Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Gedachten onderzoeken???
Oei, zou het niet beter zijn om het verstand dat aan de oorzaak ligt van al die gedachten te onderzoeken... Zou het niet beter zijn de oorzaak te onderzoeken in plaats van zijn tijd te voordoen met zijn afgeleide producten aan de tand te voelen en, erger nog, een onderzoek te doen... juist volgens de regels van wat ? Oh ja, dat verstand, dat aan de oorzaak ligt van alle problemen???
|
Het verstand is als de boom die de appel draagt c.q. voortbrengt, waarbij het eigenlijk alleen maar om de vrucht gaat. Je gaat ook de boom niet onderzoeken op het waarom van het dragen van appels. Verstand is een domme knecht een voertuig dat in dienst staat van de creativiteit.
Natuurlijk zal er ook in dit opzicht weer sprake zijn van misbruik, dus van het verstand maar dat staat veel te ver van het daadwerkelijke onderzoek af. Randverschijnselen.
Citaat:
Wie is het die is blijven steken in vooraf bepaalde aannamens (= geloof) en weigert dat te onderzoeken???
|
Dat is dat 'ik' waarmee je zoveel mee ophebt. De doener is altijd 'ik'.
Citaat:
Bovendien, gedachten vliegen en men kan het één en zijn tegendeel bewijzen... Daarbij is dat wat in de stof gerealiseerd is heel wat minder etherisch dan die hele dwaze gedachtenmolen...
|
Ik vind het best maar als je er in geloofd, wat je bewijst te doen, onderzoek dan die gedachten.
Citaat:
Onderzoek je verstand en zijn werking zodat je het positief kunt gebruiken en je niet verloren loopt in zijn kinderlijke onkunde die zichzelf voor heerser houdt, welke door al te velen slaafs gevolgd wordt...
|
Het verstand is een gegeven dat geen onderzoek waard is, het misbruik van het verstand valt buiten de orde van wat we hier (behoren te) onderzoeken.