|
Wolter Keers Wolter Keers introduceerde de Advaita Vedanta traditie als eerste in Nederland. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
2 May 2015, 19:29 | #11 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
2 May 2015, 20:09 | #12 |
Actuaris
|
Zolang je nog Wolter Keers nodig hebt, ben je er nog steeds niet. Steeds maar weer anderen aanhalen?.wanneer ga je eens zelf de Waarheid vinden. Ook de waarheid van Wolter Keers is tweede hands?.
|
2 May 2015, 20:10 | #13 | |
Geen lid
|
Citaat:
Dat kun je wel zeggen dat ik totaal niet begrepen heb wat je bedoeld maar je hebt het over bemoediging en daar heb ik wel het een en ander over te zeggen. Ik praat liever over wat aan helderheid kan bijdragen dan soebatten over wat toch niet tot helderheid kan komen. Verder is Balsekar in tegenstelling tot Keers geen feest van herkenning hetgeen ik dus niet kan uitleggen aan iemand die met Balsekar dweept. Oordelen doe ik niet, ik merk alleen maar op dat hij er niets van begrijpt en licht dat ook toe, maar het doet niks met hem. Maar laten we Puppetji zelf aan het woord laten en niet over hem heen spreken. |
|
2 May 2015, 20:13 | #14 | |
Geen lid
|
Citaat:
Wolter Keers is een mooie springplank voor degenen die het niet kunnen begrijpen en bij degenen bij wie dat wel het geval is, is er dan het feest der her'kenning. Overigens is dat herkennen het herkennen van een glimp van Waarheid, hetgeen bij wie dat ziet een glimlach ontlokt alsof je weer als kind bij de hand wordt genomen. Waarheid is nooit tweedehands. |
|
2 May 2015, 20:19 | #15 | |
Actuaris
|
Citaat:
Wolter Keers of anderen hebben alleen waarde als zij mensen tot onderzoek aan zetten. Maar iedereen die met dat onderzoek bezig is, die weet ook dat de innerlijke gedrevenheid eigenlijk de enige inspiratie kan zijn. |
|
2 May 2015, 20:24 | #16 | |
Geen lid
|
Citaat:
|
|
2 May 2015, 20:36 | #17 | |
Actuaris
|
Citaat:
Daarnaast is het 'wie' van lange halen, snel thuis. Men verklaart zichzelf maar wat graag tot gerealiseerd, verlicht o.i.d. Men wil verlicht worden. En juist dat is een contradictio. Beter zou zijn om te zeggen dat je 'er nog niet bent', dan de overtuiging aan te nemen dat je verlicht o.i.d. bent. Dat 'verlichte' dient zich namelijk geheel autonoom van het 'wie' aan. |
|
2 May 2015, 20:49 | #18 | |
Geen lid
|
Citaat:
|
|
3 May 2015, 00:55 | #19 | |
Actuaris
|
Citaat:
Dat 'willen' dient nou juist tot in den treure onderzocht te worden. In het zelfonderzoek geldt ook dat je je niet beter moet voordoen dan je bent. Lees: niet pretenderen dat je verder in je onderzoek bent dan de werkelijkheid aangeeft. Doch, het intellect is dusdanig uitgevoerd dat hij alles beter meent te weten. Voorbeelden genoeg. Vandaar dat men beter er van uit kan gaan dat het intellect niet uitgerust is om 'dit' te begrijpen. Het is ook het intellect wat ooit een illusionaire wereld heeft geschapen. Het is dus zaak om het intellect niet wederom de leiding te geven. De leiding -in het onderzoek/proces- ligt bij het 'niet-willen'. In het 'niet-willen' (en daarna het 'niet-doen' en uiteindelijk het 'niet-zijn') liggen alle antwoorden die we zoeken. Een ieder van ons krijgt via die weg exact de antwoorden waar hij of zij aan toe is. Dat is het intrinsieke er aan: de openbaring die zich voltrekt in de persoon. Hierin past nederigheid van het intellect. Die mag achteraf -nadat gezien is- begrijpen. Men dient zich echter bewust te zijn van het 'wie' , dat al vooraf conclusies wil trekken. En dan mag Wolter Keers nog zoveel waarheid spreken: het is niet jouw waarheid. Jouw waarheid kan alleen geopenbaarde waarheid zijn. |
|
3 May 2015, 09:28 | #20 |
Actuaris
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|