Nisargadatta quotes
Bezoeker: Ik vind het moeilijk om te begrijpen wat u precies bedoelt als u zegt dat u geen subject en geen object bent. Nu we zitten te praten, op dit ogenblik, ben ik nu niet het object van uw ervaring en uzelf het subject?
Maharaj: Kijk, mijn duim en wijsvinger raken elkaar. Beide raken ze aan en worden ze aangeraakt. Als ik mijn aandacht op de duim richt, is die de waarnemer en de vinger het waargenomene. Als je je aandacht naar de andere kant verplaatst, wordt de relatie omgekeerd.
Als ik mijn aandacht verplaats, ontdek ik dat ik op de een of andere manier het ding word waar ik naar kijk en ik ervaar wat zich daarin afspeelt; ik word de inwendige waarnemer van dat ding. Ik noem deze mogelijkheid om in andere punten door te dringen liefde; noem het zoals je wilt. Liefde zegt: ?Ik ben alles?. Wijsheid zegt: ?Ik ben niets?. Tussen deze twee oevers stroomt de rivier van mijn leven. Omdat ik overal en op elk ogenblik zowel het subject als het object van mijn ervaring kan zijn, zeg ik dat ik beide ben en geen van beide, omdat mijn wezen ver voorbij die beide ligt.
(uit: Shri Nisargadatta Maharaj ? Zijn p. 16)
|