|
Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
25 May 2013, 16:02 | #11 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Het lijkt dan wel of ego gelijk word gesteld aan dierlijk, ongecontroleerd, instinctief, zie jij dit zo Lia? |
|
25 May 2013, 17:55 | #12 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
De onderliggende oorzaak komt m.i wel voort uit ego. Dieren kennen volgens mij geen ego. De leeuw grijpt een hertje om hij instinctief moet eten. Hij wil hertje niet bezitten, is niet op prestatie uit. |
|
25 May 2013, 18:04 | #13 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
25 May 2013, 18:09 | #14 | ||
Asprirant lid
|
Citaat:
"De mens dient zich te onderscheiden van dieren, als een zelfstandig, onafhankelijk en bewust individu. Het middel daartoe zijn o.a het bewustzijn en denkvermogen, waarmee opkomende emoties beteugeld worden, gelijk een ruiter zijn paard een bepaalde richting opstuurt." Mooi gezegd overigens! *) Zie evt. hieronder, over de 'spiegelproef', die maar heel weinig diersoorten doorstaan. Dieren leven meer op de automatische piloot, meer vanuit de driften van hun lichaam. Wikipedia over de spiegelproef: Citaat:
|
||
28 May 2013, 09:23 | #15 |
Asprirant lid
|
Ik weet niet of je kunt zeggen dat dieren zich kunnen "verplaatsen" in soorgenoten. Het stelen/verbergen van voedsel door gaaien kan gemeenschappelijke eigenschap zijn, voortkomend uit gemeenschappelijk bewustzijn, zodat ze gelijk gedrag vertonen.
Weet wel, dat van bijv. apen bekend is dat zij beredenerend oorzaak/gevolg gedrag vertonen. Zij kunnen namelijk samenwerken om aan voedsel te komen, en maken hiervoor ook "gereedschap". Zelfbewustzijn houdt o.a. in, dat er (tot op zekere hoogte) zelfstandig, onafhankelijk geleefd/gedacht kan worden. En ik zie geen enkel dier zelfstandig leven. Of het moet een solitair levende olifant zijn. Maar dat is dan vaak een zieke of oude fant, die uit de groep is gestoten. |
28 May 2013, 09:39 | #16 |
Asprirant lid
|
Hee Lia,
Van olifanten is wel bekend dat ze bijzonder zorgzaam kunnen zijn richting zieke soortgenoten. Misschien is er bij sommige diersoorten een rudimentaire vorm van zelfbewustzijn, en een zekere vorm van empathie (bioloog en primaten-onderzoeker Frans de Waal schrijft hier mooie boeken over), maar van zelfreflectie lijkt me geen sprake! Dat kunnen alleen mensen, zo lijkt me. En dan ook nog niet iedereen in dezelfde mate! (Dieren die de test --spiegelproef-- met succes hebben afgelegd, zijn chimpansees, orang-oetans, bonobo's, dolfijnen (tuimelaars), eksters, en Aziatische olifanten. Bron: Wikipedia.) |
28 May 2013, 10:01 | #17 |
Asprirant lid
|
Olifanten zijn uitermate zorgzaam. Niettemin worden oude, zieke olifanten uit groep gestoten. Ze zijn zeer gevaarlijk (o.a. in confrontatie met mensen). Heb er ooit eentje van dichtbij meegemaakt. Verscheen plotseling op de weg uit het niets. Veel getoeter uit slurf en flapperende oren. Bijna hele auto in de puree.
|
28 May 2013, 15:09 | #18 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
28 May 2013, 16:32 | #19 |
Asprirant lid
|
Ze zijn gevaarlijk door het solitair leven. In de groep is er veiligheid, bescherming. Mannetjes leven soms ook solitair als ze gevecht met andere stier hebben verloren.
|
30 May 2013, 11:49 | #20 |
Actuaris
|
Kan iemand proberen om mij uit te leggen waarom het bestuderen van gedrag van dieren een meerwaarde heeft bij het begrijpen van gedrag van mensen? Het gedrag van dieren is ongelofelijk interessant, maar m.i. toch niet om daar vergelijkingen uit te trekken met menselijk gedrag.
Overigens doet men dierproeven (medicatie en cosmetica) bij voorkeur op ratten, omdat die qua constitutie het meest dicht bij de menselijke constitutie komt. Dus als men een vergelijking wil maken tussen dier en mens, dan is een studie van de rat aan te raden. http://www.bol.com/nl/p/hoe-word-ik-...1004001575374/ |
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|