|
Sri Nisargadatta Het 'Wie ben ik' stond centraal, niet het tijdelijk 'ik' maar onze wezenlijke kern, het 'Ik' dat alles omvat. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
31 October 2015, 16:18 | #1 |
In memoriam
|
Over eenheid.
Als iedereen zich onderstaande quote eens in herinnering brengt, is het misschien eens afgelopen met dat kinderachtige gehakketak dat overal elders op het forum plaats vindt.
"Er is een kracht in het heelal die ons voortstuwt naar verlichting en bevrijding. Die noemen we Sadashiva en die is elk ogenblik aanwezig in het hart van iedere mens. Het is die kracht die alle verenigt. Eenheid bevrijdt. Vrijheid verenigt. Uiteindelijk is niets van van jou of van mij, alles is van ons. Wees één met jezelf en je bent één met allen en thuis in in de hele schepping". |
31 October 2015, 16:21 | #2 |
Actuaris
|
Ja.
31 October 2015, 17:05 | #3 | |
Geen lid
|
Citaat:
Het verhaal dat je aanhaalt bewerkstelligd, zoals je ziet, een ja en verder dan dat komt het niet. Er ligt veel te veel troep op het hart van iedere mens zodat het verlangen naar verlichting en bevrijding niet kan worden gehoord. Eerst moeten er opruimploegen aan de slag om je schoon en ontvankelijk te maken. Het is niet anders, maar een voorwaarde is de inzet om het anders te willen. |
|
31 October 2015, 17:11 | #4 |
Actuaris
|
Bederf dit topic nu eens niet met je gehakketak.
Laat je eens van je beste kant zien.
1 November 2015, 10:40 | #5 |
Sterrestof
|
|
1 November 2015, 12:48 | #6 |
In memoriam
|
|
2 November 2015, 09:37 | #7 |
Sterrestof
|
Eenheid sluit het virtuele vermogen tot onderscheiding niet uit.
Oftewel, ook afgescheidenheid hoort bij eenheid. Maar het woord eenheid is wat verwarrend. In ons verstand roept dat meteen het tegenovergestelde begrip tweeheid of meerheid op. Derhalve is het wellicht beter om eenheid te benoemen als non-dualiteit, niet-twee. Oftewel, eenheid heeft geen tegenovergestelde. Maar sluit tegenovergestelden niet uit. En sluit ook het proces van uitsluiten niet uit. : -) Aan eenheid wordt niets afgedaan als er groene en gele ergernis ontstaat bij eindeloos gehakketak. |
2 November 2015, 11:15 | #8 | |
In memoriam
|
Citaat:
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|