Maar het is en blijft denkwerk, hoe logisch ook.
Als je schrijft: "Er is niemand die ervaringen heeft, er is niemand die hier op dit forum reageert. 'Het' heeft ervaringen, 'het' reageert enz.", dan heb je alleen maar het woord "ik" door het woord "het" vervangen.
Meer is het niet.
Waarom doe je dat... dat weet ik niet. Om interessant te zijn binnen de wereld van een zekere new-age-spiritualiteit misschien?
Of omdat je geïndoctrineerd bent en dat niet in twijfel kunt trekken.
De rest gaat over psychiatrische stoornissen zoals de-personalisatie, en, in zeldzame gevallen, het Cotard-syndroom waarbij mensen ervan overtuigd zijn dat ze niet bestaan.
Maar ik betwijfel of dat hier op het forum het geval is.
Het gaat hier vooral om iets postuleren dat niet te controleren is.
Als je mij komt vertellen dat je geen zelf-gevoel hebt dan neem ik je niet ernstig... in geen geval!
|
Met je vraag...Wat is Bewustzijn ?,vermijd je het onder-vinden ervan.
Met een antwoord zus of zo..Dat is Bewustzijn! vermijd je ook de onder-vinding van Wat' Bewustzijn is.
Het is iig geen vraag noch een antwoord, Bewustzijn is véél directer dan de OPSMUK van vraag en antwoord.
In de echte' onder-vinding van WAT' Bewustzijn is' is het onvermijdelijk dat je ALS' het antwoord Zwijgend, Anoniem, Verstild, en zonder de herrie van verklaring...AL ÉÉN zult zijn.
Marc....je stelt de vraag uit ANGST...om de VRIJHEID te vermijden.