|
Wolter Keers Wolter Keers introduceerde de Advaita Vedanta traditie als eerste in Nederland. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
6 May 2015, 00:08 | #11 | |
In memoriam
|
Citaat:
Uiteraard is de bron altijd zuiver. De bron is hier niet zuiverder dan daar. Of andersom. Er is immers maar één Bron? Er is dus geen sprake van "jouw" of "mijn". Maar jij hebt het over tweedehandskennis. Daar heb je er toch minstens twee voor nodig, dunkt me. En maak je onderscheid tussen mentale en wezenlijke realisatie. Maar is dat er (zo je wilt wezenlijk) wel? Voor mij betekent wezenlijke realisatie de (h)erkenning van wat ten diepste is, en dat ben jij (ik) en dat is alles wat er is, en wat dat is, dat weet ik niet. Het is de wezenlijke realisatie van "jou" als "iemand"/"wie", die blijkbaar de behoefte voelt om dat onderscheid te maken. En blijkbaar in iets als een mentale realisatie verkeert, waarbij de gedachte/overtuiging/illusie heeft post gevat, dat de innerlijke Bron (dus dat wat je ten diepste bent), zich zelf zou kunnen kwijtraken of het zicht op zichzelf zou kunnen kwijt raken. Maar hoe zou iets (of iemand) ergens anders aan kunnen ontspruiten, dan aan de Bron? |
|