Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 February 2012, 13:29   #261
diane
Asprirant lid

diane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht

Dat gevoel heb ik soms ook als ik de antwoorden op mijn berichten lees: Niets over het neuken van de ezel!
Ik moet zeggen dat ik me daar ook wel eens over verbaas. Hoe iets gelezen wordt terwijl de intentie van de schrijver volkomen anders bedoeld was. Eigenlijk niet zo vreemd, het geschreven woord nodigt enorm uit tot het aan de gang brengen van de ver-beelding. Zelfs met plaatjes erbij projecteren mensen ook nog hun eigen verhaal erop. Daar ben ik geen uitzondering op net zo min als jij..

Als je werkelijk die n..kende ezel prominent voor het voetlicht had willen brengen (je snapt hopelijk dat dit een metafoor is!), dan had je er veel meer heisa omheen moeten maken zodat dorp X of Y totaal daarbij in het niet valt.
Oud 18 February 2012, 01:26   #262
sagnaar
Jubilaris

sagnaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Toe-eigenen. Wie doet dat?

ZELFS de zogenaamde "ik" die zichzelf als een afzonderlijke entiteit ziet IS Bewustzijn in gefragmenteerde geïdentificeerde vorm, maar "vergeet" zichzelf tijdens die tijdelijke fragmentatie. Gaat zich vervolgens te pletter zoeken naar zichzelf.

Of je het Nu Leven noemt of Gewaarzijn of Waarnemen of Kennendheid of Bewustzijn of Zijn of God, doet er ook allemaal geen fluit toe..Er is maar EEN...weet-ik-veel. Het is Datgene wat niet gedefinieerd kan worden in "aspecten" van dit of dat...

Ik noem het gemakshalve "spel", ja je moet toch wat om iets proberen over te brengen. "Ik" zit vast in ruimte/tijd (ogenschijnlijk)...dus doe net alsof er iets "gebeurt..

Als er een beeld in een spiegel verschijnt zijn dat beeld en spiegel één, ze zijn niet te scheiden. M.a.w. "ik" als verschijnsel BEN Bewustzijn. Als die reflectie verdwijnt blijft de spiegel zoals deze altijd is geweest: leeg.
In feite zorgt het verschijnsel ervoor dat de (lege) spiegel OPGEMERKT kan worden. Zodra het zich blind staren van het verschijnsel, het zichzelf blijven zoeken, gewoon stopt, blijkt er nooit iets anders dan de spiegel te zijn geweest.

Alles, werkelijk alles is Bewustzijn inclusief "degene" die "Het" nog zoekt.

Let svp op de aanhalingstekens! Een goddelijke aanwijzing.
Dat toeëigenen' doe jij'....net als ik en iedereen, daar ontkom je niet aan en daar hoef je niet aan te ontkomen. Dat gegeven van toeëigenen' ontkennen (wat jij steeds laat zien) toont iig voor mij dat je in je bestaan' verdeeld bent.

Diana...
Wat je laat zien zijn de vragen en antwoorden van...anderen.
Heb jij zelf een oorspronkelijke authentieke EIGEN' vraag, waar je tevens het antwoord op kent..?

Niet veel mensen onder-vinden een echt oorspronkelijke authentieke vraag...en nog minder mensen zo'n vraag met ook nog een antwoord daarop.
De meeste mensen beginnen hun bestaan met de vragen van anderen en eindigen hun bestaan met de antwoorden van anderen!....and nobody knows, at the end.

Dat spiegel verhaaltje, wat zo vaak word aangehaald in deze beschouwelijkheden is een onzin voorstelling en valt wat kinderachtigheid betreft in de zelfde catagorie als de voorstelling van 'god', als zijnde een oude man met een lange witte baard.
Maar jij hebt iets met kind-mechanismen...dus daar zal het iets mee te maken hebben v.w.b jouw bestaan.
Dat spiegel verhaal word zo vaak aangehaald door 'Zoekers' omdat het zo lekker voelt'...voor de waarnemer. (Zelfbeeld)
Het on-éigelijke Waarnemen zelf...reflecteert namelijk nergens aan. Als dat je Wezenlijke onder-vinding is dan kun je geen moer meer met de onzin van het spiegel verhaaltje.

Als je zegt;
Alles, werkelijk alles is Bewustzijn inclusief "degene" die "Het" nog zoekt.
Dan heb je een hoop gevonden....wat niets waard is.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2012, 01:28   #263
sagnaar
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Je vergist je Caine!
Het nieuwe management zit tegenwoordig vol non dualistische concepten.
Maar ik geef toe: ik ben nog niet beurs-genoteerd.
Anderzijds is het personeel heel gelukkig.
Iedereen gaat fluitend naar z'n werk en wil zonder betaling overwerken...
Dream on.
Oud 18 February 2012, 02:00   #264
sagnaar
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Ik zeg ook niet dat er een ECHTE waarnemer is!!!!
Ik moet een woord gebruiken om het te beschrijven, ik kan het ook het Waarnemen noemen in volstrekt onpersoonlijke zin.
Het is niet "te pakken te krijgen", er kan niet over nagedacht worden, het kan niet omschreven worden. Het IS Bewustzijn.

Intussen begin ik me af te vragen (even voor de duidelijkheid om begripsverwarring te voorkomen en we langs elkaar heen zitten te kletsen), wat versta je onder Gewaarzijn?

Er is idd alleen een schijnbaar "functioneren van "IETS", een "her-kennen".

Woorden zijn zo lastig..
Woorden zijn alleen lastig als je er moeilijk over doet, en je iets moet duidelijk maken wat je zelf niet kent noch Wezenlijk onder-vind.

Net als bij Vagebond zeg ik ook tegen jou, als je enigzins een duiding wilt hebben omtrent wat ik met ''GEWAARZIJN'' bedoel, en je bent echt geinteresseert....dan moet je mijn quotes maar ff napluizen, hier en daar heb ik mijn best gedaan om tot voor mij acceptabele verwoordingen te komen omtrent dat ''GEWAARZIJN''.

Woorden die ik aan ''GEWAARZIJN'' kan linken zijn oa, VAST, DICHTHEID, COMPACT, HELDERHEID, DIRECT, héél, INTENS, VITAAL, ONVERDEELD, STIL, STRALENDE DUISTERNIS, .......''LEVEN''

(Mind the Mindfuck.)
Oud 18 February 2012, 02:05   #265
sagnaar
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Bewustzijn-in-actie.

Dat is het Caine.

Laat het gebeuren!

Trouwens dat doet het toch wel hoor...
Bewustzijn is een gevolg' en niet de actie.
Oud 18 February 2012, 02:40   #266
Paul
Asprirant lid

Paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In feite zorgt het verschijnsel ervoor dat de (lege) spiegel OPGEMERKT kan worden. Zodra het zich blind staren van het verschijnsel, het zichzelf blijven zoeken, gewoon stopt, blijkt er nooit iets anders dan de spiegel te zijn geweest.
Hoi Diana, ik ga er van uit dat het jouw ondervinding is dat het zoeken naar jezelf gewoon gestopt is, waaruit jij geconcludeerd hebt dat er nooit iets anders dan de spiegel geweest is, sterker nog dat het verschijnsel (jij) zelfs noodzakelijk is geweest om de spiegel überhaupt op te merken. Mag ik zo vrij zijn om te vragen op basis waarvan jij tot die conclusie(s) bent gekomen?
Paul is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2012, 02:42   #267
Paul
Asprirant lid

Paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
Bewustzijn is een gevolg' en niet de actie.
???
Dit behoeft blijkbaar wat toelichting. Als u zo vriendelijk zou willen zijn.......
Oud 18 February 2012, 02:43   #268
Paul
Asprirant lid

Paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
Dream on.
Alsof er iets anders mogelijk zou kunnen zijn.......
Oud 18 February 2012, 10:02   #269
sagnaar
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Bekijk bericht
???
Dit behoeft blijkbaar wat toelichting. Als u zo vriendelijk zou willen zijn.......
Speciaal voor jou' laat ik m' nog ff open.....

(Hint,....MERK het maar OP', dan zul je constateren dat de onder-vinding er niet aan ontkomt.)
Oud 18 February 2012, 10:10   #270
sagnaar
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Bekijk bericht
Alsof er iets anders mogelijk zou kunnen zijn.......
De (schijnbare) Waarnemer' droomt alles bij elkaar....wat helemaal niet bij elkaar gedroomt hoeft te worden.

De Droom' is onrust, stress en psychische..... onzekerheid.

De mens lijkt meer begaan te zijn met ANGST dan met VRIJHEID....hoezeer deze dat dan ook zal ontkennen.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon