|
Eckhart Tolle Eckhart Tolle, geboren als Ulrich Tolle (1948) is een Duitse leraar en auteur op het gebied van de spiritualiteit. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
22 October 2012, 14:38 | #21 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Neen dat bedoel ik niet, ik maak gewoon geen onderscheid en in wezen is dat er ook niet, er is 1 (snap wel dat dat ook niet correct is). Jij/wij zijn wel ons handelen. Uit ons handelen blijkt of wij 'weten wat we zijn' namelijk pure energie, bewustzijn, openheid/mogelijkheid. Dat onderscheid maken tussen dat weten wat je bent en je handelingen is een verstandelijk foefje. Dat foefje is er om mechanismes zoals; schuldgevoel, het lukt me niet, ik doe het fout, etc te omzeilen. Dat is de koffie van de melk en suiker scheiden om de werkzaamheden te kunnen ontdekken. Heb je die eenmaal door dan is de koffie gewoon de koffie. Enkel het ego/de mind is zo slim om te stellen; ik weet wat ik ben en ik ben niet mijn handelen. M.a.w. het ego houdt zichzelf in stand en dat is logisch, het kan niet anders dan zijn grens in stand houden. |
|
22 October 2012, 14:49 | #22 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Maar dat is iets geheel anders dan vanuit de werkelijkheid. Wat heeft bv vloeken/irritatie voor praktisch nut? De situatie verandert er niet door toch? Het enige nut vanuit werkelijkheid is dat 'irritatie/spanning' een reden kan zijn om te onderzoeken of het wel reëel is of we wel in de werkelijkheid staan, vanuit onze ware aard leven. Het past/zit niet in onze ware aard. Irritatie/boosheid/verdriet wil enkel zeggen dat we een eigen invulling gehad hebben m.b.t. een situatie. Het zegt eigenlijk alleen dat we de situatie niet willen. Zelfs in die mate dat er irritatie ontstaat. |
|
22 October 2012, 15:45 | #23 | |
Missionaris
|
Citaat:
Ik kan makkelijk toegeven dat vloeken nut heeft, het lucht op, het geeft aan dat ik weerstand met de werkelijkheid ervaar, maar egodingetje ? Nee. Ik heb met het uiten van de vloek of het reageren op een situatie absoluut niet de indruk dat ik bezig ben het anders te willen dan het is. Ik kan me er in vinden dat er redenen kunnen zijn waarom ik me te weer stel tegen de realiteit, dat er weerstand is of wordt opgeroepen om dat te onderzoeken. (Byron Katie is zéér bedreven in het bloot leggen er van). Bij Blikje zie ik dat trauma haar belemmerd in het vrijelijk ondervinden van uiteenlopende gedachten, ik vind zo'n onderzoek in haar geval uitermate gewenst om de oorzaak en de belemmeringen op te sporen. Er zullen zeker meer van zulk soort gevallen zijn maar ik weiger daarin zo ver te gaan dat dat altijd zo is, om daarin dus dan maar te gaan generaliseren. |
|
22 October 2012, 16:10 | #24 | |
Vicaris
|
Citaat:
Als ik dat had gedaan dan had ik geweten dat als ik wel goed naar de guru geluisterd blijk te hebben ik vervolgens van tafel zou worden geveegd met het argument dat ik hem niet goed begrepen heb. De guru spreekt namelijk geen gewoon Engels of Nederlands. Nee, hij maakt gebruik van een héél ander idioom. Bijgevolg heeft hij semi-verlichte mensen als meneer Aart nodig om hem dan vervolgens te interpreteren of uit te leggen, opdat het gewone volk dan ook kan begrijpen wat de meester bedoelt. Dan snap ik ook gelijk al die blije mensen in dat filmpje die na een lezing van de meester kreten van blijdschap uiten over zijn boodschap..... Niet wetende dat zij het allemaal verkeerd begrepen hebben en dat er eigenlijk niks is om blij om te zijn. Maar ja, weten die mensen veel. Er is immers niet overal een meneer Aart aanwezig die voor het domme volk het Tolle-idioom vertaald naar 'gewone mensen taal'. F****ing Bullshit!! Hab. |
|
22 October 2012, 16:37 | #25 |
Vicaris
|
http://youtu.be/2P9F29jT7QQ
Dalai Lama, als zelf verklaard 'niet verlichte' geeft uiterst gedetailleerde instructies over hoe de geest getransformeerd kan worden door meditatie. Vereist wel een beetje concentratie als gevolg van dat krankjoreme engels dat Hij bezigt maar een beetje zelfonderzoeker bijt zich er wel doorheen. Let in het bijzonder op bij hetgeen hij zegt over de aard van deze beoogde transformatie en de middelen die daartoe aangewend dienen te worden. Heel specifiek, heel nauwkeurig en bijgevolg zeer bruikbaar. Je kunt 68 filmpjes van Tolle bekijken zonder ook maar één aanwijzing te krijgen. Toverdrankverkoper. Hab. |
22 October 2012, 17:45 | #26 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Wanneer eerst het vege lijf gered moet worden......, ik ben er even stil van, dan komt achteraf de reactie, die meestal als ondergrond heeft: poeh poeh? dat was op het nippertje, fijn dat ik zo'n snel reactie vermogen heb, overlevingsdrift heeft tijdig gereageerd ect, en gvd wat een klootzak hier en daar ect., als ik niet zo snel had gereageerd dan had mijn lijf nu in de kreukels gelegen bladiebla ect., en dat zou de schuld van die bullebak ect. geweest zijn.... Voor mij staat overlevingsinstinct overigens min of meer gelijk aan het idee van zich door de dood bedreigt voelen. |
|
22 October 2012, 17:50 | #27 | |
Kasuaris
|
Citaat:
|
|
22 October 2012, 19:26 | #28 | |
Missionaris
|
Citaat:
Ik beleef het niet om de tegenovergestelde dan jouw reden omdat ik er (in de situatie) niet inzit. Afgezien daarvan staaft je verhaal je conclusie niet. |
|
22 October 2012, 19:36 | #29 |
Missionaris
|
|
22 October 2012, 21:47 | #30 |
In memoriam
|
Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik dat zelf ook altijd een heel mooie gedachte/uitgangspunt vind. Maar er is enkel behoefte vanuit een "onware" aard, op zoek te gaan naar zoiets als onze ware aard. Je kunt ze niet los van elkaar zien. Anders gezegd, ook onze onware aard heeft zijn waarde in het totaalplaatje, so tot speak. Uiter Aard is er maar 1 ware Aart.
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Eckhart Tolle - Why Do We Suffer. | Aart | Eckhart Tolle | 1 | 25 April 2023 13:06 |
Eckhart Tolle on Being Yourself. | Aart | Eckhart Tolle | 0 | 1 October 2012 12:05 |
Eckhart Tolle: All thought is ... | Aart | Eckhart Tolle | 11 | 3 November 2011 15:16 |