|
Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
25 July 2024, 09:55 | #1 | ||||||||
Jubilaris
|
Wat zou Boedhha daar van vinden?
Enkele van de leden van hier zijn na sluiting neergestreken op het Boeddha forum. Op de homepage heb ik bij 'links' een link gemaakt naar dat Boeddha forum om eens te lezen wat daar zoal gaande is.
In het kader van het begeerde verkrijgen van het vignet 'gerealiseerd' rees ook hier het bekende geleuter aangaande realisatie uit de pan en leek me een aansporing om daarmee te stoppen en gedegen zelfonderzoek te doen daar wel op de plaats. Dat kan daar met een vooraf aangemaakt account, onder anderen 'leraar zonder leerling' met een vooraf aangemaakt wachtwoord dat te lezen is in een draadje 'vrije toegang op dit forum'. Je krijg dan een dialoog draadje met de naam 'leerling'. Maar haal het niet in je hoofd om daar de rust te verstoren. Ene Buddha Amitabha zat allerhande onzin te verkopen over dit forum en ik voelde me, als vanouds, weer geroepen te rectificeren en uit te leggen op de voor mij bekend wijze. Uiteraard kwamen ook de lange tenen van 'ego' op de proppen en ik weet niet of dat kwam omdat ik de term 'op de pik getrapt' hanteerde maar ik werd per direct gecensureerd. Dat wil zeggen geen enkel schriftuur kwam meer door de ballotagecommissie. Hoewel, er zit daar hoogstwaarschijnlijk een enkeling de boel te bestieren (als dat Nathan, voormalig forumlid van hier is, die met de Boeddha beweging eindelijk vaste voet aan de grond heeft gekregen zou me dat niets verbazen). Tja en dan ben ik weer genoodzaakt mijn forum te openen om een 'mis interpreteerder' op dat Boeddha forum te wijzen op de beperkte leesvaardigheid dan wel het zeer geringe begripsvermogen van sommige leden daar. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als er van on-acceptatie sprake is kom je (als de boodschapper vrij is van een eigen ego) als vanzelf uit bij die van de ontvanger. Dat de boodschapper daar vrij van is weet de ontvanger niet maar dat doet er niet toe. Zelfonderzoek houdt zich bezig met de interne roerselen, kijk daar dan naar en zie de ontstane frustratie als een kans voor onderzoek. Ten tweede is er geen nut te ontlenen aan mijn boodschap 'doe gedegen zelfonderzoek'. Dat brengt je niks. De boodschap is bedoelt voor mensen die willen weten 'wat' ze zijn niet voor mensen die willen weten 'wie' ze zijn. Het gaat niet over de inhoud. Omdat het mijn ervaring is dat ego het doen er van frustreert is het van belang er op te wijzen waar dat het geval is. Ik ben niet van plan hier deel te nemen, ik ben er niet voor om koste wat het kost de wankele interne rust te bewaren. De frustratie die naar boven komt heeft een uitlaatklep nodig geen deksel. Wanneer je iets dwars zit verander dan je 'state of mind' maar onderdruk die niet. Daar zijn schitterende methodes voor zoals die van Byron Katie. Ik heb daar jarenlang deelgenomen en deze methode werkt. Als jouw streven een innerlijke oase van rust is dan zit je op een sluimerende vulkaan die elk moment kan uitbarsten en daar ben je dan kennelijk bang voor door iedere eruptie van spontaniteit te onderdrukken. In het draadje waar ik actief ben heeft een deelnemer een volstrekt verkeerde zienswijze over wat 'gedegen zelfonderzoek' inhoudt waarmee hij de volgers van dat draadje op het verkeerde been zet. Dat is jammer want ik zie wel wat potentiele kandidaten om zelfonderzoek te doen. Als dat de gevestigde zienswijze blijft wordt die kans dat dat gebeurt klein en dat vind ik jammer. Maar je hebt ook wel weer gelijk want als al die zogenaamde gerealiseerden over elkaar heen tuimelen geeft dat een nog veel slechter beeld en is dat bepaalt geen uitnodiging om aan gedegen zelfonderzoek te beginnen. Citaat:
|
||||||||