|
Wolter Keers Wolter Keers introduceerde de Advaita Vedanta traditie als eerste in Nederland. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
2 August 2010, 18:04 | #11 | ||||
Vicaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zeg niet dat je ook maar mijn mening moet overnemen, per slot van rekening kan dat niet eens als je Jan nooit ontmoet hebt, maar wil wel wat tegenwicht geven op de kritiek die je hier zo maar even spuit. |
||||
2 August 2010, 18:11 | #12 | |
Vicaris
|
Citaat:
Lekker relaxed dus inderdaad.... |
|
2 August 2010, 18:40 | #13 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
2 August 2010, 18:42 | #14 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
2 August 2010, 19:20 | #15 | |
Vicaris
|
Citaat:
Heb jij Jan wel eens ontmoet? |
|
2 August 2010, 19:39 | #16 | |
Missionaris
|
Citaat:
Voor mij blijft al het vervolmaken maar gewoon een beetje gepriegel in de marge. Ik heb helemaal niks tegen al dat gepriegel maar niet voor zoekenden die de gedrevenheid bezitten om kost wat kost te willen weten wat ze zijn. Die verdoen daarmee kostbare tijd. Uiteraard heeft weten (wat je bent) niets van doen met het aanspreken van een groep mensen. Zo zal een aardig iemand veel mensen raken, een zachtheid cultuur hebben, vertrouwen kunnen scheppen, een aangename intermenselijke actie bezigen, maar dit alles behoort alleen maar toe aan de wereld van de verschijnselen. Wil je weten wat je bent moet je het veranderlijke niet laten prevaleren boven het onveranderlijke. Wanneer je het ego laat interveniëren in wat je bereid bent tot je te nemen (en van wie) ben je alleen maar aan zeer veel wisselvalligheid overgeleverd. Laat je niet afleiden. Inderdaad vriendelijke ontvankelijkheid is te wantrouwen omdat het je ego streelt. Een conclusie neerzetten in kennelijke onwetendheid is (inderdaad) volkomen belachelijk en in dat kader is het een vereiste te weten van waaruit je spreekt. Zo is het stellen, dat het (ik beperk me hier) afbreken van het instituut in essentie geen waarde heeft, een uitspraak uit onwetendheid. Het afbreken van het instituut 'ik' is de very core van iedere daarop volgende afbraak. Leer er mee leven dat bijna niets waar is en vooral niet de hersenspinsels van de geobsedeerde mind. Dat zou de ware boodschap moeten zijn van een iemand die zich een ware vriend toont. |
|
2 August 2010, 21:29 | #17 | |
Vicaris
|
Citaat:
Kunnen we weer lekker verdergaan met wat we leuk vinden, het eten staat op en er ligt nog een retemoeilijke sudoku voor me klaar.... |
|
2 August 2010, 21:31 | #18 |
Actuaris
|
|
2 August 2010, 23:35 | #19 |
Missionaris
|
Het heeft naast de belichtte zijde dat door streling de versterking door bevestiging op de loer ligt tevens nog een ander aspect. Streling lijkt niet alleen maar vriendelijk, het legt anders dan de neutrale benadering ook nog eens een claim op de toetreding van andere (vernieuwende) ideeën. Het strelende is daardoor feitelijk, al wordt dat doorgaans (vreemd genoeg) in het geheel niet zo beleefd, veel agressiever van aard dan, bijvoorbeeld, afwijzing. De illusie, te weten een de persoon erkennende attitude wordt als aangenaam ervaren en dus leven we overduidelijk veel liever met de leugen van onfeitelijkheid dan met de waarheid omtrent de werkelijkheid. Desondanks verdiend in het proces van de bevinding omtrent ons 'zijn' de neutraliteit de voorkeur, je niet meer lenen voor een expliciete erkenning van de persoon in ons, vriendelijk of onvriendelijk, totdat je weet.
|
3 August 2010, 07:14 | #20 |
Actuaris
|
Totdat je weet is / lijkt vorm belangrijk.
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Woord vooraf Wolter Keers I am that | Laurens | Sri Nisargadatta | 3 | 18 October 2015 17:32 |
Soundcloud - Wolter Keers | Rob | Wolter Keers | 20 | 12 September 2014 18:23 |
Rechterhand van Wolter Keers ? | Esther | Jan van Delden | 0 | 29 May 2010 13:14 |