Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Eckhart Tolle
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eckhart Tolle Eckhart Tolle, geboren als Ulrich Tolle (1948) is een Duitse leraar en auteur op het gebied van de spiritualiteit.

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 October 2012, 14:38   #22
Aart
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Aad ik kan je niet volgen, wat bedoel je met geen onderscheid tussen 'weten wat je bent' en het persoonlijke ? Ik kan zeggen dat ik mijn handelen niet ben omdat ik de waarnemer er van ben bedoel je dat ?

Als je zegt dat je het had over emoties die voortkomen uit ego/denken was je niet erg duidelijk in je beschrijving. Ik kan me voorstellen dat je zoiets bedoeld als emotie vanwege de onhebbelijkheid iets niet te kunnen krijgen, het stampvoeten zeg maar. Maar als je het over emoties in het algemeen hebt laat je mij veel ruimte.

Ik vind dus dat je zorgvuldiger moet zijn in wat je wilt zeggen dat voorkomt dit gesoebat en een krakkemikkige discussie daarover.

Je zegt bijvoorbeeld dat reacties/emoties in het NU geen enkel nut/functie hebben ik vind dat nogal een bewering. Ik zou niet durven zeggen dat ze geen nut/functie hebben. Ze zijn er voor mij dus heeft het nut, is er een functie.

Ik krijg steeds de indruk dat jij, uitermate goed bedoeld overigens, de scherpe kantjes waaraan mensen zich kunnen bezeren ervan wilt afhalen middels het bewust worden van de aard er van.

Bewustwording is mooi, dat juich ik van harte toe. Maar bij 'weten wat je bent' valt de noodzaak van het alsnog bewust worden weg, dan ben je het al. Dus eigenlijk zeg ik zorg dat je weet 'wat' je bent en jij zegt wordt bewust.

Je kunt de hele martelgang, want het vraagt veel inzet, van bewust worden omzeilen. Ergens noem je 'weten wat je bent' een opstapje maar feitelijk is 'bewust worden' dat opstapje.

Onderzoek naar hoe de dingen ontstaan, waar ze vandaan komen is bewustwording, het helpt je inzicht te krijgen waardoor ze niet zo'n impact meer hebben, maar het is een lange weg die er te gaan is. Soms zeer zeker nodig maar niet altijd. Als er blokkades zijn die je verhinderen het onderzoek naar 'wat' je bent te doen, moeten die eerst uit de weg geruimd worden.

Wat mij betreft, ik vind vloeken gewoon lekker, ik zie mijn egodingetje daar niet in. Maar ik ben natuurlijk niet de maat der dingen.
Renoir, natuurlijk zijn mijn schrijvens een zootje maar het gaat mij niet om de exacte woorden maar een aanvoelen/herkennen van.

Neen dat bedoel ik niet, ik maak gewoon geen onderscheid en in wezen is dat er ook niet, er is 1 (snap wel dat dat ook niet correct is).

Jij/wij zijn wel ons handelen.

Uit ons handelen blijkt of wij 'weten wat we zijn' namelijk pure energie, bewustzijn, openheid/mogelijkheid.

Dat onderscheid maken tussen dat weten wat je bent en je handelingen is een verstandelijk foefje.

Dat foefje is er om mechanismes zoals; schuldgevoel, het lukt me niet, ik doe het fout, etc te omzeilen.

Dat is de koffie van de melk en suiker scheiden om de werkzaamheden te kunnen ontdekken. Heb je die eenmaal door dan is de koffie gewoon de koffie.

Enkel het ego/de mind is zo slim om te stellen; ik weet wat ik ben en ik ben niet mijn handelen.

M.a.w. het ego houdt zichzelf in stand en dat is logisch, het kan niet anders dan zijn grens in stand houden.
Aart is offline   Met citaat reageren

Colofon