|
Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
21 June 2010, 20:57 | #21 | |
In memoriam
|
Citaat:
|
|
21 June 2010, 21:00 | #22 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Het boeddhistische begrip anatta betekent niet-zelf. Het wordt divers uitgelegd: - Er bestaat wel een zelf maar deze verandert steeds, dus als het een getallen reeks zou zijn, dan veranderen steeds die getallen, ze blijven niet hetzelfde. Dus is het zelf relatief. - De meer radicale uitleg is, dat er enkel leegte is, dat er geen zelf is, dat gedachten lijken te verwijzen naar een zelf maar dat dat een illusie is. Alles is leeg. Het denken en de denker zijn Een. Ik en mijn denken bestaat dan niet. Er is niemand. Er is geen sprake van een goddelijk zelf, een zogenaamde waarnemer. |
|
21 June 2010, 21:01 | #23 |
Asprirant lid
|
|
21 June 2010, 21:02 | #24 |
In memoriam
|
Maar over niet opeten heeft ie volgens mij niks gezegd.
|
21 June 2010, 21:13 | #25 |
Asprirant lid
|
Laten we realistisch zijn.
Hij was een bedelmonnik. Hij at wat de pot schafte. Maar als zijn gastheer of dame speciaal voor de Boeddha een dier wilde gaan doden, voor de maaltijd, weigerde hij beslist. |
21 June 2010, 21:24 | #26 | |
In memoriam
|
Citaat:
Het idee om iemand eerst te vragen of hij, of zij, daadwerkelijk vlees (of vis) wil eten als het eerst nog gedood moet worden, vind ik wel een goeie. Wie zou er dan, in alle oprechtheid, nog zeggen: ja hoor, ga voor mij nog maar 's even op jacht. Dacht het niet, toch? Dan volsta je toch met een vegaburger? Of een kaasfonduetje? |
|
21 June 2010, 21:39 | #27 | ||
Asprirant lid
|
Citaat:
Citaat:
|
||
21 June 2010, 23:46 | #28 | |
Missionaris
|
Citaat:
Ik zag in de uitlatingen van Boeddha tot nu toe nog geen gerealiseerde visionist, dus vroeg me af wat die verwerping betekende. Een zelf dat steeds veranderd kan alleen maar een persoonlijk zelf zijn, het Zelf, Leegte of Bewustzijn c.q. God is onveranderlijk. Er is niemand maar er wordt onderscheidenlijk kennelijk gedacht en die gedachten scheppen een illusoire wereld, een vermeende werkelijkheid van ik en de wereld. Het is niet nodig de illusie te ontkennen. |
|
22 June 2010, 16:01 | #29 |
Asprirant lid
|
Binnen advaita wordt wel beweerd, dat de wereld een illusie is, binnen het boeddhisme wordt wel gezegd, dat de wereld is als een illusie.
Gautama de Boeddha leerde dat we lijden, dat lijden deel is van ons leven. De oorzaak van dit lijden is onze onwetendheid en verlangen. Denkende een zelf te hebben en vanuit ons'zelf' naar alles en nog wat te verlangen. Het nirvana betekent dat er geen sprake meer is van onwetendheid en verlangen. Het zogenaamde zelf is uitgeblust. Het idee aan een zelf roept blijkbaar ook verlangens op. Maar er is geen zelf, alles is leeg. Deze leegte is weer geen een of ander object, dat gerealiseerd dient te worden. Boeddhisme staat dan ook voor onthechting. Soms wordt er gezegd dat je de hele leer kunt samenvatten met: Wees alert, wees een licht voor jezelf. Dat alert zijn is altijd hier en nu, je bent de wereld binnen in je bewust als de wereld buiten je. Je bent alert. Er is geen zelf dat moet waarnemen. |
22 June 2010, 18:05 | #30 |
Asprirant lid
|
Charlatan (2)
Iedereen die zegt te weten, weet niet.
Iedereen die zegt Het te bezitten, bezit niets. Je kunt dat wat we God noemen of de Waarheid niet claimen. Je kunt er open voor staan, gevoelig voor zijn en vol van maar het zal nooit van jou worden. Als je stelt: Ik ben Verlicht, dan claim je iets, het. Het is al Gerealiseerd. Het is al vrij. Het is al in deze wereld. Niemand kan het kopieren. Het bereikt jou. |
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|