|
Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
3 May 2022, 13:52 | #11 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Ontdekken wat je in essentie bent (zijnde!) is een eindpunt, geen eerste stap. En dat eindpunt is alleen te realiseren door het waarnemen (schouwen, getuige zijn, zien of bedenk zelf maar een naam). Ik schrijf realiseren omdat het waarnemen er reeds is. Middels het 'getuige zijn' is de onderzoekende mens getuige van zichzelf als verschijnsel. (Tot object van waarneming maken) Ik -Bassie- ben dus niet de verschijnende Bassie. Ik (als gewaarzijn) ben getuige van het verschijnsel Bassie (en de rest van de wereld). Resumerend: ik als gewaarzijn (de getuige) ben getuige van wat Bassie allemaal doet en nalaat in de wereld. Daarom dient de mens te vasten aan deze wereld. Omdat de uiteindelijke uitkomst is (maar dat kan alleen intern vastgesteld) dat ik aan gene zijde van 'de wereld' waarneem. Is het onderzoek afgerond als je weet 'wat' je bent? Geenzins, de zaak ligt nog complexer dan ik hier beschrijf.
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf | Heerda | Overige religie | 31 | 8 March 2012 22:51 |