|
Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
24 September 2024, 09:45 | #11 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Er zijn enkele potentiële gevaren verbonden aan zelfkennis: Trots en arrogantie: Te veel zelfkennis kan leiden tot trots en arrogantie. Je kunt gaan denken dat je beter bent dan anderen, waardoor je minder bereid bent om te leren en te groeien. Angst voor verandering: Als je jezelf heel goed kent, kan het moeilijk zijn om te veranderen. Je kunt vast blijven zitten in oude patronen en gewoontes. Eenzaamheid: Door jezelf te goed te kennen, kun je soms het gevoel hebben dat niemand je echt begrijpt. Dit kan leiden tot een gevoel van eenzaamheid. Overanalyse: Te veel nadenken over jezelf kan leiden tot overanalyse. Je kunt jezelf vastlopen in gedachten en niet meer in het moment leven.
24 September 2024, 09:52 | #12 | |
Jubilaris
|
Citaat:
|
|
24 September 2024, 09:59 | #13 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Zodra je Waarheid herkent is ook meteen duidelijk welk licht er wordt bedoeld. |
|
26 September 2024, 18:40 | #14 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Dat gaat al op voor de subjectief bleefde waarheid maar échte (van alle subjectiviteit ontdane) Waarheid is nog weer eens van een geheel andere orde. Maar het begin is er. |
|
9 October 2024, 09:38 | #15 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Het wel of niet bestaan van ego of zelf is helemaal geen issue. Het gaat om de geloofde gedachten omtrent het bestaan er van dat onderzoek behoeft. Dat is in één zin vertolkt. Hier is al te zien hoe ver je kunt doorschieten met je gedachten als je deze alleen maar blijft volgen en er geen waarheidsgehalte onderzoek naar doet. Geen eliminatieproces van loze kreten is. Het gezoek waar gezegden uit andere sectoren met de onze overeenkomen of afwijken gaat onverdroten voort. Wat een volstrekt zinloze bezigheid. Dus voor de diehards die alsmaar meer 'woorden' nodig hebben, nog een keer. We kunnen het 'ik' wel als voorbeeld hanteren. Gedegen zelfonderzoek wijst uit dat het 'ik' niet bestaat als zodanig maar gevormd wordt door gedachten. Echter de ervaring is anders, namelijk wij denken in termen van een 'ik' en bestaan dientengevolge dan ook. Wanneer er niet echt van een bestaan sprake is dan noemen we dat 'geloof' in het bestaan. Als 'ik' geloven we te bestaan en houden dat geloof voor de werkelijkheid. Het is daarom niet zo dat het 'ik' of 'ego' bestreden moet worden (dood moet), nee want het bestaat immers helemaal niet. Wat er moet gebeuren is te ont'dekken dat het 'ik' niet bestaat. Door gedegen zelfonderzoek. De beoefenaars van dat waarheidsgehalte onderzoeken zullen in dit gesputter de angst van het ego herkennen aan zichzelf te zullen verliezen. Het 'ik' wordt neergezet als een Don Quichot die tegen windmolens (zelf of ego) vecht met de boodschap 'niet aan beginnen sukkelaars'. |
|
10 October 2024, 10:37 | #16 | |
Jubilaris
|
Citaat:
|
|
10 October 2024, 10:47 | #17 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Overigens, het 'ik' bestaat uit gedachten en van gedachten is bekend dat? Juist... dat ze uiterst vluchtig zijn. Dus zo'n ballonnetje 'ik' is al snel door te prikken en dat weet dat ballonnetje zelf ook vandaar dan ook het leger er om heen in de vorm van een 'ego' om het te beschermen. Met die instandhouding van dat 'ik' zijn we feitelijk fulltime bezig. We bevestigen doorlopend elkaars bestaan. En je moet dan ook voorkomend en beleefd zijn van de forumleiding op een forum dat de egobescherming hoog in het vaandel heeft. Bedenk hoeveel energie je overhoudt indien je van al die voorschriften om dat dagelijkse veeleisende ritueel in stand te houden en die we elkaar, op straffe van uitsluiting, opleggen, verlost bent. |
|
10 October 2024, 11:01 | #18 | ||||||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Omdat als je het onderzoek goed uitvoert er niets blijkt te zijn dat bestaat. Dat we een vermeend leven leiden. Dat alles wat er bestaat het geloof er in is. Dat is het antwoord van neti-neti. Maar voor velen een brug te ver en dan gaan ze maar wat priegelen in de marge om hetzelfde resultaat te krijgen. Een huis komt niet tot stand door er over te lullen maar door te metselen. Citaat:
Citaat:
Er is tot op heden maar één manier werkzaam en dat is gedegen zelfonderzoek ongeveer overeenkomstig de wijze van Descartes en Byron Katie. Maar het moet alleen niet beperkt blijven tot de persoonlijke problematiek of de wens van een 'ik' om te ontdekken. Het begrip 'gedegen zelfonderzoek' is niet zo maar een kreet die je overal maar kunt loslaten en interpreteren zoals je wilt. Het is een gedegen onderzoek op basis van neti-neti (ook wel waarheidvinding geheten) naar de waarheid van gedachten. Het gaat dus om eliminatie van datgene wat niet waar is. Bij datgene wat niet waar is blijven we dan ook niet stilstaan en gaan verder met de volgende aanname. Dus lullen op een forum gaat het niet doen want mogelijkheden opwerpen vraagt alleen maar meer onderzoek. Het lijkt bijna ondoenlijk om alle gedachten aan dat onderzoek te onderwerpen maar het effect ervan is dat geloofwaardige gedachten exponentieel afnemen en het proces tot een eind komt. Een belangrijk kenmerk van gedegen zelfonderzoek is dat gedachten omtrent het bestaan van het 'ik', de doener in deze, ook op waarheid onderzocht worden. Ik blijf stipuleren dat het van het grootste belang is dat het 'ik' ook bij dat onderzoek wordt betrokken. En daar wringt de schoen, het 'ik' wil niet aan importantie verliezen en werkt niet mee. Laat je evenmin leiden door populaire kreten als je hoeft niks te doen. Het is hard werken. |
||||||
12 October 2024, 09:30 | #19 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Het is wel zo dat de belangstelling voor al dat veranderlijke verdwijnt maar je kunt een door jou als schitterend beleefde zonsondergang nog steeds wel delen. Echter wanneer het op Waarheid aankomt herken je die onmiddellijk en zal er geen wederwoord op verschijnen. |
|
12 October 2024, 09:51 | #20 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Overgave is je eigen wensen ondergeschikt maken aan die van iemand anders, hetgeen wil zeggen dat je het verlangen van je eigen 'ik' niet langer laat prevaleren boven die van een ander. Dat haalt de egocentriciteit wel uit het 'ik' maar wie gaat er nu bepalen wat er goed voor je is. Een onbekende god is nog de minst kwaaie maar je kunt ook in handen vallen van een kwaadwillende sekteleider. Citaat:
|
||
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|