Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Boeddhisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 July 2024, 09:55   #1
Laurens
Jubilaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard Wat zou Boedhha daar van vinden?

Enkele van de leden van hier zijn na sluiting neergestreken op het Boeddha forum. Op de homepage heb ik bij 'links' een link gemaakt naar dat Boeddha forum om eens te lezen wat daar zoal gaande is.

In het kader van het begeerde verkrijgen van het vignet 'gerealiseerd' rees ook hier het bekende geleuter aangaande realisatie uit de pan en leek me een aansporing om daarmee te stoppen en gedegen zelfonderzoek te doen daar wel op de plaats. Dat kan daar met een vooraf aangemaakt account, onder anderen 'leraar zonder leerling' met een vooraf aangemaakt wachtwoord dat te lezen is in een draadje 'vrije toegang op dit forum'. Je krijg dan een dialoog draadje met de naam 'leerling'. Maar haal het niet in je hoofd om daar de rust te verstoren.

Ene Buddha Amitabha zat allerhande onzin te verkopen over dit forum en ik voelde me, als vanouds, weer geroepen te rectificeren en uit te leggen op de voor mij bekend wijze. Uiteraard kwamen ook de lange tenen van 'ego' op de proppen en ik weet niet of dat kwam omdat ik de term 'op de pik getrapt' hanteerde maar ik werd per direct gecensureerd. Dat wil zeggen geen enkel schriftuur kwam meer door de ballotagecommissie. Hoewel, er zit daar hoogstwaarschijnlijk een enkeling de boel te bestieren (als dat Nathan, voormalig forumlid van hier is, die met de Boeddha beweging eindelijk vaste voet aan de grond heeft gekregen zou me dat niets verbazen). Tja en dan ben ik weer genoodzaakt mijn forum te openen om een 'mis interpreteerder' op dat Boeddha forum te wijzen op de beperkte leesvaardigheid dan wel het zeer geringe begripsvermogen van sommige leden daar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumbeheer
vanaf heden zullen alle posts eerst goedgekeurd moeten worden vooraleer ze zichtbaar zijn
reden :
gewelddadig taalgebruik

het doelbewust willen triggeren van ego is op het Boeddhaforum niet toegestaan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Beste moderator indien u dit censureert dan laat u 'onwaarheid' bestaan en een eigen leven leiden. Is dat de wijze waarop u dit forum gestalte wilt geven?

Citaat:
In het boeddhisme telt alleen de waarheid, niets dan de waarheid en de waarheid alleen.
De waarheid als leidraad nemen.
Je kunt niemand verplichten om de waarheid als leidraad te nemen. Je kunt enkel zelf vooruitgaan in de waarachtige levensattitude.

Citaat:
Ik heb het doorgaans niet over 'de' waarheid maar over Waarheid, ontdaan van het subjectieve. Waar men nog niet eens weet dat men te maken heeft met de subjectief beleefde waarheid is het dienstig corrigerend op te treden.
Wanneer u, als forumleiding, een subjectief beleefde waarheid laat bestaan en niet 'laat' corrigeren beoefent u zich van een (totalitaire) macht alleen op te nemen wat u belieft te lezen of kenbaar te maken. Ben toch benieuwd wat Boeddha daar van zou hebben gevonden. Kan zoiets wel volgens uw eigen edele leidraad?
Citaat:
Het doelbewust triggeren van ego is op het Boeddhaforum niet toegestaan.

Het boeddhisme is een geweldloos pad voor mensen die zichzelf doelbewust de discipline van geweldloosheid opleggen.

forumbeheer

Citaat:
Voor mij een krankzinnig streven, maar oké.
Nu daar geen ingang kan worden gevonden verzoek ik u dan maar aan te geven waar ik gewelddadig taalgebruik heb gebezigd. Maak me daarvan dan op z'n minst bewust want ik zie het niet. Mijn drijfveer is namelijk slechts deze misverstanden op te helderen en dan verdwijn ik hier weer.
Citaat:
laten we veronderstellen dat je een autoriteit bent.

dan zijn er verschillende mogelijkheden.
er zullen mensen zijn die geen nut hebben aan jou boodschap, want het zal niet tot hun doordringen.
Er zullen mensen die geen nut hebben aan jou boodschap en het zal niet tot hun doordringen omdat je de vaardigheden ontbreekt om de boodschap zo te verpakken dat het doordringt.
er zullen mensen zijn die door jou verkeerd verpakte boodschap nog verder op het verkeerde spoor komen
er zullen mensen zijn die geen nood hebben aan jou boodschap, want ze zijn in staat om het zelf te ontdekken of hebben het al ontdekt.
er zullen mensen zijn die dank jou boodschap zullen ontdekken

Het is niet omdat je iets voor jezelf hebt ontdekt dat je ook de vaardigheden hebt om zaken over te brengen.

de boosheid die een mens ervaart omdat men zijn zin niet krijgt is al voldoende voor een mens om daarop een effectief antwoord op te vinden. Dit forum heeft geen leraren nodig om extra olie op het vuur van de innerlijke onrust te gooien. Mensen hebben al voldoende onrust en zoeken juist een uitweg.

Als jou innerlijk een oase is van rust, straal dat dan uit, dan ben je een voorbeeld, en vertel hoe je die oase van rust hebt gevonden.
Ten eerste wil ik me helemaal niet als autoriteit opwerpen maar vraagt men mij waar ik de autoriteit vandaan haal. Het is zichtbaar indien men zich stoort aan autoriteit maar ik weet nou eenmaal waar ik het over heb. Is die ontstane frustratie mij dan aan te rekenen?
Als er van on-acceptatie sprake is kom je (als de boodschapper vrij is van een eigen ego) als vanzelf uit bij die van de ontvanger. Dat de boodschapper daar vrij van is weet de ontvanger niet maar dat doet er niet toe. Zelfonderzoek houdt zich bezig met de interne roerselen, kijk daar dan naar en zie de ontstane frustratie als een kans voor onderzoek.

Ten tweede is er geen nut te ontlenen aan mijn boodschap 'doe gedegen zelfonderzoek'. Dat brengt je niks. De boodschap is bedoelt voor mensen die willen weten 'wat' ze zijn niet voor mensen die willen weten 'wie' ze zijn. Het gaat niet over de inhoud. Omdat het mijn ervaring is dat ego het doen er van frustreert is het van belang er op te wijzen waar dat het geval is.

Ik ben niet van plan hier deel te nemen, ik ben er niet voor om koste wat het kost de wankele interne rust te bewaren. De frustratie die naar boven komt heeft een uitlaatklep nodig geen deksel. Wanneer je iets dwars zit verander dan je 'state of mind' maar onderdruk die niet. Daar zijn schitterende methodes voor zoals die van Byron Katie. Ik heb daar jarenlang deelgenomen en deze methode werkt.

Als jouw streven een innerlijke oase van rust is dan zit je op een sluimerende vulkaan die elk moment kan uitbarsten en daar ben je dan kennelijk bang voor door iedere eruptie van spontaniteit te onderdrukken.

In het draadje waar ik actief ben heeft een deelnemer een volstrekt verkeerde zienswijze over wat 'gedegen zelfonderzoek' inhoudt waarmee hij de volgers van dat draadje op het verkeerde been zet. Dat is jammer want ik zie wel wat potentiele kandidaten om zelfonderzoek te doen. Als dat de gevestigde zienswijze blijft wordt die kans dat dat gebeurt klein en dat vind ik jammer.

Maar je hebt ook wel weer gelijk want als al die zogenaamde gerealiseerden over elkaar heen tuimelen geeft dat een nog veel slechter beeld en is dat bepaalt geen uitnodiging om aan gedegen zelfonderzoek te beginnen.

Citaat:
Je had kunnen kiezen om op een volstrekt neutrale de juiste zienswijze kunnen mededelen"wat gedegen zelfonderzoek" is.
Hoe je er zelf aan begonnen bent. Welke ervaring je er mee hebt. enz. enz.

Maar ipv dat te doen heb je een manier gekozen waarmee je hier op het forum geen ruimte voor krijgt.
Dat kan, kennelijk heb ik niet daarvoor gekozen. Indien ego de frustrator is tot het aangaan van gedegen zelfonderzoek ga ik het niet al over dat onderzoek zelf hebben. Aan mijn verhaal hoe ik ergens ben gekomen heeft niemand wat, eenieder heeft zijn eigen weg te gaan.
Laurens is offline   Met citaat reageren

Colofon