|
Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
|
19 February 2013, 21:55 | #1 |
Asprirant lid
|
Gehechtheid
Een reden dat er verdriet kan opkomen is bijvoorbeeld als je iets verliest waar je aan gehecht bent geraakt. Blijkbaar ben jij nooit ergens aan gehecht geraakt. Dat kan. Maar het lijkt me een enorm gemis.
|
20 February 2013, 01:40 | #2 | ||
Asprirant lid
|
Citaat:
Citaat:
|
||
20 February 2013, 13:28 | #3 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Mijn inziens tot op heden is dat alles een oorzaak heeft, dat alles een logisch gevolg van is. Het kan wel zo zijn dat de oorzaak van bv gedachten nog niet herkenbaar is, dat er nog niet die bewustheid is maar zelfs iedere gedachte heeft zijn oorzaak ook al ontstaat die door nog aanwezige oude energie/ervaringen die getriggerd is/zijn. Zo zal er bij jou waarschijnlijk nog nooit de gedachte; 'zit mijn maandverband wel goed' geweest zijn'. Althans als je je niet hebt laten verbouwen en/of er in die bovenkamer niet wat draden kortsluiting maken, toch? Bigbear, gehechtheid is dus enkel; 'een nodig hebben'? Een 'ik heb dat nodig om me heel te voelen'? |
|
20 February 2013, 16:00 | #4 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Ik ben ook gehecht aan mijn kinderen en ook zonder hun voel ik me heel. Ik heb een intieme relatie met mijn partner en voel me zowel heel met als zonder. En als ik een van hun zou moeten missen dan is er verdriet. Niet vanwege een gedachte maar vanwege de ervaring. |
|
20 February 2013, 16:03 | #5 |
Kasuaris
|
Gefeliciteerd Henk, ik had de indruk dat jij vrijgezel was een tijd geleden. Wil je daar iets over delen? Wel heel fijn voor je..
Kan je met haar je belangstelling voor je levensvragen/zoektocht delen? Wat leuk zeg!.. |
20 February 2013, 16:18 | #6 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
In mijn huidige relatie is er een volledig accepteren van elkaar zoals we zijn. Er hoeft aan beide niets veranderd te worden en als dat wel gebeurd is het ook fijn. Er is volledige harmonie en er is geen enkele afspraak tussen ons nodig. We nemen beide de volledige verantwoordelijkheid en daarmee is dingen samen doen geweldig. Zijn hiermee je vragen beantwoord? |
|
20 February 2013, 16:38 | #7 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
21 February 2013, 13:00 | #8 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Je zegt het precies zoals ik het voel. Al ben ik denk ik iets minder gehecht aan onze huisdieren hoe lief ik ze ook vind. En als het niet hoeft niet wil missen. En zou ook niet tot het uiterste gaan om ze te redden als ik zie dat het beestje vooral rust nodig heeft. Ook dat is liefde los te moeten laten. Ook met mensen. Ook die ervaring zou ik niet willen missen, zonder gehecht heden zou je die kans niet eens hebben. Vond het zelf ook mooie ervaringen. Gemis van huis dieren is heel erg lastig is met kinderen die daar absoluut niet aan willen. Wat een dilemma als je je kinderen zo ziet lijden en het je zelfs kwalijk gaan nemen, als je niet alles meer wilt doen. Hierin kan ik Aart dan weer heel goed volgen. Maar toch denk ik dat het bij het mens zijn hoort je daarvan los te leren maken. En je hart te bevrijden zoals Niek dat zei. |
|
21 February 2013, 15:28 | #9 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Geweldig mooi? (zoals jij het interpreteert dan?) Hij zegt het precies zoals jij het voelt? Dat is toch ook weer interpretatie? Je gaat ervanuit dat BB precies bedoelt zoals jij het opvat. "En zou ook niet tot het uiterste gaan om ze te redden als ik zie dat het beestje vooral rust nodig heeft" Dat is niet redden, maar het beest gebruiken om zelf geen gemis te ervaren. En kinderen lijden niet als een dier sterft, en nemen je ook niks kwalijk,....mits je ze wel wat meegeeft(liefst vanaf de geboorte) In deze is het ook weer meer je eigen gevoel/angst om kinderen om te laten gaan met iets wat niet oneindig is. Verdrietig zijn of huilen om iets noem ik geen leiden, maar meer verwerken, mits dat dan weer geen "eeuwigheid" duurt. Dan heb je weer wat anders uit te zoeken! H |
|
20 February 2013, 12:49 | #10 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Waarom zijn we aan iets gehecht? |
|