|
Robert Adams Introduceerde de Advaita Avanta in Amerika en onderwees, zei het kleinschalig, deze traditioneel. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
|
29 May 2010, 14:45 | #1 |
Missionaris
|
Robert Adams mijn favoriete leraar.
Eigenlijk is Robert Adams degene door wie ik mij het meest aangesproken voelde.
In een klein clubje fanatieke zoekers, nadat ik van het forum van Volker Hinten afgemieterd was, bespraken wij advaita en legden op elkaars pad bermbommen in de koele berekenende afwachting dat het ego daardoor zou worden opgeblazen. Rob een forumgenoot had het meeste op met Bob Adamson en ik dus zoals gezegd met Robert Adams. Hilco vond alles boeiend. Ik zou zo niet 123 meer kunnen zeggen wat me bij hem nou zo aansprak. Het is soms namelijk ook wel de liefde voor een bepaalde meester die me ontroert. Ik had dat bij Jan Foudraine, de boodschappenjongen van Bhagwan (later Osho) en ervoer iets dergelijks bij de toewijding van Ed Muzika ten aanzien van Robert Adams. Ook van Nisargadatta is bekend dat hij zijn meester in een vast dagelijks ochtendritueel eerde en gedacht. Ik vind deze erkenning tot in het gedienstige mooi, het maakt je superieure ego ondergeschikt aan de drager van waarheid. Ik kom bij een andere gelegenheid nog een keer terug op Robert Adams. |
29 May 2010, 18:07 | #2 |
|
Voor de liefhebbers
Samenvatting & achtergrondinformatie
Robert Adams (1928 - 1997) was een bekende en geliefde Amerikaanse advaita-leraar. Op 14-jarige leeftijd, tijdens een wiskundeproefwerk op school, kreeg hij een verlichtingservaring. Een paar jaar later vertrok hij naar India naar de heilige berg Arunachala waar Ramana Maharshi zijn ashram had. Daar bleef hij de laatste drie jaar van Ramana's leven, waarna hij terugkeerde naar Amerika. Stilte van het hart, deel 1 bevat indrukwekkende en boeiende lezingen, teksten en gesprekken met Robert Adams opgenomen tussen 1991 en 1993. Diverse onderwerpen komen in dit boek aan de orde, waaronder zelfonderzoek, overgave, bewustzijn, illusie en waarheid. "Er is niets denkbaar in het universum dat je kan vertellen wat je bent. Het is niet te vatten in woorden en gedachten. Met je beperkte verstand kun je nooit begrijpen wie je bent. Probeer dat dus niet te doen. Het werkt andersom. Pas als je werkelijk ophoudt met denken over wie je bent, of willen weten wie je bent, als je stopt met analyseren en het ontrafelen van het raadsel, laat de waarheid over jezelf zich kennen." (Bron: http://www.belfrapublishers.nl/boeke...e_van_het_hart) |
5 June 2010, 14:45 | #3 | |||
Missionaris
|
Rob Ek, zegt op z'n blog
Citaat:
Het is een gegeven die beheptheid met een identiteit die in de meest uitgeklede vorm nog van een instinct en enkele specifieke kenmerken als karakter voorzien is. Het wordt niet zelden zo voorgesteld als zouden we beter af zijn zonder een ik, zonder sturm und drang. Zoeken, voorgesteldt als de ene zijde van het spectrum heeft in zich het vinden, dat verondersteldt kan worden zich op het andere einde van het spectrum te bevinden. Zoeken is niet per definitie het 'nee' zeggen tegen wat is, maar kan ook ingegeven worden te willen weten wat de inhoud van al het gekende op dat spectrum is. Wanneer de kleuren als hindernissen en worsteling om ter andere zijde te komen, of zelfs helemaal als zinloos worden voorgesteld, is dat ingegeven door de hypothese van het reeds te verwachten resultaat en uitermate jammer. Het doet onrecht aan het kleurrijke dat we zijn. Het altijd aanwezige nu, datgene wat is, bestaat niet uit het enkele aspect van de tegenoverliggende zijde van het spectrum. Het gaat om het ontdekken dat bewustzijn het hele spectrum met gemak kan omvatten. De overgave en het nu krijgen betekenis uit dat ontzag. Citaat:
Citaat:
|
|||
5 June 2010, 14:46 | #4 | ||||||
Missionaris
|
Citaat:
Citaat:
Een verzameling entiteiten treedt op dezelfde wijze op als een enkele en ook daar geldt het geloof, zei het collectief, iets tot stand te kunnen brengen. Een verzameling is alleen minder, of in het geheel niet, bereikbaar vanwege de verschuiling achter een collectief. Citaat:
Heeft dat niet alle aspecten die je maar zou wensen in zich en stelt het god en de speler zijn zich niet buiten een volstrekt irrelevante orde een 'ik' te zijn die zich dat afvraagt ? Citaat:
Citaat:
Het aspect van goddelijkheid in je is wat tijdloos en alom aanwezig is, en hetgeen er blijft, maar daarin ben jij niet in persoon maar in je licht vertegenwoordigd en het is niet zo zozeer onkenbaar alswel niet te bevatten in onomstotelijk herkenbare beschrijfbaarheid. Citaat:
Het advies niet iets te zoeken wat de persoon aangaat kan ik niet onderschrijven. Zoek als je wilt weten wat je bent en zo niet dan niet. Juist om te ontdekken dat je onafgescheiden bewustzijn bent is het vaak nodig dat hetgeen waarmee het is afgedekt te onderzoeken. |
||||||
5 June 2010, 16:32 | #5 | |
|
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Ek
Er is in dit verband een hele heftige discussie gaande op internet betreffende het fundamentele verschil van inzicht tussen traditioneel Advaita (Gij zult zoeken en zweten) en Neo-Advaita (Gij bent al wat ge zoekt). Ik heb er al eens eerder over geschreven. Het lijken in toonzetting wel de Nederlandse verkiezingen. Citaat:
Heb je dat geluk niet, dan wordt het voor de handliggend: 'Gij zult zoeken en zweten.' Maar het wordt al meteen een stuk ingewikkelder als je tegen de verkeerde leraar aanloopt en je hem wel gelooft. Zoiets. |
|
5 June 2010, 17:33 | #6 | |
Missionaris
|
Citaat:
Die laag is er met een knip van je vinger niet zomaar tussenuit te toveren, die laag is echt hardnekkig. Dus wat mij betreft is het 'gij zult zoeken en zweten'. In de dualiteit krijg je niets voor niets en degene die ongemak ondervindt en inzicht verkrijgt in de ontstaansgeschiedenis ervan ziet de weg die ernaar toe geleid heeft en de inspanningen die daarvoor nodig zijn wanneer het ergens anders heen wil. Wat kan een leraar nou eigenlijk anders doen dan je steeds maar weer terugverwijzen naar wat je al bent als je weer eens met een idee omtrent jouzelf aan komt zetten. Het vraagt niet zozeer overtuigingskracht als wel inzicht en moed om door de vooropgezette ideeën en overtuigingen heen te breken. De laag zit vol met ideeën van wat je bent, dan is één keer zeggen dat je bewustzijn bent niet meteen voor de bakker, al hoef je nou ook weer niet jarenlang iedere week naar satsang of op retraite om daar op gewezen te worden. Via internet kan dat evengoed, tenzij je je alleen maar iets in een bewonderende afhankelijkheid of gezagsverhouding laat zeggen. Een leraar die je wat wil laten geloven is geen leraar in de zin van de spiritualiteit. Geloven is daar absoluut nooit en te nimmer aan de orde. |
|
5 June 2010, 17:51 | #7 | |
|
Citaat:
Deze zogenaamde mensenkennis kan zeer vasthoudend gehanteerd worden om de 'ware' leraar van de 'onware' te onderscheiden. |
|
5 June 2010, 18:12 | #8 | |
Missionaris
|
Citaat:
Ow... ok, ja op fora zie ik dat wel inderdaad. Inzicht in je zelf krijgen is natuurlijk wel waar zelfkennis over gaat, alleen wil het wel eens meer om de opbouw van een zelf gaan dan over twijfel omtrent het idee waaruit dat (zo vanzelfsprekende) zelf nou eigenlijk bestaat. Wanneer je steeds maar bezig bent met het functioneren van dat zelf, zoals oa die veelgeroemde controle, vernauwingen en kindmechanismen hebben we het over de psycho en somatische factoren van dat persoonlijke zelf die het navelstaren wel aanzienlijk vergroten. Ook niet oninteressant maar het is niet wat je bent. |
|