|
Gedegen zelfonderzoek Dáár gaat het hier over. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
4 August 2024, 11:17 | #1 | |||||||
Jubilaris
|
De misvatting
Citaat:
Er is een 'ik' zolang er nog geloof is iets te kunnen doen. Dus je moet het eigenlijk omkeren, er is geloof in ik, een entiteit derhalve die meent iets te kunnen doen. Dat is de betekenis van de uitspraak 'uw geloof heeft u gered'. Het geloof ergens in maakt alles mogelijk, ook het bestaan van een 'ik'. En zo zit bij een spiritueel en historische figuur heel erg vaak een betekenisvolle uitspraak die je pas kun zien wanneer het 'ik' niet meteen de boventoon voert en alles op zichzelf betrekt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De connotatie van de woorden 'lastig vallen' 'uitdagen' treiteren' is dat het een negatieve gewaarwording is, iets wat je niet behoort te doen. Altijd wordt er daarbij dan naar de andere kant gekeken, zelden of nooit kijkt de ontvanger naar de reden waarom hij dat zo negatief oppakt en of datgene wat die weerstand oproept wel eens het eigen ego zou kunnen zijn dat er in opstand komt. Hetgeen vrijwel altijd het geval is en aantoont dat het ego stevig in het zadel is verankerd. Citaat:
|
|||||||
10 September 2024, 09:04 | #2 | |
Jubilaris
|
Citaat:
|
|
10 September 2024, 09:42 | #3 |
Jubilaris
|
God is het absolute. God is een woord voor wat is, een woord voor realiteit. Vereniging met het absolute is het ultieme doel van de spirituele zoektocht.
Door de illusie van het zelf te doorzien, kunnen we ons verenigen met het absolute, het oneindige bewustzijn dat alles doordringt. Wat houdt deze illusie in?
Waarom is het belangrijk om deze illusie te doorzien?
Ons gevoel van een vaststaande, individuele identiteit is een misvatting. Door deze illusie te doorzien, kunnen we een dieper niveau van bewustzijn bereiken en ware vrijheid ervaren. Maar ik zal het allemaal maar beter tegen de eenden in het park gaan vertellen, die verstaan mij misschien want zijn niet geconditioneerd!
10 September 2024, 16:45 | #4 |
Forumbaas
|
3 October 2024, 09:42 | #5 | |||
Jubilaris
|
Citaat:
Die toelichting van Keers en Smit kun je achter je laten nu je de hoofdlijnen al wel zo'n beetje kent. Bij Nisargadatta hielden sommigen het na een half uur wel gezien, terwijl anderen daar maanden, zoniet jaren rondhingen. Krukken moet je aan de wilgen hangen als ze hun dienst hebben bewezen. Geen van beiden, noch vele andere bekenden uit de scene, hebben ooit een weg gewezen uit de impasse hoe te komen waar iedereen het over heeft. Inmiddels na eeuwen heeft men door dat onderzoek niet werkt wanneer de onderzoeker zelf niet aan dat onderzoek wordt onderworpen. Tegenwoordig kraaien alle aan de weg timmeraars elkaar na met een visie op het hebben van een ego, niets over de (enige) aanbeveling het bestaan van 'ik' eens grondig te onderzoeken. Citaat:
Citaat:
Aan een voorbeeld geven heb je evenmin wat, een voorbeeld willen is ego ingegeven. De katholieken, verzot op het goede voorbeeld wilden Jezus de mens naapen. Je zag nooit echt goede katholieken want ze onderdrukten hun neigingen en gingen daar onder gebukt. Je wordt nooit een Wolter Keers of een Alexander Smit en dat is ook helenmaal de bedoeling niet. Je bent op weg een Zelf te worden en die heeft geen (goede) naam of een roemrijk verleden. We werken hier bewust anoniem want je stelt helemaal niks voor. Je wordt nooit wat. Wen daar maar vast aan mocht je ooit gerealiseerd raken. |
|||
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|