|
Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
|
10 September 2024, 19:37 | #1 | |
Jubilaris
|
Stelling van de dag
Citaat:
Voor een 'weter' is het maar vreemd dat er van een doener moet worden uitgegaan alsof deze echt bestaat. Voor mij is het een regelrechte kramp te menen dat een 'ik' de aanstichter van dat alles is. Jij bent Bewustzijn, zonder hetwelk je hier niet eens op een forum zou kunnen zijn. De essentie van wat je bent is Bewustzijn. Dat is wat je bent niet dat wat denkt dat het is. Wanneer bewustzijn zich bewust wordt van Zelf, is er ontwaken. |
|
14 September 2024, 18:44 | #2 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Het is inderdaad kansloos verloren daarna nog te kunnen menen een iemand te zijn. Met zelfkenners worden kennelijk de op het boeddhaforum actieve leden die geen boeddhisme aanhangen, afkomstig van dit forum, genoemd. Hoewel je ze niet over een kam kunt scheren, want er zitten daar voormalige leden, die toen ook al de grootst mogelijke uitgedachte onzinnigheid naar voren brachten, evenals de scriptvolgende Boeddhisten met hun antieke leer doen. Maar goed deze boeddhist draagt dus niet de kennis van hier dat er van een omgekeerde bewijslast sprake is bij geloven. Het gros van de mensheid geloofd te bestaan terwijl dat niet het geval is. Geloven doen we hier niet, we onderzoeken de aannames waaronder het geloof. Citaat:
Waar deze 'zelfkenner' al jaren op afgeeft is het gegeven als zouden 'zelfkenners ' claimen Bewustzijn te zijn. Maar dat wat niet is kan helemaal niks claimen, degene die het zou kunnen bezitten is er niet. Hetzelfde doet zich voor waar het voor godslasterlijk wordt gehouden te zeggen dat je God bent (of Liefde, Zelf of Bewustzijn). Waar het echter van wegvoert is van het geloof te menen een 'ik' te zijn, kortom het is geen 'ik claim god te zijn' gedrag maar een wezenlijke constatering. |
||
21 September 2024, 16:48 | #3 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Echter het antwoord op de raadgeving daarnaar niet op zoek te gaan ligt waarschijnlijk in de toevoeging van 'ik' in het 'wat ben ik'. Dit betekend toch ook weer een specifieke zoektocht naar het wie je bent, oftewel het 'ik'. Uiteraard allesbehalve aan te bevelen daarnaar te gaan zoeken. |
|
21 September 2024, 17:13 | #4 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Ik denk wel dat dat terecht is want de blaaskaken van hier zijn dáár neergestreken. Hier hebben ze zich het jargon eigen gemaakt, hier en daar de klok horen luiden en dit in een eigen melodie gegoten om er goede sier mee te kunnen maken. Ik was met dit forum gestopt omdat het allesbehalve de intentie van het forum was de teksten van hier ongenuanceerd over wat daarvan de strekking was overal elders op het net terug te lezen. Het gáát namelijk helemaal nooit over de persoon die ze vertolkt, niet om mij, Osho, Balsekar, Boeddha of Nisargadatta maar over Waarheid. De pest op een forum is dat eenieder probeert er een eigen draai aan te geven dan wel meent een betere interpretatie te kunnen geven van wat er bedoelt moet zijn. Dat verschijnt dan geheel uit de context gelicht op fora of in boeken die vanwege de grote bekendheid van de schrijver met aandacht wordt gelezen omdat het vanuit meerder hoeken wordt aangeboden en dus wel waar moet zijn. Ondertussen ziet niemand door de bomen het bos meer terwijl het hele concept van realisatie de eenvoud zelve is. Je kunt al deze onzin achter je laten en gedegen zelfonderzoek gaan doen. Een forum als het zelfkennisforum heeft veel tijd gestoken (moeten steken) in het blootleggen van de verdediging door ego. Dat omdat ego de grootste verdediger van het 'ik' is en uiteraard niet gaat meewerken aan de ondergang van dat zelfde 'ik' in gedegen zelfonderzoek. Uiteraard trekt dat vele ego's aan die zich meenden te kunnen bekwamen in het verslaan van anderen. De opdracht was niet te discussiëren maar om gedegen zelfonderzoek te doen naar het waarheidsgehalte van je gedachten. Daar kwam het echter niet aan toe, feitelijk is het gedegen zelfonderzoek project geflopt door al dat betweten en het theoretische gefilosofeer er over. Echter de hoop was daarnaast altijd gevestigd op degenen, zoals ik zelf ook gedaan heb, die geproefd hebben van Waarheid en daardoor aangestoken worden daar meer van te willen zien. Ik roerde me nooit zo intensief op een forum maar hongerde naar Waarheid wie dat ook vertolkte. |
|
22 September 2024, 10:28 | #5 | |||||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mensen doe nou gewoon het gedegen zelfonderzoek. |
|||||
23 September 2024, 09:58 | #6 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Immers het lokt weer reacties uit en voor je het weet heb je een wellus/nietus discussie. Buddha Amitabha contra lichaamloze geest, zie hier de eindeloze discussies tussen Mihaela en Bassie. |
|