|
Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
|
10 September 2015, 10:25 | #1 |
Geen lid
|
Reden van forumdeelname.
Mijn indruk is dat hier maar weinig mensen komen die het zichzelf toestaan een andere gedachte dan die naar de gevestigde orde te hebben, die de makkelijkste weg kiezen en zich het liefst onder geestesverwanten scharen.
Dat diegenen hier komen om hun opvattingen te ventileren omdat ze overtuigd zijn dat er niet verder aan geschaafd kan worden zo'n opvatting te hebben en deze vervolgens meten aan die van anderen als oefening om deze ze sterker tot uitdrukking te kunnen brengen. Dat is echter niet een ontwikkeling die dit zelfkennisforum voorstaat, hier is het bedoeld en wordt u uitgenodigd en bijgestaan aan de heersende gedachte te twijfelen. Het zijn per slot van rekening maar gedachten, uitermate veranderlijk en zijn ook bedoeld weer plaats te maken voor andere. |
10 September 2015, 11:50 | #2 |
Actuaris
|
Als je nu je eigen bericht heel goed tot je neemt, dan gaan we meters maken Laurens. Maar zolang jij en je club je hier opstelt als degenen die 'hun zelfkennis hebben afgerond' en alles weten??
?..dan hoef je niet verbaasd te zijn over het resultaat wat je hier ziet! Het balk/splinter is hier van toepassing. En ja. Dit is een jij-bak van jewelste. |
10 September 2015, 13:04 | #3 | |
Geen lid
|
Citaat:
Ik heb een betere reden van je aanwezigheid, het idee dat ik mij superieur opstel is koren op de molen van ego dat graag een ander ego uitdaagt en om die reden tref je hun aanwezigheid aan. |
|
10 September 2015, 13:18 | #4 |
Actuaris
|
Kijk?dat bedoel ik nou. Je bent niet in staat om met andere ogen naar je zelf te kijken. Zwelgend in het eigen gelijk?.
Nou, ik ben er al weer klaar mee. Het is jouw forum. En dit forum is dan ook een afspiegeling van hoe jij bent. Tegen een betonnen muur praten is nog verstandiger dan tegen jou. |
10 September 2015, 13:33 | #5 | |
Geen lid
|
Citaat:
We zijn hier niet om elkaar te verbeteren maar om zelfonderzoek te doen. |
|
10 September 2015, 15:27 | #6 |
Actuaris
|
Precies wat ik zeg: een betonnen muur. Er is hier naast het advaita team bijna niemand meer. Maar toch halsstarrig blijven weigeren te kijken naar de oorzaak. De gevestigde orde hier is het advaita team?.
|
14 September 2015, 11:03 | #7 | |
Jubilaris
|
bij het afronden van zelfonderzoek
Citaat:
Daarbij verwijs je naar een Oosterse traditie waarbij ik niet kan uitmaken of jij in die lijn van traditie bent opgenomen en als zodanig bent uitgezonden; of dat je jezelf op dezelfde lijn stelt met deze traditie en doet alsof je met deze traditie verbonden bent. Wat ik steeds weer mis in je uitstraling is de vrijheid van het zelf dat weet. Je zegt alleen maar met die zekerheid dat je weet maar daaruit blijkt niet dat je het gezag hebt verworven om uit weten te spreken of te handelen. Het argument is over de jaren hetzelfde gebleven: 'Weten wat je bent is het resultaat van gedegen zelfonderzoek'. Het criterium dat daarbij als maatstaf wordt genomen is: 'ego ziet en herkent ego'. In het syllogisme hier op het forum zie ik altijd weer dat wat je bent en wie je bent gescheiden worden, van elkaar apart gezet worden waardoor de noodzaak aan gedegen zelfonderzoek ruimte krijgt, aan belang gaat winnen. Wat iemand is en wie die iemand is vormen een eenheid die in de vrijheid van dat zijn geen argument noch een criterium nodig hebben om zichzelf te zijn. De uitstraling van dat zijn, van deze eenheid is een weten dat het niets-zijn verre overstijgt. |
|
14 September 2015, 11:24 | #8 |
Vicaris
|
Hier wordt ook vooral vergeten,
(wat een uitspraak betreft met een bijzonder inzicht in zich) WORDT EERST MENS VOORDAT JE GOD WORD. Het ontbreekt er in bijdragen aan, dát te ZIJN, met het ZIJN in samenspel met dualiteit, waarin éénheid enkel geZIEN kan worden en aanwezig is . |
14 September 2015, 12:06 | #9 | |
Actuaris
|
Citaat:
Het is paradoxaal en daarom moeilijk te begrijpen, maar er wordt een tijdelijke scheiding gemaakt tussen dat wat we in essentie zijn en dat wat we niet zijn, om uiteindelijk alle afgescheidenheid op te kunnen lossen die er aan (het misverstaan) te grondslag ligt. |
|
14 September 2015, 12:23 | #10 | |
Geen lid
|
Citaat:
|
|